• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Tien scholieren strijden nog om winst Olympiade Nederlands 2022

20 april 2022 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Op 14 mei wordt de winnaar van de Olympiade Nederlands 2022 bekendgemaakt. Tien middelbare scholieren – 7 Vlaamse en 3 Nederlandse – toonden zich, bij de schriftelijke proef in februari, uiterst lenig in de gymnastiek van de neerlandistiek. In de finale voeren zij, onder begeleiding van onderzoekers uit de neerlandistiek, een eigen onderzoek uit. De prijsuitreiking is zaterdag 14 mei op de campus van de Universiteit Antwerpen.

Bijna negenhonderd scholieren namen in februari deel aan de voorronde van de Olympiade Nederlands. Verspreid van Anderlecht tot Amstelveen bogen zij zich over een reeks vragen die de rijkdom van de neerlandistiek demonstreren. Onder auspiciën van Kevin Absillis (hoofddocent moderne Nederlandstalige letterkunde aan de Universiteit Antwerpen) stelde een groep taalwetenschappers en letterkundigen 14 vragen op over emoji’s, middeleeuwse stenografie, vertaalwetenschap en het regeerakkoord van Rutte-IV. De proef was een veeleisend veertienkamp en toch spatten de vlijt en het taalplezier van de antwoordbladen.

De tien deelnemers die het best scoorden op de schriftelijke proef verkennen inmiddels de neerlandistiek verder in de finale. Daarvoor zijn zij in onderzoekslabs gekoppeld aan mentoren van hun voorkeur. Met die mentoren – gerenommeerde onderzoekers uit de neerlandistiek die werkzaam zijn aan Vlaamse en Nederlandse universiteiten – werken zij thans aan een eigen onderzoek. [zie hieronder de lijst met finalisten en hun mentoren]

De finalisten presenteren de bevindingen van hun onderzoek in een filmpje. Een vakjury buigt zich over die filmpjes en maakt op zaterdag 14 mei bekend wie de opvolger is van Polly Jean Hollanders, winnaar van de eerste Olympiade Nederlands. Filmpjes van de finalisten kunnen na de prijsuitreiking, als goede voorbeelden van wetenschapscommunicatie, worden geraadpleegd via het YouTube-kanaal van de Olympiade Nederlands.

Behalve langdurige roem krijgt de winnaar van de Olympiade Nederlands 2022 een geldprijs en prijzenpakket ter waarde van 1000 euro. De prijzen zijn beschikbaar gesteld door partners die de Olympiade Nederlands ook in 2022 mede mogelijk hebben gemaakt, waaronder de Orde van den Prince, de Taalunie en VRT Taal.

De finalisten en hun mentoren


In de finale voeren de scholieren in zes weken een eigen onderzoek uit binnen lopende projecten van onderzoekers uit de neerlandistiek. Dit zijn de meester-gezelkoppels die strijden om de winst:

  • Janne van Seggelen, vijfdeklasser van het WICO Lommel, doet onder begeleiding van Kristel Doreleijers en Jos Swanenberg (Tilburg University en Meertens Instituut) onderzoek naar woordgeslacht in dialect;
  • Joppe Baert, vijfdeklasser van het Sint-Jozefscollege in Torhout, doet onder begeleiding van Remco Sleiderink (Universiteit Antwerpen) onderzoek naar hoe middeleeuwse ridderverhalen fysiek de tand des tijds overleefden. Dit sluit aan op de Science-publicatie waarvan Sleiderink co-auteur is;
  • Joshua Oudshoorn van het Amstelveencollege doet onder begeleiding van Feike Dietz en Laurens Ham (Universiteit Utrecht) onderzoek naar de literariteit van Kinderen voor Kinderen;
  • Logan Groenestein, zesdeklasser van ’t Atrium in Amersfoort, doet onder begeleiding van Aafje de Roest (Universiteit Leiden) onderzoek naar reacties op S10’s Songfestivalinzending ‘De Diepte’; 
  • Luna Llusha, zesdeklasser van Barnum Roeselare, doet onder begeleiding van Gwennie Debergh (Universiteit Antwerpen) onderzoek naar de verbeelde gemeenschappen in Koen Peeters’ Grote Europese Roman;
  • Mercedes Meyers, zesdeklasser van het Xaveriuscollege in Borgerhout, doet onder begeleiding van Geert Buelens (Universiteit Utrecht) onderzoek naar moderne Nederlandse klimaatliteratuur;
  • Michiel van der Louw, vierdeklasser van het Emelwerda College in Emmeloord, doet onder begeleiding van Sarah Bernolet, Rianne van Lieburg en Edwige Sijyeniyo (Universiteit Antwerpen) onderzoek naar vreemdetaalverwerving bij kinderen;
  • Sytske Vermeulen, zesdeklasser van College Hagelstein in Sint-Katelijne-Waver, doet onder begeleiding van Frauke Pauwels (Universiteit Antwerpen) onderzoek naar de verbeelding van de kindertijd in hedendaagse jeugdliteratuur;
  • Victor Werkers, vijfdeklasser van het Sint-Jozef-Klein-Seminarie in Sint-Niklaas, doet onder begeleiding van Lucas van der Deijl (Universiteit van Amsterdam) onderzoek naar de eerste, zeventiende-eeuwse Nederlandse vertalingen van de Koran;

  • Yoran De Rudder, zesdeklasser van het Sint-Jozef-Klein-Seminarie in Sint-Niklaas, doet onder begeleiding van Elisabeth de Bruijn (Universiteit Antwerpen) onderzoek naar rederijkersrefreinen in gedrukt proza

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Neerlandistiek voor de klas, Nieuws Tags: Olympiade Nederlands

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d