• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Woorden temmen in de klas: ‘Kutje’

11 mei 2021 door Jeroen Dera 4 Reacties

Met de reeks ‘woorden temmen’ geef je in een handomdraai een nieuwe impuls aan je poëzieonderwijs. Ter gelegenheid van de tweede druk van ‘Van kop tot teen met Charlotte Van den Broeck en Jeroen Dera’ publiceert Neerlandistiek ervaringsverhalen van docenten die de reeks inzetten in hun klas. Vandaag: het verhaal van Wendela de Raat, docent Nederlands op het Leidsche Rijn College in Utrecht.

Kutje

In mijn 6-vwo-klas wordt om de haverklap gescholden, liefst met lichaamsdelen. Lul, klootzak… Maar met name het woord kut is populair. Als ik tijdens een les een jongen voor de derde keer ‘kut’ hoor zeggen, zeg ik: “het valt me op dat je nogal fan bent van het woord kut. Nu is er toevallig een prachtig gedicht waarin dat woord voorkomt. Aan jou de taak om dit gedicht voor te lezen aan de klas en daarna de vraag te stellen: Wat doet het woord kutje met jullie?”

Stoer als ie is, leest deze leerling Rozalie Hirs’ gedicht ‘In bad’ uit Woorden temmen: van kop tot teen met Charlotte Van den Broeck en Jeroen Dera voor aan de hele klas. Na de regel ‘Janneke wijst naar ons kutje’ kijken leerlingen elkaar met grote ogen aan. “OMG!” zegt het meisje met de lange bruine krullen.  “Gadver!”,  reageert haar buurvrouw.” Als het gedicht klaar is, pakt de voordrager al zijn moed bij elkaar. “En”,  vraagt hij de klas – met wat blikken en blozen-  “Wat doet het woord ‘kutje’ met jullie?”

De klas reageert: “Dat zeg je toch niet! Dat is echt een goor woord!”

Ik vraag: “Wat is dan het verschil met het woord ‘kut’? En waarom ‘voelt’ het zo anders om dat te gebruiken?”

Er ontspint zich een boeiend gesprek over verschillende woorden voor ‘kut’ en de verschillende betekenissen die leerlingen hieraan toekennen. 

Als de leerlingen aan het eind van de les vertrekken, hebben ze het er onderling nog steeds over. 

De volgende les zegt dezelfde jongen weer ‘kut’. Ik moet lachen en corrigeer hem: “Pardon, je bedoelt ‘kut-je’.” 

Sindsdien zeggen we bij ons in de klas altijd ‘kutje’.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas, Uitgelicht Tags: literatuuronderwijs, poëzie, poëzieonderwijs

Lees Interacties

Reacties

  1. Aimée Boezeman zegt

    11 mei 2021 om 16:39

    dit is pas een goede leraar!!!

    Beantwoorden
  2. Winter zegt

    16 mei 2021 om 12:53

    Ik ben Nederland 50 jaar geleden verlaten en wat verfranst, daarom weet il niet wat het woord “kut(je)” betekend en daarom ook schrijf il slecht nederlands.
    Wilt u mij een korte uitleg geven ? Ook wat de diminutif “je” voor nuance aanbrengt ?
    Met dank voor uw antwoord.
    Anton Winter

    Beantwoorden
  3. renzo zegt

    21 juni 2024 om 16:39

    Is dit nou verpreutsing? Is kut vies? Gaat die klas nooit seks hebben met vrouwen of zo?

    Beantwoorden
  4. Janine van Bragt zegt

    7 juni 2025 om 10:07

    Ik vind het niet fijn dat men tegenwoordig zo vaak k u t roept, maar dit verhaal vind ik prachtig. Wat een literatuuronderwijs, chapeau!

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Adriaan Morriën • Bloedverwantschap

Ik zend mijn beide dochters voor mij uit,
op zoek naar buitenstaanders voor haar schoot.
Zij wijzen mij de toegang tot de dood,
bedroefd maar zonder er te lang bij stil te staan.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Het spreekwoord slaat de plank vaak mis.

Bron: Barbarber, juli 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

19 december 2025: KANTL-colloquium

19 december 2025: KANTL-colloquium

15 november 2025

➔ Lees meer
3 december 2025: Debatavond Lezen voor waarden

3 december 2025: Debatavond Lezen voor waarden

15 november 2025

➔ Lees meer
13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

10 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1847 Jan te Winkel
➔ Neerlandicikalender

Media

Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

12 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

9 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Dag van de biografie: Sander Bax

Dag van de biografie: Sander Bax

5 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d