Artikelen
Sjiek de friebel!
Soms stuit je op een woord dat je nog dagenlang bezighoudt. Dat had ik deze week met de uitdrukking ‘sjiek de friemel’. Ik begreep uiteraard wat er bedoeld werd: het was een speelse manier om iets als chic (of would-be chic) te omschrijven. Maar toen ik het las, vervulde het me met een vreemde mengeling […] [Lees meer...] over Sjiek de friebel!
De puntkomma op het spoor – Malva (2015)
In de roman Malva van Hagar Peeters speelt de puntkomma een belangrijke rol. [Lees meer...] over De puntkomma op het spoor – Malva (2015)
‘Deugporno’, ‘taalpolitie’ en constructiegrammatica
Hoe de constructiegrammatica (een deel van de) weerstand tegen ‘woke’ taalgebruik kan verklaren [Lees meer...] over ‘Deugporno’, ‘taalpolitie’ en constructiegrammatica
‘Bobi zonder trobi’
Wanneer je op een andere manier naar hiphop luistert, zijn er verschillende verhalen in terug te vinden, bijvoorbeeld over identiteit. [Lees meer...] over ‘Bobi zonder trobi’
Perfecte plaatjes, hoge idealen en traditionele rollen
Zitten hedendaagse romans vol 'rokjes, kontjes en tietjes', zoals een aantal schrijfsters onlangs stelden in hun manifest Fixdit? Over de beschrijving van lichamen in de hedendaagse Nederlandstalige literatuur. [Lees meer...] over Perfecte plaatjes, hoge idealen en traditionele rollen
De studie Nederlands niet voor bèta’s? Onzin!
Mijn vwo-diploma is binnen en iedereen vraagt wat ik volgend jaar ga studeren. Als ik antwoord ‘Nederlands!’, kijken mensen mij onbegrijpend aan. Mijn vakkenpakket bestaat immers vooral uit exacte vakken. [Lees meer...] over De studie Nederlands niet voor bèta’s? Onzin!
Een blog over precies niks!
De combinatie van precies met een negatief element als niks, nooit of niemand hoor je tegenwoordig steeds vaker. [Lees meer...] over Een blog over precies niks!
Naar een goed gesprek tussen voortgezet onderwijs en wetenschap
Een academische discussie over het schoolvak Nederlands is verstandig en wenselijk, maar als afgestudeerd wetenschapper en werkzaam docent loop ik tegen praktische problemen aan. [Lees meer...] over Naar een goed gesprek tussen voortgezet onderwijs en wetenschap