• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Leren wat ‘denken’ betekent

29 mei 2025 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

Foto door Keira Burton

Een van de wonderlijkste dingen die kinderen doen, is: woorden leren. Heel veel woorden leren. En leren wat al die woorden betekenen. Ons volwassenen lukt het van geen enkel woord om het helemaal sluitend te definiëren, en toch hebben wel al die betekenissen ooit geleerd. Of nog sterker: we hebben ze zelf gereconstrueerd uit hoe we volwassenen die woorden hebben horen gebruiken.

Hoe doen we dat toch? Langzaam maar zeker worden er steeds kleine slipjes van die sluier opgetild. Bijvoorbeeld door de Amerikaanse wijsgeer Peter van Elswyk in een recent artikel in het tijdschrift Linguistics and Philosophy. Dat artikel gaat over het leren van het werkwoord denken.

In allerlei talen hebben kinderen moeite met dat werkwoord. Als ze drie zijn, begrijpen ze over het algemeen nog niet precies wat het betekent. Dat komt over het algemeen als ze een jaar of vier zijn. Hoe is dat te verklaren, zoveel parallellie in de ontwikkeling van kinderen wereldwijd? Bij andere werkwoorden geldt dat niet. Willen begrijpen kinderen meestal al wel als ze een jaar of drie zijn.

Vergelijkbaar

Die parallellie blijkt uit allerlei experimenten. Als je ze twee poppen laat zien – Chip en Pieper, en je laat zien dat Pieper aan het schommelen is terwijl Chip in een andere kamer zit, en zegt daarna één van de volgende twee zinnen, dan is er een verschil:

  • Chip wil dat Pieper zit te baden.
  • Chip denkt dat Pieper zit te baden.

De eerste zin begrijpen kinderen correct, de tweede niet. Toch is de situatie vergelijkbaar: in de willen zin wil Chip iets dat niet het geval is, in de denken-zin denkt Chip dat iets dat niet het geval is. Waarom dat verschil?

Te ver

Volgens Van Elswyk heeft het iets te maken met een ingewikkeld ander ding dat kinderen in hun vierde levensjaar leren: begrijpen dat mensen iets kunnen geloven. Voor hun derde jaar begrijpen kinderen hooguit dat mensen iets kunnen weten, pas daarna beginnen ze geloof te begrijpen. Wat is het verschil tussen geloven en weten? Neem zinnen als:

  • Chip weet dat Pieper een muis is.
  • Chip gelooft dat Pieper een muis is.

In het eerste geval is niet alleen Chip maar ook de spreker overtuigd van het muis-zijn van Pieper, maar in het tweede geval is dat niet het geval. Dat kun je bijvoorbeeld zien als je de tekstjes iets uitbreidt:

  • Chip weet dat Pieper een muis is. Maar dat is niet zo. [gek]
  • Chip gelooft dat Pieper een muis is. Maar dat is niet zo.

Als je weten hebt gezegd kun je als spreker geen afstand meer nemen van het gewetene. Je gaat ervan uit dat iets dat geweten wordt ook waar is. Het probleem met geloven is dat mensen ook dingen kunnen geloven die niet waar zijn. Dat gaat voor heel jonge kinderen een brug te ver.

Normaliter

Dus gaan ze er in eerste instantie vanuit dat denken ook zo’n relatie heeft met de waarheid: dat iets wat iemand denkt ook wel waar zal zijn. Pas gaandeweg, voor kinderen over de hele wereld gemiddeld genomen in hun derde levensjaar, beginnen ze te begrijpen dat mensen dingen in hun hoofd kunnen hebben die niet per se waar zijn.

Met willen is er iets anders aan de hand. Je wilt normaliter eigenlijk vooral dingen die niet waar zijn, of preciezer gezegd: het heeft alleen zin te praten over dingen die iemand wil als die dingen er niet zijn, of als het in ieder geval niet vanzelfsprekend is dat die dingen er zijn. Dat begrijpen kinderen dus al eerder dan dat ze snappen dat andere mensen ook kunnen menen dat iets waar is terwijl dit helemaal niet zo is.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: semantiek, taalkunde, taalverwerving

Lees Interacties

Reacties

  1. Luc D. zegt

    29 mei 2025 om 09:55

    In verband met het benoemen van dingen die niet waar zijn of waarover de spreker zijn twijfels heeft, zou het ook interessant zijn om na te gaan of werkwoorden als ‘denken’/‘weten’ op een andere manier worden geassimileerd in talen die een aanvoegende wijs kennen. Bv. de ‘subjonctif’ in het Frans: die geeft met name de betreffende nuances van (on)waarschijnlijkheid weer.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Buyle • Anders

Het was anders. De wind
was anders van toon.
Ik vroeg de weg: het kind
aarzelde ongewoon.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

BERICHT HOE WE ZITTEN

Adem zien te halen
is het enige en
kijken of er geen paard aan komt.
 

Bron: Het Zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

25 augustus 2025: Het Colloquium Neerlandicum 2025

25 augustus 2025: Het Colloquium Neerlandicum 2025

23 juni 2025

➔ Lees meer
19 september 2025: Laatzomer Conferentie NDN

19 september 2025: Laatzomer Conferentie NDN

22 juni 2025

➔ Lees meer
2 juli 2025: Boekpresentatie ‘Een nieuw geluid’

2 juli 2025: Boekpresentatie ‘Een nieuw geluid’

21 juni 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1921 Albert Sassen
➔ Neerlandicikalender

Media

Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

22 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De structuur van wetenschappelijke artikelen

De structuur van wetenschappelijke artikelen

21 juni 2025 Door Marc van Oostendorp 1 Reactie

➔ Lees meer
Het culturele landschap van Frits van Oostrom

Het culturele landschap van Frits van Oostrom

19 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d