• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Schrijfakademie: nieuwsbrief en interviews met 216 scholieren

17 augustus 2022 door Daan van den Broek en Delila Dönmez 1 Reactie

Binnenkort begint Schrijfakademie.nl met het versturen van een nieuwsbrief. Mocht u geïnteresseerd zijn, kunt u zich aanmelden bij student-assistent Daan van den Broek (d.j.vandenbroek@uu.nl).

Schrijfakademie.nl is een een zich nog ontwikkelende, gratis website die beoogt het schoolvak Nederlands praktischer en creatiever te maken en lees- en schrijfonderwijs meer met elkaar te integreren. Op de website staat een groeiende verzameling opdrachten met het doel om leerlingen te laten oefenen met het onder woorden brengen van hun gedachten en gevoelens. Ze leren om goed leesbare teksten te schrijven die op een persoonlijke manier verbinding maken met de wereld om hen heen. De nieuwsbrief heeft als doel om u elk kwartaal op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen, suggesties te doen voor de praktijk in het klaslokaal en om actief vakinhoudelijke discussies te stimuleren.

Interviews met 216 scholieren: volledig onderzoeksverslag

In de nieuwsbrief komen onder meer de interviews aan bod die wij, Daan van den Broek en Delila Dönmez, in opdracht van de Schrijfakademie afnamen bij 216 scholieren, verspreid over 77 gesprekken en 10 scholen door heel Nederland.

Op basis van deze gesprekken en als reactie op het rapport De staat van het onderwijs 2022 schreven we al eerder voor Neerlandistiek een Jongerenmanifest voor het schoolvak Nederlands. Dat werd ondertekend door LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren), CNV Jongeren, het team van Scholieren.com en Jong Neerlandistiek. Bovendien besteedden zowel de Volkskrant, als tijdschrift Onze Taal er aandacht aan.

Sinds kort is nu ook ons volledige onderzoeksverslag te lezen op Schrijfakademie.nl, met als titel Een jong perspectief. Een ideeënrondgang onder scholieren voor Schrijfakademie.nl. Uit de interviews bleek een grote wens te bestaan naar een inhoudelijk en vormelijk gevarieerder curriculum, naar meer ruimte voor creativiteit en experimentatie en naar meer verbinding tussen het curriculum en maatschappelijke en culturele thema’s. Deze wensen koppelen we vervolgens aan een discussie over de rol van Young Adult-literatuur in het schoolvak Nederlands.

De gesprekken waren zeer open van aard en dienden zo als een verkennend onderzoek. Toch hebben ze ook een zekere verdiepende kwaliteit. Het eerdere onderzoek naar de houding van leerlingen ten opzichte van het schoolvak Nederlands was namelijk grotendeels kwantitatief van aard en bood zo de kans om eerder vastgestelde patronen, bijvoorbeeld door Anne Asseldonk en Peter-Arno van Coppen, kwalitatief verder uit te diepen.

De belangrijkste insteek van de interviews was niet zo zeer om het schoolvak Nederlands volledig af te gaan stemmen op de wensen van scholieren – ze zijn immers geen consumenten – maar wel om de leerlingstem verder te concretiseren en te laten bijdragen aan een breed discours over de toekomst van het schoolvak Nederlands, schrijfonderwijs en de ontwikkeling van de Schrijfakademie.

Daan van den Broek en Delila Dönmez studeren Nederlandse Taal en Cultuur aan de Universiteit Utrecht

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Neerlandistiek voor de klas, Nieuws Tags: Neerlandistiek in de klas, Schrijfakademie

Lees Interacties

Reacties

  1. Helge Bonset zegt

    18 augustus 2022 om 17:28

    Goed onderzoeksverslag geworden!
    Misschien is het goed om ook eens te kijken naar Nederlands in de onderbouw (7e druk, Coutinho, 2021), p. 151- 154 (over creatief schrijven). Als het goed is, komen in ieder geval tweedegraadsleraren in opleiding met ideeën over creatief schrijven in aanraking die redelijk overeenstemmen met die van de geïnterviewde leerlingen.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Op 11 februari 1955 wandelt een man door de straten van Hamburg, hoed in hand.

Op 11 februari 1955 wandelt een man door de straten van Hamburg, hoed in hand. Deze openingszin komt uit Een mond vol glas (1998), van Henk van Woerden. Door dit boek heen worden Demitrios Tsafendas en Hendrik Verwoerd bijeengebracht. Het boek kreeg de Sunday Tïmes Alan Paton Award en gaat verder om het Zuid-Afrikaanse trauma.

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
Het duralex glas valt om.
8 oktober 2025: Poëziefestival Onbederf’lijk Vers
De letteren op de planken
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d