• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

In de literatuur zijn meer kranke fantasieën nodig

12 juni 2022 door Evi Aarens 3 Reacties

De eerste frontale foto van Evi Aarens .

In september 2018 heb ik alle delen van de Geschiedenis van de Nederlandse literatuur tweedehands aangeschaft. Mijn lectuur vordert erg langzaam, omdat ik de literaire teksten die in deze negendelige literatuurgeschiedenis worden besproken vaak niet ken en ook graag wil lezen. Ik ben nog altijd niet bij het einde van Frits van Oostroms Stemmen op schrift, het eerste deel van de reeks.

Mijn favoriete teksten uit die vroegste periode zijn Karel ende Elegast en De reis van Sint Brandaan. Ik leer erg veel van deze verhalen, maar evenzoveel van de genereuze beschouwingen in Stemmen op schrift. ‘Het knappe van de auteur van Karel ende Elegast’ schrijft Van Oostrom bijvoorbeeld, ‘is wel dat hij zo’n hoog tempo in de handeling aanhoudt en toch alle verteltijd van de wereld lijkt te hebben.’ Dit soort opmerkingen knoop ik in mijn oor. Ik raad alle schrijvers en dichters van de Lage Landen aan dit ook te doen.

De reis van Sint Brandaan is het wonderlijkste verhaal dat ik ooit heb gelezen. Van Oostrom beschrijft het als ‘het meest singuliere werk uit het twaalfde-eeuwse Maas-Nederrijngebied’ dat zich beweegt ‘op het snijvlak van van alles: geestelijk en wereldlijk, heldenverhaal en heiligenleven, informatie en amusement, het sacrale en het speelse.’

Wild, charmant en buiten de lijntjes. Op het snijvlak van van alles. Het is jammer dat dit soort eclectische verhalen nauwelijks meer wordt geschreven. Ook in de Middeleeuwen viel het niet bij iedereen in goede aarde. Bekend is het oordeel van Jacob van Maerlant, die over de Brandaan concludeerde dat er ‘vele in schijnt gelogen’. In de negentiende eeuw beschreef de eerste hoogleraar Nederlandse taal- en letterkunde W.J.A. Jonckbloet het mythische reisverhaal als een aan ‘eene kranke individuele fantazie’ ontsproten misbaksel.

Ik wil pleiten voor méér speelse, ontketenende en kranke fantasieën in de literatuur. Het literaire werk van de eenentwintigste eeuw zal wat mij betreft lijken op de beste werken uit de Middelnederlandse letterkunde: ze zijn geschreven voor het oor maar houden stand op papier. Ze hebben lak aan genres en conventies en glijden behendig van tragedie naar komedie, van verheven naar carnaal, van ernstig naar kolderiek en weer terug. Dit voortdurende schakelen is volgens Socrates het wezenskenmerk van verfijnde communicatie. Ik voeg daaraan toe dat het ook een kenmerk is van intelligente literatuur.

Dat het met mijn lectuur van de Geschiedenis van de Nederlandse literatuur ondertussen niet erg opschiet, zie ik niet als een probleem. Het lezen én doorgronden van de Nederlandstalige literatuur omarm ik als een opdracht voor het leven. Bij de voltooiing van een hopelijk lang leven, als ik alles heb gelezen en herschreven, zal ik mijzelf ‘neerlandicus’ noemen.

Evi Aarens is dichter en afstuderend antropoloog. Vorig jaar debuteerde ze in Nederland met het epische gedicht Disoriëntaties. Ze groeide op in Londen en woont momenteel in Cambridge.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong Tags: Jubileum, Jubileum30, letterkunde

Lees Interacties

Reacties

  1. Kruzdlo Robert zegt

    12 juni 2022 om 12:01

    “Ik wil pleiten voor méér speelse, ontketenende en kranke fantasieën in de literatuur.” Welke huidige schrijver komt het dichtste bij jouw verlangen?

    Beantwoorden
    • eam Evi Aarens zegt

      13 juni 2022 om 10:15

      Beste Robert Kruzdlo,

      Eerlijk gezegd kan ik weinig huidige schrijvers noemen, tenzij we ‘huidig’ behoorlijk oprekken. Hedendaagse schrijvers komen vaak iets te gedomesticeerd over om dit soort werken te kunnen schrijven. Mocht u namen weten, dan hoor ik die erg graag.

      Voorbeelden van speelse, kranke schrijvers uit de vorige eeuw die conventies aan hun laars lappen zijn voor mij Italo Calvino en Jose Saramago. En Joyce, natuurlijk, altijd Joyce. Ik denk ook aan het ‘gekkere’ werk van Nabokov (Pale Fire) en Borges. Weer daarvoor Goethe (Faust, vooral deel II) en Lord Byron. Het vroegste werk van Mulisch komt soms ook in de buurt (e.g. Archibalds strohalm, Het mirakel), totdat ook bij hem de domesticatie toesloeg.

      Met een groet, EA

      Beantwoorden
  2. Ronald V. zegt

    12 juni 2022 om 19:00

    Waarom eigenlijk méér speelse, ontketenende en kranke fantasieën in de literatuur? Omdat de hongerige geest van de mens als volop mens nu eenmaal bevredigd wil worden en niet afgescheept wil worden met slappe, sneue verhaaltjes. Ik voel me lelijk te kort gedaan als ik een aan zwakzinnigheid grenzend leuterverhaaltje lees. Een aanranding van mijn geest. En geen wetboek die zoiets verbiedt.

    Dit brengt me op de begeestering. Een docent Nederlands dient meer te zijn dan een o zo verantwoord vakdidactisch machientje dat braaf pruttelend de stof oplepelt en opvorkt. Hij, maar een zij mag natuurlijk ook, dient met aanstekelijke begeestering de meest doorwrochte verhalen uit de oude en nieuwste Nederlandse literatuur aan te prijzen.

    Zelfs een vak als mathematica is gebaat bij begeesterde docenten. Geldt ook voor filosofie. Maar dit terzijde.

    Op de middelbare school had ik eerst een oudere lerares Nederlands. Zonder veel begeestering besprak ze de Nederlandse literatuur. Wellicht allemaal zeer didactisch verantwoord. Maar geen vonk die oversloeg, want er was geen vuur. Na een paar jaar maakte deze dame plaats voor een jongere lerares. Zij had wel het vuur en vertelde begeesterd over onder meer “De reis van Sint Brandaan”. Een knetterende vonk sloeg over. En het bleef branden in me. Een beetje knettergek ben ik wel.

    De laatste tijd verschijnen hier nogal wat begeesterde artikeltjes over de wetenschap genaamd Neerlandistiek. Geestverwarmend. Wat heet.

    De zichtbare Betje Wolff en haar boek “An Essay on Man”. De onzichtbare Evi Aarens en haar stapel boeken. Ook de beeldcultuur mag er zijn.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d