• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Schemerleven: sterk door details en schrijfstijl, zwakker door de gemiste intensiteit

24 november 2022 door Anaïs Bourgeois 5 Reacties

Middels het verhaal van een geheime relatie en de gevolgen van de dood van de echtgenoot van het hoofdpersonage, laat Jaap Robben in Schemerleven (2022) de lezerhet vreselijke verleden van Frieda Tendeloo samen met haar beleven.

Het heden en verleden van Frieda

Aan het begin van Schemerleven overlijdt de man van de 81-jarige Frieda plotseling. Zijn dood zorgt ervoor dat Frieda verward achterblijft, door het verlies maar ook doordat ze altijd heeft gedacht dat zij eerder zou overlijden dan haar man. Zijn dood zorgt er echter ook voor dat Frieda de ruimte krijgt om na te denken over het verleden; niet over haar geschiedenis met haar overleden man Louis, maar over een geschiedenis die teruggaat naar de winter van 1963.

Op een besneeuwde verlaten plek bij de bevroren Waal, ontmoeten Frieda en Otto Drehmann elkaar. Hun relatie begint voorzichtig met enkele ontmoetingen, maar de ontmoetingen worden steeds frequenter en intenser, ondanks dat Otto getrouwd is. Hoewel Frieda voor altijd bij Otto wil zijn en met hem wil trouwen, wil Otto zijn liefde – naar eigen zeggen – verdelen over Frieda en zijn vrouw. Hij wil niet riskeren om zijn opgebouwde leven, zijn baan en de kerkgemeenschap te verliezen. Ondanks de groeiende liefde, neemt Otto nog meer afstand van Frieda wanneer zij zwanger van hem blijkt te zijn. Hoewel hij ervoor zorgt dat Frieda een woonplek en geld krijgt, ziet hij het ongeboren kind niet als zijn eigen kind. Frieda verliest door haar zwangerschap Otto en haar ouders, maar ook haar kindje krijgt ze nooit te zien. Dit verhaal, wat ooit zo mooi begon, blijkt tientallen jaren nog steeds benauwend te zijn voor de getraumatiseerde Frieda.

Het verleden van de vrouw wordt in het boek afgewisseld met haar leven in het heden. Doordat Louis, de man van Frieda, de laatste tijd voor haar heeft gezorgd, kan Frieda niet meer zelfstandig in haar huidige woning blijven wonen. Wat volgt is een overhaaste verhuizing naar een verzorgingstehuis. Frieda’s zoon, Tobias, regelt ondanks zijn verdriet om het overlijden van zijn vader, zo goed mogelijk de verhuizing. Door deze verhuizing en de afstandelijke reacties van Frieda naar Tobias en zijn zwangere vriendin, lopen de spanningen tussen moeder en zoon regelmatig op.

De verhaallijnen komen naarmate het verhaal langzaamaan vordert steeds meer samen. De 81-jarige Frieda durft steeds meer haar verleden onder ogen te komen en erover te praten. Gebeurtenissen uit het verleden blijken nog steeds van betekenis te zijn voor het heden. De op het eerste gezicht opmerkelijke reacties en gewoontes van Frieda, zijn voor de lezer te begrijpen door haar geschiedenis.

Detailniveau

Jaap Robben laat in Schemerleven zien dat hij het sterkst is om op detailniveau het verhaal te laten leven. Op subtiele wijze schetst hij een beeld van de spannende en ongemakkelijke kant, maar ook van de liefdevolle en mooie kant van de relatie van Frieda en Otto. De ongemakkelijke kant komt goed naar voren door de korte, soms onafgemaakte zinnen in de dialogen en de gedachtes van de personages die niet worden uitgesproken naar de ander. De mooie kant wordt van extra betekenis voorzien door de gevoelsbeschrijvingen en de beschrijvingen van de natuur.                    

Bij elke dialoog tussen Frieda en Otto, weet de auteur de liefde en de spanningen voelbaar te maken. Ook in de moeder-zoonrelatie van Frieda en Tobias, die vooral aan het begin van het boek het sterkst verbeeld wordt, worden zowel de positieve als de negatieve kanten van hun relatie zichtbaar door de schrijfstijl. De afwisseling in schrijfstijl maakt het lezen van het boek gemakkelijk. De korte, scherpe dialogen worden afgewisseld met langere zinnen om de gebeurtenissen te beschrijven. In elk hoofdstuk is er wel een mooie zin te vinden die zal bijblijven, zoals: “Hoewel het volgens de klok tegen de muur halverwege de ochtend moest zijn, was het onbegrijpelijk dat er een tijd hoorde bij dit moment, een datum bij deze dag.”

Hoewel de verhaallijnen vaak redelijk voorspelbaar zijn, worden het heden en verleden mooi en zorgvuldig samengebracht. Door nadruk te leggen op enkele details, zoals de nachtvlinders of de voor de hoofdpersonage belangrijke cactus, worden de verhaallijnen steeds meer met elkaar verbonden. Door de details en de verschillende parallellen krijgen het heden en verleden meer betekenis en versterken ze elkaar daardoor. Daarnaast weet Robben de sfeer en de verschillen in omgangsvormen en meningen van de verschillende tijden overtuigend neer te zetten.

Verhaalniveau

Op verhaalniveau laat het boek echter wat steken vallen. Hoewel de verhaallijnen door het boek heen op een mooie manier steeds meer met elkaar verbonden raken, lijkt dit op het einde op een gekunstelde manier te gebeuren om Frieda’s verhaal te kunnen afronden. Daarnaast is de pijn en het verdriet van Frieda niet blijvend voelbaar. Het lijkt Frieda weinig te doen wanneer zij bijvoorbeeld wordt verstoten door haar ouders of wanneer haar zwangerschap steeds moeilijker gaat verlopen. Het is hierbij vooral aan de lezer om deze gebeurtenissen te interpreteren als pijnlijk of verdrietig en dat die gebeurtenissen van grote invloed zouden moeten zijn op het hoofdpersonage. Ook bij andere personages lijkt er door het verhaal heen weinig te veranderen, de gevolgen van gebeurtenissen blijven erg vlak. Het verhaal mist hierdoor aan intensiteit, wat het boek minder aangrijpend maakt.

Daartegenover staat dat het boek hierdoor toegankelijk is. Door het boek een niet al te beklemmende lading te geven, het sterke karakter van de jonge en oude Frieda Tendeloo, de afwisseling in schrijfstijl en de korte hoofdstukken, zal Schemerleven een groot lezerspubliek aanspreken. 

Anaïs Bourgeois is bachelorstudent Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit Utrecht.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong Tags: Jaap Robben, recensie

Lees Interacties

Reacties

  1. Arno Walraven zegt

    30 november 2022 om 13:38

    Heb het boek gelezen en vind het boeiend, ontroerend en mooi. De kritiek deel ik niet.

    Beantwoorden
    • Peter van ‘t Hof zegt

      23 maart 2024 om 14:38

      Schemerleven is zonder meer een prachtig boek. De recensie laat het boek helaas niet in zijn waarde.

      Beantwoorden
  2. Janke van Heemstra zegt

    17 mei 2023 om 14:37

    Sorry, maar ik heb het boek totaal anders gelezen. Juist heel fijnzinnig en intiem. En bv het weglaten op sommige momenten van Frieda’s emoties (ouders, erbarmelijke omstandigheden tijdens zwangerschap) maakt het extra wrang. Ik vind het tot en met de laatste bladzijde prachtig ! Het boek heeft ze zeer geraakt.

    Beantwoorden
  3. Rosemarie Ninaber zegt

    8 juni 2024 om 09:06

    Prachtig boek. In een ruk uitgelezen!

    Beantwoorden
  4. Marita Jansen zegt

    12 januari 2025 om 16:16

    Net uitgelezen en ik vind het (sorry) vooral een heel gemakzuchtig boek wat bevolkt wordt met eendimensionale karakters: de pastoor, de non, de ouders, en ook de hoofdpersoon. Als dit boek door een vrouw was geschreven dan zou het worden afgedaan als een streekroman, wat het uiteindelijk ook is. Ik begrijp de lof niet voor dit voorspelbare verhaal. Zeer eens met bovenstaande recensie derhalve!

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Arno WalravenReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d