Binnenkort begint Schrijfakademie.nl met het versturen van een nieuwsbrief. Mocht u geïnteresseerd zijn, kunt u zich aanmelden bij student-assistent Daan van den Broek (d.j.vandenbroek@uu.nl).
Schrijfakademie.nl is een een zich nog ontwikkelende, gratis website die beoogt het schoolvak Nederlands praktischer en creatiever te maken en lees- en schrijfonderwijs meer met elkaar te integreren. Op de website staat een groeiende verzameling opdrachten met het doel om leerlingen te laten oefenen met het onder woorden brengen van hun gedachten en gevoelens. Ze leren om goed leesbare teksten te schrijven die op een persoonlijke manier verbinding maken met de wereld om hen heen. De nieuwsbrief heeft als doel om u elk kwartaal op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen, suggesties te doen voor de praktijk in het klaslokaal en om actief vakinhoudelijke discussies te stimuleren.
Interviews met 216 scholieren: volledig onderzoeksverslag
In de nieuwsbrief komen onder meer de interviews aan bod die wij, Daan van den Broek en Delila Dönmez, in opdracht van de Schrijfakademie afnamen bij 216 scholieren, verspreid over 77 gesprekken en 10 scholen door heel Nederland.
Op basis van deze gesprekken en als reactie op het rapport De staat van het onderwijs 2022 schreven we al eerder voor Neerlandistiek een Jongerenmanifest voor het schoolvak Nederlands. Dat werd ondertekend door LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren), CNV Jongeren, het team van Scholieren.com en Jong Neerlandistiek. Bovendien besteedden zowel de Volkskrant, als tijdschrift Onze Taal er aandacht aan.
Sinds kort is nu ook ons volledige onderzoeksverslag te lezen op Schrijfakademie.nl, met als titel Een jong perspectief. Een ideeënrondgang onder scholieren voor Schrijfakademie.nl. Uit de interviews bleek een grote wens te bestaan naar een inhoudelijk en vormelijk gevarieerder curriculum, naar meer ruimte voor creativiteit en experimentatie en naar meer verbinding tussen het curriculum en maatschappelijke en culturele thema’s. Deze wensen koppelen we vervolgens aan een discussie over de rol van Young Adult-literatuur in het schoolvak Nederlands.
De gesprekken waren zeer open van aard en dienden zo als een verkennend onderzoek. Toch hebben ze ook een zekere verdiepende kwaliteit. Het eerdere onderzoek naar de houding van leerlingen ten opzichte van het schoolvak Nederlands was namelijk grotendeels kwantitatief van aard en bood zo de kans om eerder vastgestelde patronen, bijvoorbeeld door Anne Asseldonk en Peter-Arno van Coppen, kwalitatief verder uit te diepen.
De belangrijkste insteek van de interviews was niet zo zeer om het schoolvak Nederlands volledig af te gaan stemmen op de wensen van scholieren – ze zijn immers geen consumenten – maar wel om de leerlingstem verder te concretiseren en te laten bijdragen aan een breed discours over de toekomst van het schoolvak Nederlands, schrijfonderwijs en de ontwikkeling van de Schrijfakademie.
Daan van den Broek en Delila Dönmez studeren Nederlandse Taal en Cultuur aan de Universiteit Utrecht
Helge Bonset zegt
Goed onderzoeksverslag geworden!
Misschien is het goed om ook eens te kijken naar Nederlands in de onderbouw (7e druk, Coutinho, 2021), p. 151- 154 (over creatief schrijven). Als het goed is, komen in ieder geval tweedegraadsleraren in opleiding met ideeën over creatief schrijven in aanraking die redelijk overeenstemmen met die van de geïnterviewde leerlingen.