• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Asymmetrische kapsels en geschiedeniscensuur

31 januari 2022 door Marit Evers Reageer

Een MeToo-zaak, racisme op de werkvloer en demonstraties rondom een omstreden standbeeld van een oorlogsheld. Elfie Tromps nieuwste roman Pietà is überactueel en bij vlagen spannend en humoristisch.

Een moeder ziet haar 21-jarige zoon op de televisie aan een marmeren standbeeld van een generaal hangen. In de havenstad waar het verhaal is gesitueerd, zorgt dat standbeeld voor veel ophef. Niet alleen omdat er nu dagenlang een jongen aan hangt die weigert naar beneden te komen, maar ook omdat het beeld het twistpunt is geworden van twee groepen die lijnrecht tegenover elkaar staan. De activistische groep ‘Schone Straten’ wil dat het beeld verdwijnt, omdat ze ‘straten schoon [willen] spoelen van racisme, ongelijkheid en geweld.’ De tegenpartij die zichzelf ‘De Mannen van de Toekomst’ noemt, vindt juist dat het beeld moet blijven bestaan. ‘Geschiedeniscensuur is hypocriet’, is hun gedachte. De jongen die het standbeeld bezet houdt, behoort niet tot één van de groeperingen. Het wordt in het verhaal ook niet duidelijk wat zijn beweegredenen precies zijn om een paar dagen aan een generaal te gaan hangen. Wel is het zo dat beide partijen erop uit zijn om de jongen in te zetten als symbool voor hun kant. 

Botsende belangen

In Pietà zitten we ieder hoofdstuk in het hoofd van een ander personage. Dat biedt een inkijkje in zeer diverse levens. Van een linkse activiste met piercings in het gezicht en een ‘gek asymmetrisch kapsel’ tot een extreemrechtse Man die ‘weleens fantaseert dat hij iemand doodslaat’. De perspectiefwisselingen zijn een slimme keuze van Tromp, omdat het inzicht geeft in de drijfveren van al deze mensen. Waarom maakt een mens de keuzes die hij maakt? Keer op keer blijken de personages in hun leven te maken te hebben met botsende belangen waardoor ze lastige afwegingen moeten maken. Dat wordt bijvoorbeeld duidelijk in de hoofdstukken waarin we meekijken met de hoofdredacteur van de lokale krant. De krant is druk bezig met de verslaggeving van de ontwikkelingen omtrent het standbeeld, maar tegelijkertijd komt ook het nieuws binnen dat de (ex-)vrouw van de burgemeester hem beschuldigt van verkrachting binnen het huwelijk. Een artikel daarover in de krant kan ‘lezersrecords breken’ en voor het succes van de krant is het dus goed om dit nieuws naar buiten te brengen. Maar laat die burgemeester nu net een goede vriend van de hoofdredacteur zijn. Wat doe je dan? Kies je voor de krant of voor de vriendschap?  

De personages rondom die krant doen levensecht aan en maken pijnlijk duidelijk wat er allemaal mis kan gaan wanneer iedereen zijn eigen belang voorop stelt. Het is namelijk niet alleen de hoofdredacteur die met moeilijkheden kampt. Ook bij de andere redactieleden blijkt dat de individuele belangen vaak met elkaar in strijd zijn. Elk redactielid is er bijvoorbeeld op uit om het meest baanbrekende artikel te schrijven. En zo jagen de medewerkers elkaar de tent uit om de meest juicy onderwerpen te bemachtigen voor hun stukken. Verder wordt duidelijk hoe mensen vanuit een machtspositie het individu kunnen schaden. Als er een interview moet worden gevoerd voor de televisie besluit de geldschieter van de krant een redactielid van kleur schaamteloos opzij te schuiven en in te wisselen voor een blonde dame, omdat zij ‘de kijker meer zal aanspreken’. 

Vol

Met alle onderwerpen die in het verhaal verwerkt zijn, is het een vol boek geworden dat geen moment verveelt. Maar soms is het allemaal wel érg veel. Elfie Tromp laat niks onbesproken als het gaat om de problemen van onze huidige tijd. Naast de grote thema’s van het verhaal (racisme, #MeToo, belangenverstrengeling), blijken uit gedachten en gesprekken van personages dat er nog meer dingen spelen. ’Ik ga mooi geen pandjesbaas verrijken met mijn geld’ (woningcrisis) en ‘We krijgen hooguit tijdelijke baantjes’ (flexcontracten). Daarnaast zijn er door het boek heen pagina’s bedrukt met citaten over bekende aanslagplegers afkomstig uit kranten als Der Spiegel en The Guardian. De citaten voegen echter weinig toe aan het verhaal. Ook zonder deze citaten is het zonneklaar dat Pietà actuele problemen aankaart en daarom was het niet nodig geweest om dat met verwijzingen naar de ‘echte’ journalistiek nog eens te benadrukken. 

Desalniettemin is Pietà de moeite van het lezen meer dan waard. Elfie Tromp heeft een geëngageerde roman geschreven die ook nog eens heel vlot leest. Een knappe combinatie.  ‘Spannend als een Netflixserie’, staat in een citaat van Hanna Bervoets op de achterkant van het boek. Dat kan ik alleen maar beamen.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong Tags: Elfie Tromp, Pietà, recensie

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d