• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Tien scholieren strijden nog om winst Olympiade Nederlands 2022

20 april 2022 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Op 14 mei wordt de winnaar van de Olympiade Nederlands 2022 bekendgemaakt. Tien middelbare scholieren – 7 Vlaamse en 3 Nederlandse – toonden zich, bij de schriftelijke proef in februari, uiterst lenig in de gymnastiek van de neerlandistiek. In de finale voeren zij, onder begeleiding van onderzoekers uit de neerlandistiek, een eigen onderzoek uit. De prijsuitreiking is zaterdag 14 mei op de campus van de Universiteit Antwerpen.

Bijna negenhonderd scholieren namen in februari deel aan de voorronde van de Olympiade Nederlands. Verspreid van Anderlecht tot Amstelveen bogen zij zich over een reeks vragen die de rijkdom van de neerlandistiek demonstreren. Onder auspiciën van Kevin Absillis (hoofddocent moderne Nederlandstalige letterkunde aan de Universiteit Antwerpen) stelde een groep taalwetenschappers en letterkundigen 14 vragen op over emoji’s, middeleeuwse stenografie, vertaalwetenschap en het regeerakkoord van Rutte-IV. De proef was een veeleisend veertienkamp en toch spatten de vlijt en het taalplezier van de antwoordbladen.

De tien deelnemers die het best scoorden op de schriftelijke proef verkennen inmiddels de neerlandistiek verder in de finale. Daarvoor zijn zij in onderzoekslabs gekoppeld aan mentoren van hun voorkeur. Met die mentoren – gerenommeerde onderzoekers uit de neerlandistiek die werkzaam zijn aan Vlaamse en Nederlandse universiteiten – werken zij thans aan een eigen onderzoek. [zie hieronder de lijst met finalisten en hun mentoren]

De finalisten presenteren de bevindingen van hun onderzoek in een filmpje. Een vakjury buigt zich over die filmpjes en maakt op zaterdag 14 mei bekend wie de opvolger is van Polly Jean Hollanders, winnaar van de eerste Olympiade Nederlands. Filmpjes van de finalisten kunnen na de prijsuitreiking, als goede voorbeelden van wetenschapscommunicatie, worden geraadpleegd via het YouTube-kanaal van de Olympiade Nederlands.

Behalve langdurige roem krijgt de winnaar van de Olympiade Nederlands 2022 een geldprijs en prijzenpakket ter waarde van 1000 euro. De prijzen zijn beschikbaar gesteld door partners die de Olympiade Nederlands ook in 2022 mede mogelijk hebben gemaakt, waaronder de Orde van den Prince, de Taalunie en VRT Taal.

De finalisten en hun mentoren


In de finale voeren de scholieren in zes weken een eigen onderzoek uit binnen lopende projecten van onderzoekers uit de neerlandistiek. Dit zijn de meester-gezelkoppels die strijden om de winst:

  • Janne van Seggelen, vijfdeklasser van het WICO Lommel, doet onder begeleiding van Kristel Doreleijers en Jos Swanenberg (Tilburg University en Meertens Instituut) onderzoek naar woordgeslacht in dialect;
  • Joppe Baert, vijfdeklasser van het Sint-Jozefscollege in Torhout, doet onder begeleiding van Remco Sleiderink (Universiteit Antwerpen) onderzoek naar hoe middeleeuwse ridderverhalen fysiek de tand des tijds overleefden. Dit sluit aan op de Science-publicatie waarvan Sleiderink co-auteur is;
  • Joshua Oudshoorn van het Amstelveencollege doet onder begeleiding van Feike Dietz en Laurens Ham (Universiteit Utrecht) onderzoek naar de literariteit van Kinderen voor Kinderen;
  • Logan Groenestein, zesdeklasser van ’t Atrium in Amersfoort, doet onder begeleiding van Aafje de Roest (Universiteit Leiden) onderzoek naar reacties op S10’s Songfestivalinzending ‘De Diepte’; 
  • Luna Llusha, zesdeklasser van Barnum Roeselare, doet onder begeleiding van Gwennie Debergh (Universiteit Antwerpen) onderzoek naar de verbeelde gemeenschappen in Koen Peeters’ Grote Europese Roman;
  • Mercedes Meyers, zesdeklasser van het Xaveriuscollege in Borgerhout, doet onder begeleiding van Geert Buelens (Universiteit Utrecht) onderzoek naar moderne Nederlandse klimaatliteratuur;
  • Michiel van der Louw, vierdeklasser van het Emelwerda College in Emmeloord, doet onder begeleiding van Sarah Bernolet, Rianne van Lieburg en Edwige Sijyeniyo (Universiteit Antwerpen) onderzoek naar vreemdetaalverwerving bij kinderen;
  • Sytske Vermeulen, zesdeklasser van College Hagelstein in Sint-Katelijne-Waver, doet onder begeleiding van Frauke Pauwels (Universiteit Antwerpen) onderzoek naar de verbeelding van de kindertijd in hedendaagse jeugdliteratuur;
  • Victor Werkers, vijfdeklasser van het Sint-Jozef-Klein-Seminarie in Sint-Niklaas, doet onder begeleiding van Lucas van der Deijl (Universiteit van Amsterdam) onderzoek naar de eerste, zeventiende-eeuwse Nederlandse vertalingen van de Koran;

  • Yoran De Rudder, zesdeklasser van het Sint-Jozef-Klein-Seminarie in Sint-Niklaas, doet onder begeleiding van Elisabeth de Bruijn (Universiteit Antwerpen) onderzoek naar rederijkersrefreinen in gedrukt proza

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Neerlandistiek voor de klas, Nieuws Tags: Olympiade Nederlands

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Deze kennismaking zal kort zijn.

Deze kennismaking zal kort zijn. Kort, maar noodzakelijk, zoals dat gaat met waarschuwingen. In dit hoofdstuk gaat al iemand dood. Deze openingszin van de week komt uit het boek Geen vaarwel vandaag (2023) van Daan Heerma van Voss. De eerste zin is kort en spreekt de lezer aan op een zeer directe manier, waardoor je […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Een beest van een constructie
Maar goed, een blog over maar goed
Noe he’j ’t schoap an’t driet’n
Dao heb ich mien naas te hoêg vur sjtaôn
Er hangt een schoer in de lucht
#letterkunde
Deze kennismaking zal kort zijn.
Het poppenboek: een vergeten genre
Get ready with… Heile van Beersel
“De dag begint. Niets aan te doen. Niets, door niets en niemand niet.”
Bewonderenswaardig bewonderen
#recensie
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
De zestiende eeuw plus vierhonderd jaar in het ijs: een atypische ecoroman
#taalbeheersing
Maar goed, een blog over maar goed
Hoe werkt een hondenfluitje?
Geert Milders?
‘Poepelwoefie’
Schrijfwedstrijd ‘Neologisme’
#toekomstinterview
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
‘Mensen sturen berichten over kinderporno alsof ze flippo’s verzamelen’
‘Vertalen is de meest intensieve manier om met taal bezig te zijn’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d