• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Antidisciplinariteit

2 maart 2022 door Marc van Oostendorp Reageer

Het is een interessant verschijnsel: soms lees je iets dat je nooit eerder hebt gelezen en waar je nooit expliciet je eigen gedachten over hebt geformuleerd maar waarmee je het zo eens bent dat je zeker weet dat je het altijd al had gedacht.

Ik had dat deze week met een kritisch artikel over de roep om interdisciplinariteit in het onderzoek in het mooie wetenschapstijdschrift The Conversation. Interdisciplinair onderzoek bestudeert een kwestie vanuit verschillende invalshoeken en daar is natuurlijk in ieder geval voor sommige kwesties van alles voor te zeggen. Het leidt wel soms tot verwatering van de disciplines, en dat biedt wel reden tot zorg: een discipline is een verzameling methodes en onderzoekstechnieken. Voor verschillende onderwerpen zijn verschillende disciplines beproefd, en dat is niet voor niks. Door alles op één hoop te gooien krijg je onderzoek dat soms alleen nog maar de grootste gemene deler van die disciplinaire methodes gebruikt.

Bovendien is de aantrekkingskracht van interdisciplinariteit soms zo groot dat de disciplines zelf in de verdrukking komen.

Paul Griffiths, de auteur van het artikel in The Conversation, wijst op een ander aspect waar ik nog nooit over had nagedacht, maar dat ik tegelijk altijd al had gedacht: dat die roep om interdisciplinariteit ook vaak voortkomt uit financiële overwegingen. Allerlei groepen in een universiteit worden samengevoegd in een nieuwe administratieve eenheid en om dat allemaal te rechtvaardigen worden de medewerkers aangespoord om vooral samen te werken. Iedereen die in het onderzoek werkt kent de praatjes wel die er dan volgen: dat interdisciplinair onderzoek de moderne tijd is, dat je niet te star moet zijn, maar open naar andere vormen van onderzoek.

Zo open dat je hersenen uit hun pan vliegen.

Tegelijkertijd worden vormen van samenwerking buiten die administratieve eenheden juist ontmoedigd: alles wat je samen met iemand van buiten doet dreigt voor minstens voor een deel ook op het conto van die ander te komen. En levert dus niets op voor de eigen groep.

In Nederland geldt dat bijvoorbeeld ook voor opleidingen. De staf van een Nederlandse opleiding Nederlands is nooit groot genoeg om alle specialisaties te kunnen omvatten. Wat zou er nu logischer zijn dan een uitwisseling van docenten: jij komt een cursus Middeleeuwse literatuur bij ons geven, wij sturen onze beste argumentatietheoreticus naar jullie toe. Maar in de praktijk is dat zo goed als onmogelijk. Wat wel kan en overal gebeurt: cursussen elders geven aan de eigen universiteit.

Tijdens voorlichtingsbijeenkomsten voor scholieren word je, zo heb ik gehoord, op veel universiteiten geacht aandacht te besteden aan de vraag wat de studie in jouw stad onderscheidt van de studie Nederlands in andere steden. (Ik hoorde van een bezoeker aan onze open dag onlangs dat ze in een niet nader te noemen andere stad hadden gezegd: ‘Wij zijn de besten!’) Je wordt nooit aangemoedigd om te zeggen dat je beter bent dan een andere studie in dezelfde stad, en ik denk dat dit ook eigenlijk nooit gebeurt. Dat zou natuurlijk ook onzin zijn, maar waarom geldt dat dan niet voor de andere opleidingen?

Omdat universiteiten administratieve eenheden zijn. Daarbinnen moet je samenwerken, daarbuiten concurreren.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: interdisciplinariteit, Onderzoek, wetenschapsbeleid

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

D. Hillenius • Wij hebben nog vergeten

men laat Hongaren de zee zien
hijst Hollanders op bergen
beren op fietsen
opoe Moses maakt schilderijen

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Van zomers die wij niet kennen
ritselen de blaren,
in winters die wij niet kennen
sneeuw onhoorbaar valt.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

7 oktober 2025: een cadeautje voor secties Nederlands

7 oktober 2025: een cadeautje voor secties Nederlands

18 juli 2025

➔ Lees meer
19 september 2025: Afscheidscollege Fred Weerman

19 september 2025: Afscheidscollege Fred Weerman

15 juli 2025

➔ Lees meer
1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

11 juli 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1801 Taco Roorda
1901 Wim Caron
sterfdag
1901 Jan ten Brink
1919 Jacob Verdam
2010 Hans den Besten
➔ Neerlandicikalender

Media

Inclusive Dutch: Between Norm and Variation

Inclusive Dutch: Between Norm and Variation

15 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek 3 Reacties

➔ Lees meer
Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

14 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Marc van Oostendorp over prijs voor Neerlandistiek

Marc van Oostendorp over prijs voor Neerlandistiek

13 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d