• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Laat dus niet af maar vecht en vecht en vecht

9 december 2017 door Marc van Oostendorp 6 Reacties

Een geschiedenis van het Nederlands in 196 sonnetten (153)
Het Nederlandse sonnet bestaat 452 jaar. Hoe is het de taal in die tijd vergaan?

Door Marc van Oostendorp

In de decembermaand houdt Neerlandistiek een crowdfunding-actie. Lees je graag Neerlandistiek? Help ons een hartewens van onze hoofdredacteur te verwerkelijken.

Illustratie: Susanne van der Kleij

Rebel, mijn hart, gekerkerd en geknecht,
die aan de tralies van den al-dag rukt;
weest om uw tijdlijk lot geenszins bedrukt,
al zijn de kluisters hard, de muren hecht.

Want in den aanvang werd het u voor-zegd,
dat het aan enkelen steeds is gelukt
het juk te breken, dat hun schouders drukt,
laat dus niet af maar vecht en vecht en vecht.

Breekt uit en blaast de doove sintels aan,
die zijn verdoken onder ’t rookend puin;
vaart stormgelijk over den lagen tuin,

die Holland heet; slaat doodlijk toe en snel,
opdat het kwaad schrikk’lijk zal ondergaan,
o hart, mijn hart, o bloedroode rebel.

(Jan Campert)

Wat is het nut van literaire tradities? Er is geen sterker pleidooi denkbaar dan dit beroemde sonnet van Jan Campert.

Het is een gedicht dat zich uitspreekt tegen kerkering en knechting, dat vol overtuiging zegt dat het juk gebroken moet worden, en uitgebroken. En dat dit alles doet in de klassiekste vorm die we hebben – een vorm die toen dit gedicht geschreven werd al zeker tweehonderd jaar af en toe verafschuwd werd omdat het een knechtende kerker was, een juk waar je uit moest breken.

Klankrijk

Dat waren praatjes van mensen die het te gemakkelijk hadden. Zoals onderduikers tijdens de Tweede Wereldoorlog teruggrepen op de klassieke literatuur om niet ten onder te gaan in de barbarij, zo grepen sommige dichters juist terug op de klassieke vormen. (Het is zo bezien niet zó vreemd dat een van hen, Bertus Aafjes, na de oorlog vond dat met de experimentele poëzie ‘de ss de poëzie binnen kwam marcheren’.)

Het rebelse hart moest wel regelmatig blijven kloppen, het moest laten zien dat het zelf de échte traditie van Europa vertegenwoordigde, de traditie van humanisme waar nu misschien ‘rokend puin’ op lag, maar waarvan het hart toch bleef kloppen.

Rebel, mijn hart is bovendien ook nog eens een heel klankrijk gedicht, met alliteraties (gekerkerd en geknecht, breekt uit en blaas) en binnenrijm (het juk te breken, dat hun schouders drukt), maar dat werkt allemaal niet lieflijk, maar opwekkend.

Urgentie

Het belangrijkste stijlmiddel om onrust uit te drukken is echter de herhaling: vecht en vecht en vecht, o hart, mijn hart. Je zou logisch en vanachter je studeerkamertafel kunnen denken dat herhaling saaiheid genereert, maar zo werkt het volgens mij zelden. Ik denk dat het komt doordat het een versnelling in het ritme geeft: je leest het automatisch sneller. Bovendien associeren we herhaling nu eenmaal met urgentie.

Als iemand een woord in het dagelijks leven herhaalt en ‘vecht en vecht en vecht’ zegt, dan wil hij ook echt vechten. En hoe gestileerd een sonnet ook kan zijn, de spreektaalmanieren barsten er toch doorheen.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 196 sonnetten, 20e eeuw, Jan Campert, sonnet, Tweede Wereldoorlog

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter Steenbeek zegt

    9 december 2017 om 12:53

    De opmerking van Aafjes is wel ironisch als je bedenkt wat een hekel de nazi’s aan moderne kunst hadden. En niet alleen dat: ze deden ook moeite om juist de traditionele kunstwaarden in ere te houden. Ik denk dat Bertus Aafjes flink ruzie had kunnen krijgen met Theodor W. Adorno, voor wie het loslaten van vormschema’s vrijwel gelijkstond aan vooruitgang…

    Beantwoorden
  2. Frans Woortmeijer zegt

    10 december 2017 om 23:14

    Beste Marc,
    Met veel plezier heb ik de meeste van de eerste 153 sonnetten die je gepubliceerd hebt in de serie “Een geschiedenis van het Nederlands in 196 sonnetten” gelezen. Prachtig te zien hoe de meest gebruikte versvorm in Nederland zich in een paar honderd jaar ontwikkeld heeft. Nu we in de laatste vijftig jaar zijn aangekomen, ben ik benieuwd welke keuzes je maakt voor de resterende 50 sonnetten, en of je ook er voor kiest om light verse op te nemen, de populaire poëzievorm waarin ambachtelijkheid aan humor wordt gepaard, door de navolgers van Drs P.
    Ook wil ik je wijzen op mijn twee websites over versvormen in gebonden poëzie: versvormen (https://sites.google.com/site/versvormen/) en sonnetvormen (https://sites.google.com/site/versvormensonnetten/). Zij worden met name door light verse dichters met enige regelmaat geraadpleegd. Misschien aardig hier eens aandacht aan te besteden in Neerlandistiek.

    Beantwoorden
    • Marc van Oostendorp zegt

      11 december 2017 om 08:16

      Dank je wel! De laatste 14 worden hopelijk gevuld door dichters met nieuwe gedichten, die ze met onze crowdfunding kunnen schrijven. Daarvoor wil ik zeker ook een keer aandacht besteden aan het fenomeen ‘light verse’ en de vele experimentele vormen die het sonnet in ‘jullie’ kringen heeft gekregen. Ik zal daarbij zeker ook gebruik maken van je site.

      Beantwoorden
      • DirkJan zegt

        11 december 2017 om 16:41

        Spelen bij de komende, recentere keuzes ook nog de auteursrechten een rol, bij gedichten die korter dan zeventig jaar geleden zijn gepubliceerd en waar dan toestemming voor nodig is?

        Een andere vraag die ik heb is dat ik bij een sonnet naast de vaste rijmvorm ook altijd gelijk moet denken aan de inhoudelijke vergelijking of wending die wordt gemaakt. Kun je een gedicht dat niet vormvast volgens de sonnetregels is gecomponeerd nog een sonnet noemen als er wel sprake is van een vergelijking? Wellicht komt dat de komende tijd nog aan de orde.

        Beantwoorden
  3. eggels zegt

    11 december 2017 om 08:34

    Na mijn sonnet schreef ik over experimentele vormen: In: Passionate: Eindrijm leest als een kasteelroman. Over de toekomst van de poezie. 2000. Was te vroeg, geloof ik, als ik de sonnettenpolitie mag geloven.

    http://www.eggels.com/publicaties/eindrijm.pdf

    Na-apen mag. Hoef niet geciteerd te worden,…

    Beantwoorden
  4. Willem Kranendonk zegt

    18 december 2017 om 18:49

    “… binnenruim (het juk te breken, dat hun schouders drukt)”: bedoeld is ‘binnenrijm’?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Marc van OostendorpReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d