• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Met de Beatrijs terug naar de middelbare school

20 juni 2022 door Hilke Cranenbroek Reageer

Verslag van mijn Student in de Klas-bezoek

Dit voorjaar is de afdeling Nederlandse Taal en Cultuur van de Radboud Universiteit begonnen met een nieuw project: Student in de Klas. Studenten van de opleiding gaan terug naar hun oude middelbare school en geven daar een gastles. Ze doen dat over een specifiek onderwerp, waarvan zij verbaasd, verwonderd of verguld waren erover te leren. In deze aflevering vertelt tweedejaars Hilke Cranenbroek over haar ervaring.

Beatrijs

Tijdens mijn gastles op mijn oude middelbare school, het Varendonck College in Asten, vertelde ik over het Middelnederlands. Aan de hand van de Beatrijs illustreerde ik de verandering van onze taal. Hoe is het verhaal van Beatrijs nu bij ons? Hoe komt het dat we zo’n oude tekst tegenwoordig nog steeds kennen? En wat stond er eigenlijk in dat oorspronkelijke handschrift van de Beatrijs? De Beatrijs is een Middelnederlandse Marialegende, waarvan de enige bewaard gebleven tekst stamt uit circa 1374. Het wordt bewaard in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Met foto’s van verschillende edities van de Beatrijs heb ik de leerlingen laten zien dat het allemaal met elkaar samenhangt. Ik gaf de gastles aan twee vwo4-klassen tegelijkertijd. Zij waren net klaar met het behandelen van de literatuurgeschiedenis, waardoor ze nu aan de slag kunnen met het lezen van oude werken voor de lijst. De Beatrijs zal daar, net als het geval was bij velen in mijn studiejaar, ongetwijfeld tussen zitten. Deze gastles sloot dan ook goed aan op het lesprogramma.

Opdracht

Ik heb de leerlingen tijdens de gastles de opdracht gegeven om een transcriptie te maken van vijf door mij geselecteerde regels uit de Beatrijs. Een transcriptie wordt ook wel een diplomatisch afschrift genoemd. Dit wil zeggen dat je opschrijft wat je ziet staan. Aan de hand van wat voorbeelden van de mogelijke afkortingen in dit fragment, heb ik de leerlingen een eindje op weg geholpen door vast wat lettervormen uit te lichten. Zo zijn de ‘d’ en de ‘s’ soms lastig te herkennen, omdat ze een andere lettervorm hadden dan die we nu kennen. De leerlingen ging vol enthousiasme aan de slag en er werd al meteen flink gediscussieerd of die letter nu wel of geen ‘l’ was. Ik gaf ze als tip om vooral de letters te noteren die ze herkenden en dan vervolgens te proberen om er een woord van te maken. Vele letters hebben ze correct getranscribeerd. Er zaten enkele instinkers in de tekst, zo leek de ‘l’ soms op een ‘c’ en soms op een ‘t’. Eén van de leerlingen vertelde aan haar docent dat ze het maken van een transcriptie erg leuk vond om te doen en dat ze dit zeker nog eens zou willen doen. Dat was natuurlijk ook het doel van deze gastles, de leerlingen enthousiast maken voor de neerlandistiek. Voor iedereen die hierin geïnteresseerd is, is ‘Wat staat daer?’ een aanrader.

De opleiding Nederlands

Voorafgaand aan de gastles heb ik de leerlingen eerst een Mentimeter laten invullen. Bij deze Mentimeter hoorde de vraag wat leerlingen denken dat je doet bij de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur. Hier kwamen termen als grammatica, spelling, formuleren en leesvaardigheid vaak naar voren. Een enkeling schreef iets als geschiedenis van de taal, hoe de taal ontstaan is, literatuurgeschiedenis en oud Nederlands. Ik heb vervolgens bij alle drie de disciplines (taalkunde, letterkunde en taalbeheersing) kort verteld wat het inhoudt en een voorbeeldje genoemd. Zo vertelde ik over de discipline taalbeheersing dat je daar bijvoorbeeld leert hoe baby’s en kinderen taal leren. Ook denk ik dat de opdracht die ik de leerlingen heb gegeven heeft bijgedragen aan het veranderen van het stereotype beeld wat velen van de opleiding hebben. Dat vind ik ook meteen iets wat mensen absoluut moeten weten van de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur; afgestudeerden komen op zó veel verschillende plekken terecht, en dat zijn echt niet allemaal docenten.

Hilke Cranenbroek is student Nederlandse Taal en Cultuur aan de Radboud Universiteit.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Neerlandistiek voor de klas, Uitgelicht Tags: letterkunde, student in de klas

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d