Eind 2021 schreef Abdelkader Benali een column voor Trouw getiteld Wie nog goesting heeft in de studie Nederlands, is voor mij een martelaar. De titel vat de strekking van de tekst goed samen. Benali uit kritiek op de inhoud van de studie Nederlands: “het probleem is dat academici niet meer weten welk verhaal ze over hun taal moeten vertellen.” Vooral de literatuurkant van de studie zou verbeterd mogen worden volgens Benali. De leerstof is zodanig achterhaald dat hij de studie durft te classificeren als “een rottend karkas”. De neerlandistiek bleek echter nog springlevend, toen de hashtag #wijzijnneerlandici trending was als reactie op Benali’s artikel. Zowel oude als huidige studenten Nederlands vanuit het hele land betoogden op Twitter waarom zij vonden dat de studie wél waardevol is in zijn huidige vorm. Daarmee was het laatste woord echter nog niet gezegd, want misschien zit er wel een kern van waarheid in het artikel van Benali.
Het weekend van 1 en 2 april organiseerde de Rijksuniversiteit Groningen de tweede editie van de Neerlandistiekdagen. Aan drie studieverenigingen – Awater, NNP en ZaZa – werd gevraagd om de nieuwe generatie neerlandici te vertegenwoordigen via een workshopsessie van een uur. Gezien de spelende controversie rondom ons vakgebied, stemden wij hier al gauw mee in. Op basis van de activiteiten van onze verschillende verenigingen, wilden wij betuigen dat de neerlandistiek nog springlevend is. Wij vroegen ons af hoe wij – de jonge Nederlands student – eigenlijk gezien worden door de ‘buitenwereld’ en hoe wij als studievereniging iets aan dat beeld kunnen doen.
Het gesproken woord
In zijn column benadrukt Benali dat de moderne Nederlandse literatuur niet genoeg aan bod komt in de bachelorstudie. Recentelijk wordt het gesproken woord steeds vaker als literaire vorm gezien. Benali maakt een goed punt wanneer hij signaleert dat dit in de studie duidelijker naar voren zou mogen komen. Wat hij echter weglaat, is dat er naast de studie zelf ook nog studieverenigingen bestaan die ook bijdragen aan het beeld dat de student Nederlands kan ontwikkelen van de Nederlandse cultuur. Zo heeft ZaZa een muziekcommissie genaamd Mei, die hun eigen liedjes componeert, schrijft en opvoert. NNP houdt filmscreenings en organiseert een Open Podium zodat hun leden op directe wijze in contact kunnen komen met de gesproken cultuur van het Nederlands. Awater is dit jaar afgereisd naar België om mee te doen met een interuniversitaire poëziewedstrijd genaamd Het Landjuweel, waar zij hebben opgetreden met een zelfgeschreven stuk.
Ontkrachting van het huidige imago
Als de nieuwe generatie neerlandici, maken wij de krimp van ons vakgebied van dichtbij mee en houden we ons hier ook mee bezig. Benali raakt aan dit thema in zijn column. Zo bekritiseert hij het imago van Nederlands als “een spierwitte studie”, maar bekent hij ook: “Wie na het eindexamen Nederlands nog goesting heeft in de studie Nederlands is voor mij een martelaar.” Hoewel wij dit beeld jammer genoeg herkennen, is dat ook waar het bij beperkt blijft: een beeld. Als huidige studenten Nederlands maken wij de realiteit van de studie zelf mee en zijn wij in staat om tegen het negatieve imago in te gaan. Als studieverenigingen streven we daar ook naar. Zo organiseert de studievereniging ZaZa het programma Student voor de Klas, waarbij leden van ZaZa contact opnemen met hun oude middelbare scholen en daar voorlichting geven over de studie. Daarnaast werken wij ook samen met de Rijksuniversiteit Groningen. Zo helpen wij bij meeloopdagen en organiseren wij het College Carrousel, waarbij allerlei vierdeklassers van verschillende middelbare scholen de kans krijgen om op speelse wijze kennis te maken met verschillende letterenstudies, waaronder natuurlijk Nederlands. Wij hopen een realistisch beeld van de studie te kunnen neerzetten voor de potentiële neerlandici in spe: de middelbare scholieren.
Tegen het eind van onze workshop was er ruimte voor discussie. Met ons publiek hebben we het huidige imago van de student Nederlands geconcretiseerd en hebben we gebrainstormd over manieren om dat beeld bij te stellen. Dit leverde een interessante discussie op met visies van zowel studenten als hoogleraren. Uit de zaal kregen wij ook de terechte opmerking dat we best trots mogen zijn op de studenten Nederlands. Het feit dat Nederlands wordt gezien als een muffe of saaie studie, moeten we misschien soms ook leren loslaten. Lezen is cool! Boeken zijn waardevol en alle mensen die daar anders over denken, die weten niet wat ze missen.
Britt Corporaal studeert Nederlandse Taal en Cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Laat een reactie achter