• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!

11 maart 2024 door Britt Egeter Reageer

Ik heb een bachelor Taalwetenschap achter de rug, een master Neurolinguïstiek en ik heb ook nog de verkorte bachelor Logopedie op het hbo afgerond. Dan zou je zeggen dat je genoeg gestudeerd hebt, genoeg kennis hebt opgedaan en klaar bent om te gaan werken, toch? Ja, inderdaad, dat had ik van tevoren ook zo gedacht. Toch kon ik er geen genoeg van krijgen.

Dromen van taal

Van kleins af aan heb ik altijd gezegd: ‘ik wil dokter worden om voor mensen te kunnen zorgen of juf om kinderen iets te leren.’ Dokter werd hem niet, want ik kan niet goed tegen bloed (en ik was ook niet goed in natuur- en scheikunde). Toch ben ik in de zorg terechtgekomen als logopedist, in de volwassenrevalidatie. Ik noem mijzelf weleens gekscherend ‘de taaldokter’. In mijn achterhoofd bleef echter ook het onderwijs trekken en toen ik klaar was met het behalen van bovenstaande reeks diploma’s dacht ik: ik doe het lekker allebei!

Pre-master?

En toen begon het uitzoeken, hoe kom ik het snelst in het onderwijs terecht? In het verlengde van Taalwetenschap ligt de studie Nederlands. Deze studie had ik aan het einde van de middelbare school expres niet gekozen. Waarom niet? Omdat ik de studie te veel gericht vond op literatuur, cultuur en politiek en ik mij meer wilde richten op algemene taal in combinatie met de hersenen. Toch zag ik mijzelf, een aantal jaar later, wel het vak Nederlands lesgeven op de middelbare school. Ik nam contact op met de toelatingscommissie en studieadviseurs. Bij een pre-masterprogramma wordt het curriculum aangepast aan de individuele studieachtergrond van elke student. Het omvat meestal vakken die nodig zijn om de kloof tussen de eerdere opleiding en de gewenste masterstudie te overbruggen. Per student verschilt het pre-masterprogramma dus. De toelatingscommissie liet mij weten dat ik een pre-master Nederlandse Taal en Cultuur (NTC) moest gaan doen, voordat ik de eenjarige master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs (LVHO) mocht volgen. Dat zou betekenen dat ik met twee jaar mijn eerstegraads bevoegdheid zou kunnen behalen! 

Onverwachte passie

Ik had geen idee wat ik moest verwachten van de pre-master, behalve dat ik vakken ging volgen uit de bachelor NTC. De studie Taalwetenschap bleek vrij veel overeenkomsten te vertonen met de studie Nederlands. Vakken als syntaxis, klankleer en semantiek had ik al gevolgd. Welke vakken bleven er dan over? Taalbeheersingsvakken en met name… literatuurvakken. Een van de redenen waarom ik in eerste instantie niet voor de bachelor NTC gekozen had. Van letterkunde van de zeventiende eeuw naar moderne Nederlandse letterkunde, de hele geschiedenis kwam langs. Daar zag ik in het begin best wel tegenop. Het verbaasde me dan ook hoe interessant ik het bleek te vinden. Ik begon de vakken te zien als een reis door de geschiedenis van de Nederlandse literatuur en de invloed daarvan op de cultuur (en vice versa). Ik heb verschillende literaire stromingen verkend en auteurs en werken leren kennen die de rijke literaire traditie van Nederland weerspiegelen. Ik zag mijzelf op de middelbare school jongeren enthousiast maken voor literatuur! Daarnaast leerde ik veel nieuwe leuke mensen kennen, zowel andere pre-masterstudenten als ook bachelorstudenten. Wie had gedacht dat ik het aan het eind van mijn pre-master zo naar mijn zin had binnen de studie Nederlands? Ik niet.

En zo ga ik met enthousiasme en vastberadenheid verder op het pad in het vak Nederlands. Sinds september ben ik begonnen met de eenjarige master LVHO. Net zoals literatuur ons verrast met elke bladzijde, blijf ik mijzelf verrassen in de mogelijkheden van het studeren. Zoek, probeer en kom erachter wat je leuk vindt. Dokter, juf, of allebei!

Britt Egeter volgt de master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Bachelor- en masterstudenten Nederlands uit Groningen schrijven in de blogreeks ‘Uit de collegebank geklapt’ over hun ervaringen met de studie Nederlands. Meer blogs van Groningse studenten Nederlands vind je hier. Elke week verschijnt er een nieuw blog.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Uitgelicht Jong Tags: docent, lerarenopleiding, voordeklas

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Het nieuws reisde snel, zoals dat soort nieuws doet.

De openingszin van Luister van Sascha Bronwasser weet in één klap de kern van het boek te vatten.

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Een beest van een constructie
Maar goed, een blog over maar goed
Noe he’j ’t schoap an’t driet’n
Dao heb ich mien naas te hoêg vur sjtaôn
Er hangt een schoer in de lucht
#letterkunde
Het nieuws reisde snel, zoals dat soort nieuws doet.
Deze kennismaking zal kort zijn.
Het poppenboek: een vergeten genre
Get ready with… Heile van Beersel
“De dag begint. Niets aan te doen. Niets, door niets en niemand niet.”
#recensie
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
De zestiende eeuw plus vierhonderd jaar in het ijs: een atypische ecoroman
#taalbeheersing
Maar goed, een blog over maar goed
Hoe werkt een hondenfluitje?
Geert Milders?
‘Poepelwoefie’
Schrijfwedstrijd ‘Neologisme’
#toekomstinterview
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
‘Mensen sturen berichten over kinderporno alsof ze flippo’s verzamelen’
‘Vertalen is de meest intensieve manier om met taal bezig te zijn’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d