• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Laatste schoolweek

18 juli 2022 door Margreet Vermeulen Reageer

De laatste week voor de zomervakantie gebeurde er van alles. Van diploma-uitreiking tot revisievergaderingen, inhaal ‘Pecha Kucha’ en afscheid van mijn mentorklas. Ook studeerde ik tussendoor nog even af.

Herkansingen

Het waren vijf enerveerde dagen, deze eerste week van juli. Op maandag kwam Amani langs, havo 5 leerling die in het derde tijdvak alles op alles zet om de school met een diploma te verlaten. We namen de antwoorden door die ze in de eerste examenpoging gegeven had en bespraken de strategie die ze deze keer zou inzetten: wél eerst de hele tekst lezen en dan pas vraag voor vraag op zoek naar een goed antwoord. Die 4,3 was niet representatief voor haar leesvaardigheid die ik de afgelopen twee jaren had gezien in de klas. Het kan echt beter.

Daarna herkansingen van herkansingen nakijken. Leerlingen krijgen in de nasleep van corona een herkansingspoging extra aangeboden, voor mij als docent levert dat weer een ronde nakijkwerk op. Gelukkig vaak met betere resultaten, ook omdat deze leerlingen met wat extra aandacht hun eerdere werk verbeterden. Een uiteenzetting schrijven over een taalkundig onderwerp lukte nu vaak wel.

Op dinsdag rapportvergaderingen, allemaal online, ik kon thuisblijven. In mijn mentorklas van 26 havo 4 leerlingen gaan er maar 12 over naar de vijfde. De rest blijft zitten of vervolgt de schoolloopbaan toch op een MBO. Mijn klas is geen uitzondering helaas, in alle havo 4 klassen is dit ongeveer het beeld bij ons op school. Je zou het bijna vergeten, maar we hebben geen optimaal schooljaar achter de rug.

Eindassessment

En dan dinsdag om 19.00 uur de afsluiting van mijn studie: het eindassessment van mijn studie Nederlands aan de Hogeschool Utrecht. Het gesprek werd via Teams gevoerd, ik had alle benodigde materialen weken van tevoren aangeleverd en was al bijna weer vergeten wat ik allemaal in mijn portfolio had gezet. Natuurlijk niet het promotiefilmpje dat twee van mijn ex-leerlingen hadden gemaakt getiteld: ‘Een kijkje in de lessen van mevrouw Vermeulen’. Ella en Noor hadden mij een paar weken gevolgd en stelden een compilatie van lesfragmenten samen. Maar hoe had ik mijn ‘visie op het schoolvak Nederlands’ ook alweer verwoord? Ik keek het allemaal nog even door voordat de assessoren in beeld verschenen. Het gesprek verliep prettig, heel wat fijner dan het geschiktheidsonderzoek van twee jaar geleden. Daar had ik constant het gevoel overhoord te worden over stof die ik helemaal niet had geleerd. Ik was op dreef, af en toe zelfs tevreden over de formulering van mijn antwoorden: ‘wil je dat nog even herhalen, je viel even weg,’ was dan wel een frustrerende reactie. Eén vraag bleef mij wel bij: heb je het idee dat de leerlingen verantwoordelijk zijn voor hun eigen ontwikkeling? We hebben veel geprobeerd, in de online lessen nieuwe werkvormen ingezet en ook in de fysieke lessen pogingen gedaan om leerlingen in beweging te krijgen. Soms lukte dat, vaak niet. Komend schooljaar zal dat een speerpunt zijn voor mij, maar ook in onze sectie. Hoe motiveren we de leerlingen? Het was dit laatste halfjaar voelbaar dat leerlingen enigszins lamgeslagen weer in de schoolbanken plaatsnamen. Het sociale aspect van hun leven had stilgelegen, daar moest eerst schot in komen. Schoolresultaten leverden vooral stress op, want ze moesten natuurlijk wel over. Voor velen was het na de aanvankelijke teleurstelling toch ook een verademing dat ze nog een jaartje langer over het examen mochten doen.

Als bevoegde eerstegrader sprak ik op woensdag een aantal geslaagden toe. De laatste schoolweek was nog lang niet voorbij. Er hing een feestelijke sfeer in de versierde school, veel jongens in pak en meisje in mooie jurken, een hele lichting leerlingen gaat een nieuwe levensfase tegemoet. Een enkeling zat ergens in de school in opperste concentratie nog een herkansing te maken. Ik duim voor Amani.

Mentorsucces en mentorfalen

Twee kersvers gediplomeerden

Op donderdag waren de revisievergaderingen. Ik pleitte voor overgang van Klaas, een van mijn mentorleerlingen die voor de tweede keer havo 4 deed en met een zware onvoldoende voor informatica niet over was gestemd. Hij had niets van zijn persoonlijke situatie willen delen: ouders in scheiding, vader ernstig ziek, en had daardoor ook geen ondersteuning vanuit school gekregen. Op mijn advies had hij toch een brief geschreven om zijn situatie uit te leggen en werd hij in de revisievergadering besproken. Zijn vader vloog mij spontaan om de hals toen hij hoorde dat Klaas toch over mag naar havo 5.

Mooie momenten, het gevoel dat je er als mentor en docent toe doet. Op vrijdag kwam Nila haar ‘Pecha Kucha’ inhalen. Nadat ze keurig in 3 minuten had verteld over de invloed van de verengelsing op jongerentaal, hadden we het over het afgelopen jaar. Ze woonde noodgedwongen op veel tijdelijke adressen en kan nu gelukkig bij haar oudere broer terecht. Ze wil graag psychologie studeren, het is heel knap dat ze ondanks alles toch overgaat naar havo 5. Even later kwam Inja binnenlopen. Voor haar mooie overgangsrapport kreeg ze als verrassing van haar ouders het theorie-examen voor het rijbewijs cadeau! Het gaat steeds beter met haar faalangst, maar om nu de vakantie in te gaan met een examenmoment in augustus in het vooruitzicht? We zagen de humor er wel van in.

Voordat ik afscheid nam van mijn mentorklas met het uitdelen van de rapporten en voor iedere leerling een persoonlijk kaartje, keek ik nog even naar mijn mail. Tot mijn verbazing was daar een bericht van een van mijn mentorleerlingen waar ik in mijn ogen een goede band mee had. Die was met een mavodiploma binnengekomen in havo 4, en had het op onze school naar diens zin. Helaas kwam deze leerling wat laat tot de ontdekking dat er maar drie periodes in het jaar zitten en kon die alle stof niet meer inhalen. Zittenblijven leek een juiste beslissing. Op diens kaartje had ik geschreven dat ik het zo mooi vond dat die zichzelf kon zijn. Met diens neopunk uiterlijk en nieuwe genderneutrale naam had die veel nieuwe vrienden gemaakt op school. Helaas verweet die mij in diens mail ‘een vrij apathische en ongeïnteresseerde houding’ en meldde die dat die ‘mij dringend verzocht diens volgend jaar een andere mentor aan te wijzen’. Dat voelde als een steek in mijn rug. Even later kwamen bijna alle mentorleerlingen afscheid nemen, ook degenen die volgend jaar naar het MBO gaan. Na afloop vroeg ik de leerling nog even te blijven. Die zei dat die het mailtje van diens ouders moest schrijven, en bedankte mij nog voor het leuke jaar. Die begreep ook dat diens tekst voor mij uit de lucht kwam vallen en verontschuldigde zich. Ik heb die maar een fijne vakantie gewenst en hoop inderdaad dat de leerling volgend schooljaar een andere mentor heeft.

Ik kan niet alles goed doen en al helemaal niet voor iedereen. Volgend schooljaar ga ik nog beter proberen om alle leerlingen te motiveren, maar verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling ben je uiteindelijk zelf.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong Tags: eindexamen, Neerlandistiek voor de klas

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d