• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Redacteur van museumtentoonstelling Back Street: ‘Als ik toen had geweten dat je dat kon studeren, had ik dat gelijk gedaan.’

11 november 2022 door Nynke de Haan Reageer

Julia Oostdam, redacteur van museumtentoonstelling Back Street

 Wat kun je eigenlijk worden met zo’n studie Nederlands, en hoe? Daar willen we graag zoveel mogelijk antwoorden op, voor alle huidige studenten, studiekiezers, en andere nieuwsgierige meelezers. In de toekomstrubriek van Jong Neerlandistiek verzamelen we de komende tijd interviews met afgestudeerden die een leuke baan hebben gevonden.

Voordat Julia Oostdam Nederlands ging studeren, studeerde ze al taalwetenschap en zou ze onderzoek gaan doen naar spelend leren in de Verenigde Staten. Het coronavirus gooide roet in het eten en ze bleef noodgedwongen toch in Nederland. In plaats van naar Amerika te gaan, startte Julia een tweede master Neerlandistiek in Leiden. Tijdens de afronding van die tweede master werd ze redacteur bij de tentoonstelling Back Street in het Literatuurmuseum in Den Haag. 

Wat is er te zien in de tentoonstelling Back Street waar jij aan mee hebt gewerkt?

In Back Street komen jongeren via donkere steegjes bij spellen uit die ze in aanraking laten komen met verschillende soorten teksten: van biografieën tot spoken worden en van poëzie tot graphic novels. De tentoonstelling bestaat uit tien verschillende spellen rondom verschillende thema’s. De spellen zijn op verschillende niveaus te spelen: van vmbo tot en met vwo, en ook mbo. Iedereen kan de verschillende spellen dus op zijn eigen manier spelen, waarbij iedereen uitkomt op boeken voor zijn eigen niveau met zijn eigen interessegebied. 

Hoe ziet het werk van een redacteur van een tentoonstelling in het Literatuurmuseum eruit?

Het komt eigenlijk neer op heel veel boeken lezen en die vervolgens creatief verwerken in spellen. Bijvoorbeeld door een verhaallijn te ‘vertalen’ naar een Instafeed. Of door een boekpassage om te schrijven naar raptekst. Het allerleukste aan het redacteurschap vond ik daarbij dat ik me helemaal mocht verliezen in de blik op lezen van iemand anders. Ik heb zelf ook boekgenres waar ik veel van hou, maar het ging bij het maken van de tentoonstelling natuurlijk niet om mij. Ik probeerde me tijdens het maken van de tentoonstelling steeds te verplaatsen in verschillende soorten lezers. Bijvoorbeeld in die van een 14-jarige die lezen echt haat. Voor iedere doelgroep zet je een andere bril op en verplaats je je helemaal in iemand anders. Op die manier zocht ik steeds bij ieder spel boeken uit die gebruikt konden worden. 

Mijn werkplek was op de afdeling publiekszaken van het Literatuurmuseum. Ik zat daar omgeven door torens van boeken.

“Iedereen rent en vliegt op die afdeling door elkaar heen, maar ik zat daar op mijn eigen boekeneiland alleen maar met boeken bezig te zijn. Een droombaan.” 

Ik las al die boeken dus heel pragmatisch vanuit verschillende lezers en op functie voor het spel, en werkte samen met een contentteam, dat meedacht over geschikte titels. Dit contentteam bestond uit experts op het gebied van jongeren en lezen, zoals promovenda Linda Ackermans  en bibliothecaris Marjolein Hordijk.

Hoe ben je aan die baan gekomen?

Via de universiteit ontdekte ik dat de directeur van het Literatuurmuseum een tijdelijke assistent zocht. Ik nam contact met hem op, en dat is een van de beste dingen geweest die ik ooit heb gedaan. Het maakte me eerlijk gezegd ook niet echt uit wát ik daar deed, het leek me gewoon een opwindende omgeving, het Literatuurmuseum. En dat was het ook! Toen zijn echte assistent na 5 maanden weer terug van zwangerschapsverlof kwam, kreeg ik de kans om aan Back Street te werken. Een project dat toen net in de kinderschoenen stond. Ik was dus gewoon op het goede moment op de goede plaats, en heb die kans met beide handen aangegrepen. Wat wel spannend was hoor, zeker omdat ik me op dat moment nog meer taalwetenschapper dan neerlandica voelde.

Waarom ben je dan toch aan de studie Nederlands begonnen?

Toen de coronapandemie kwam, kon ik de plannen die ik had om naar Amerika te gaan ineens niet meer doorzetten. Ik wist toen niet goed wat ik moest doen, en dacht: nou, dan nog maar een studie. Ik hou van leren, dus een extra studie voelde als een kado aan mezelf. En ik ben dol op lezen, dus Nederlands voelde als een logische keuze. Het bleek uiteindelijk wel een hele goede keuze. Met het vak Latijn op de middelbare school moesten we een keer een redevoering schrijven. Dat vond ik zó leuk om te doen. Als ik toen had geweten dat je dat kon studeren, had ik dat gelijk gedaan.

Heb je nog iets gehad aan je studies tijdens je werk aan Back Street?

Dit vind ik een moeilijke vraag. Natuurlijk heb ik daar veel aan gehad, maar de concrete link tussen studie en werk vind ik lastig te achterhalen. De meest concrete link is een MA-cursus Jeugdliteratuur bij Yra van Dijk waar ik veel aan gehad heb. En cursussen over retorica en stilistiek, waarin je leert over wat een tekst tot een sterke tekst maakt. En natuurlijk soft skills zoals samenwerken, communiceren, allemaal vaardigheden die je ontwikkelt in je studie en die hartstikke belangrijk zijn in wat voor werk je ook doet. En een liefde voor lezen natuurlijk! Het was voor mij wel echt noodzakelijk om die stap van theorie naar praktijk te maken. Werken in de wetenschap zou niks voor mij zijn.

Het was wel spannend om ineens de rol van redacteur van een tentoonstelling op me te nemen. Ik moest echt groeien in die rol, en daarvoor vooral zelfvertrouwen kweken. Dat heb ik ook echt van deze periode geleerd: je hoeft niet alles al perfect te kunnen voordat je iets gaat doen. Als je het leuk vindt om te doen, jezelf wat tijd en ruimte gunt, dan leer je het allemaal vanzelf wel. Gewoon durven opent zoveel deuren.

Dat is een mooi advies. Heb je verder nog tips voor studenten of studiekiezers?

Ik denk dat je nooit fout kan zitten als je gewoon je nieuwsgierigheid volgt. Ik probeer altijd díe dingen te doen waarnaar ik benieuwd ben of ik het wel kan. En waarvan ik zou willen dát ik ze kan. En je weet dan niet precies waar je uitkomt, maar je weet in elk geval wel zeker dat het op een interessante plek zal zijn. En wie wil dat nou niet?

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Uitgelicht, Uitgelicht Jong Tags: Back street, Literatuurmuseum, toekomstinterview

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d