• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

‘voel ik, weet ik, moet ik, steek ik’

29 april 2025 door Marie-José Klaver 1 Reactie

Foto van Jason Boldero (CC BY 2.0).

De dagen dat Het Liegend Konijn op de mat ploft, zijn hoogtijdagen. Het Vlaamse poëzietijdschrift dat is uitgegeven als een kloeke paperback bevat louter nieuwe Nederlandstalige gedichten en is elke keer weer een feest om te lezen. In elk nummer ontdek ik minstens één goede dichter die ik nog niet kende en in elke bundel staat een nieuw favoriet gedicht. In het eerste nummer van dit jaar is dat ‘Kort gesprek met zeehond’ van Marc Tritsmans, een dichter die ik waardeer vanwege zijn prettige nauwkeurigheid.

Zijn strandsonnet in Het Liegend Konijn vertelt over de afstand tussen mens en dier en de wens die afstand te overbruggen. De zeehond zoekt iets op het land, vermoedt de ik, terwijl hij de zee afspeurt ‘naar iets wat ik / evenmin ooit zal vinden’. Het is geen spectaculair of spitsvondig sonnet, eerder bedachtzaam en met het ‘elkander’ in de eerste terzine ook licht archaïsch. De wending is subtiel en het slot bijzonder krachtig:

Maar als hij in de diepte verdwijnt en me

een tel later een witglanzende, spartelende
vis toont, voel ik, weet ik, moet ik, steek ik
toch bewonderend een duim naar hem op.

Tritsmans’ precisie komt ook naar voren in de noten bij enkele andere gedichten van hem die in deze editie van Het Liegend Konijn zijn opgenomen. Zo leert de lezer dat de cursieve regels in ‘De schaal van Beaufort’ citaten zijn uit de originele omschrijvingen in de Beaufortschaal die in 1805 verscheen. Die schaal verloopt van geen vertier (windkracht 0) via bovenbramzeilkoelte tot zeilen waaien uit de lijken, formuleringen die zo poëtisch zijn dat het zonde is, of je nu een zeiler bent of niet, om ze niet in een gedicht te gebruiken.

Citeren doet ook Benno Barnard, de eerste dichter in dit nummer. Zijn bron staat in de titel: ‘Roodborst (Wikipedia)’. Vrijwel alle informatie over de zangvogel is afkomstig uit de internet-encyclopedie, waar overigens ook de Beaufort-schalen zijn te vinden die Tritsmans gebruikt. De dichter beschouwt de solitaire territoriale roodborst met een antropomorfische blik en laat hem ‘Stomme weerspiegelingen’ denken om zijn geestestoestand te verklaren:

Huis, tuin, auto, bomen, wolken, ik, de zon –
ze zijn één groot, ook hem behelzend iets,
waar hij soms knettergek van wordt:
hij haat het raam. Stomme weerspiegelingen.

Barnards gedicht ‘Hetero’ lijkt een sociaal commentaar op onze tijd waar meer ruimte is voor stemmen van vrouwen en de lhbtq+-gemeenschap (ook in Het Liegend Konijn gelukkig). Barnard stelt een man centraal die zich ‘heel hetero’ aangetrokken voelt tot een onbekende vrouw op straat. Als hij haar uit het oog verliest, blijft het verlangen, het ‘vergezicht’ uit de derde strofe, bestaan: ‘Maar o die wulpse wolken, dat licht!’

Heel aangenaam van Het Liegend Konijn, dat deze keer 170 nieuwe gedichten van 35 dichters bevat, is dat het geen hiërarchie kent; de gedichten zijn alfabetisch geordend op de achternaam van de dichters. Zo kun je na een gevestigd dichter als Tritsmans de onbekende Bo Vanluchene tegenkomen, die nog geen bundel publiceerde, maar van wie wel al vaker werk in Het Liegend Konijn verscheen. Vanluchenes driedelige reeks ‘transgender zwemuurtje’ (de titel doet direct denken aan Het jongensuur van Andreas Burnier) is prachtig. In het eerste gedicht wisselen zwemmers ‘de namen uit / die wij als onze eigen ouders / aan onszelf gaven’. Ouders komen terug als de oerouders Adam en Eva die ook ‘vast startten als vis / voor ze voeten in de aarde kregen’. Alle gedichten in deze reeks zijn doortrokken van woorden en klanken die op elkaar aansluiten. Passend bij het Bijbels taalgebruik is het woord ‘zonde’ dat Vanluchene verbindt met de zee waar het leven vandaan komt en zelfstandig en eigenzinnig gebruikt.

zout proeven & nooit weten
hoe je eigen naam smaakt
zou zo’n zonde zijn

Vlada Darenenkova is een echte debutant. De in Rusland geboren angliste die momenteel aan de Schrijversvakschool poëzie studeert, publiceert in Het Liegend Konijn haar eerste gedichten in het Nederlands. En wat voor gedichten. De jonge ik uit de eerste twee titelloze gedichten, die uit lange stofes en enkele weesregels bestaan, speelt met cijfers en woorden terwijl ze kraaien telt die ‘de hemel bedotten’ en melk moet halen. ‘Topwoordenomdraaister’ wil ze worden. De symbolische lading overschaduwt de reële worsteling van de ik met haar naam niet. Uit ‘waterbekkenvrees’ weigert ze haar nieuwe naam Valeria: ‘buiten gaf ik Valeria aan een kraai / hij vloog meteen weg’.

‘Ik zei ik heb recentelijk carroussels herontdekt’, een verhalend gedicht, heeft de sfeer van de korte verhalen van Judith Hermann in haar onovertroffen bundel Zomerhuis, later: onbetrouwbare herinneringen, intense vriendschappen, leven in het moment en roken. De ik en de je praten langs elkaar heen. Carroussel heeft voor beiden zo’n verschillende betekenis dat het gesprek uitmondt in alledaagsheden over koken. Als de vriend van de je wordt geïntroduceerd, wordt het weer spannend. De ik voelt zich overschaduwd door zijn lichte aanwezigheid en doopt hem ‘Licht’. Ze voelt zich gereduceerd tot ‘schijn’ en ‘mislukt waas’, maar dat zegt ze niet tegen haar vriendin. Ook wat zij eigenlijk is, vraagt ze haar vriendin niet.

toen Licht kwam ging het theater bijna dicht
alleen in de blauwe tent werd er nog gedanst
we bleven buiten – geen spelers geen toeschouwers
Licht wilde bij ons aanschuiven
vroeg aan de tafel ernaast of hij een stoel kon lenen
uiteraard, en of hij een sigaret had
hiervoor moet je bij haar zijn zei Licht
ik keek in mijn pakje en fluisterde: twee laatste
je zei: gebruik jouw dark side
ik doe liever geen moeite voor kleine zonden
dacht ik maar ik deed het pakje dicht
als ik me niet vergis kwamen we niet meer aan roken toe
te moe, de verveling sloeg door en ze gingen echt afsluiten

steeds aan het gissen wat jij bent
ik vermoed er is meer licht dan je zou willen

Het laatste gedicht in de bundel, ‘Saudade’ van Monique Wilmer-Leegwater, sluit mooi aan bij de stichtingstekst van Het Liegend Konijn, een fragment van Paul van Ostaijen over een konijn uit ‘Diergaarde voor kinderen van nu’. De ik wordt in haar stille woning geprikt door veertjes in de bankkussens, ‘hunkerend naar thermiek, regenbuien’. Ze zijn al verloren, de eenden en ganzen wier veren ons meubilair vullen. De andere dieren in dit gedicht hebben misschien nog een kans als ze zich in hun ‘wankele roze vel’ uit een rijdende vrachtwagen storten.

Voor de prijs van één poëziebundel koop je met Het Liegend Konijn een kennismaking met vele oeuvres, vers talent en verleidelijke vergezichten. Als ik uitgever was, zou ik naast Bo Vanluchene Vlada Darenenkova en Mariëlle Matthee in de gaten houden, en hopen dat romancière Femke Vindevogel genoeg gedichten heeft voor een bundel.

Jozef Deleu (redactie) – Het Liegend Konijn 2025/1. Bestelinformatie bij de uitgever.


Deze recensie verscheen eerder op Tzum.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 21e eeuw, gedichten, het liegend konijn, tijdschriften

Lees Interacties

Reacties

  1. Inge Misschaert zegt

    29 april 2025 om 10:02

    Mooi stuk! Ik ben trots en blij dat er in het volgende nummer vier gedichten van mij worden opgenomen. Spannend!

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

F. van Dixhoorn • het doel van de opticien

maar van binnen
hebben ze
het prettige gevoel
dat ze bij elkaar hoorden

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

APRIL, VROEG

Lang voor de zon opkomt, in licht
nog nat van nacht, niet één geluid
hetzelfde, ziedend fluiten zij
elkander moord en doodslag toe,
de veren die hun messen slijpen,
de snavels die de zon aanvuren,
de vogels die van licht bedaren.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

26 mei 2025: Nederlands Centraal

26 mei 2025: Nederlands Centraal

7 mei 2025

➔ Lees meer
9 mei 2025: een avond over patiëntenliteratuur in Perdu

9 mei 2025: een avond over patiëntenliteratuur in Perdu

7 mei 2025

➔ Lees meer
16 mei 2025: In contact met collecties

16 mei 2025: In contact met collecties

5 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1892 Coenraad van Haeringen
➔ Neerlandicikalender

Media

Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Vliegende Hollander. De Mythe bij Gerard Reve, Jef Last en Louis Ferron

De Vliegende Hollander. De Mythe bij Gerard Reve, Jef Last en Louis Ferron

12 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d