• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Zingen wat niet te zeggen valt: de rol van muziek in het klimaatdebat

15 november 2022 door Maud Sintenie 2 Reacties

‘Muziek is van oudsher een bondgenoot van het activisme’, schrijft Laurens Ham in de proloog van zijn boek Op de vuist. Vijftig jaar protestliedjes in Nederland (2020). Protestliedjes fungeren als graadmeter voor het maatschappelijke debat en vormen een muzikale tijdsbalk van de geschiedenis. Een van de grootste crises waar we dit moment mee te maken hebben is die van het klimaat. Toch valt het aantal ecokritische protestliedjes van Nederlandse bodem relatief gezien tegen. Waar ligt dat aan? En wat is überhaupt de rol van muziek in het klimaatdebat?

10 april 1966: de avond die je zou kunnen markeren als de geboorte van het protestlied, als het aan neerlandicus Laurens Ham ligt. Deze avond stond in het teken van De Nacht van de Protestsong en speelde zich af in een tent van Circus Boltini. Boudewijn de Groot zong het lied ‘Welterusten, mijnheer de president’, een sneer richting de toenmalige Amerikaanse president Johnson en zijn rol in de Vietnamoorlog.

Denk maar niet aan al die jonge frontsoldaten
Eenzaam stervend in de verre tropennacht
Laat die weke pacifistenkliek maar praten
Mijnheer de president, slaap zacht

Het publiek in de circustent was getuige van een belangrijk moment in de geschiedenis, benadrukt Ham: dit was namelijk een van de eerste momenten waarop een Nederlandstalig popliedje – geen chanson of levenslied – werd ingezet om een politiek statement te maken. Het maatschappelijk debat begon te leven in de muziek, als een muzikaal product van de tijdsgeest.

Vanaf dat vertrekpunt neemt Ham de lezer mee langs de protestliederen van het feminisme en de homobeweging in de jaren tachtig, de protesten van Paars in de jaren negentig, het zwart bewustzijn in de hiphop vanaf het begin van de 21e eeuw en een recentere beweging: het boerenprotest. In 2019 bracht protestmuzikant Vader Abraham het lied Zonder boeren geen eten uit, een leus die dit jaar tijdens de stikstofprotesten volop te horen was, van het Malieveld tot aan de voordeur van minister Van der Wal.

Alles goed en wel, maar hoe zit het met liedjes over het klimaat? Internationale sterren zoals Billie Eilish (‘Hills burn in California’), Lana Del Rey (‘L.A. is in flames, it’s getting hot’) en Sting (‘Message in a bottle’) bezingen hun zorgen al langer, maar naar gelijksoortige nummers van Nederlandse komaf is het dieper graven.

De Dijk bracht in 2002 het nummer Dat zou mooi zijn uit:

Kon je met een liedje maar
Het wereldleed oplossen
Een eind maken aan oorlog
Aan haat en geweld
Dat je met een liedje weer
Woestijnen kon bebossen
Dat de oceaan weer schoon werd
De ozonlaag hersteld

‘Maar zo mooi maak ik ze niet,’ concludeert Huub van der Lubbe na dit couplet. Een echt strijdlied mag het niet heten; er worden geen vuisten gebald. Het is eerder machteloosheid die de boventoon voert.

De strijdlust is wel te voelen in het nummer Groter dan ik van de jonge zangeres Froukje. In 2019 brak ze door met dit – naar eigen zeggen – moderne protestlied met de strekking: alleen samen kunnen we tegen deze crisis opboksen.

Maar ik wil een toekomst
Ik wil een kind, ik wil een carrière, een tuin, een gezin
Ik wil kunnen proeven van echt schone lucht
Maar de rijken die vluchten, die boeken een vlucht

De band Hang Youth houdt het kort maar krachtig in het nummer NIKS TOF AAN STIKSTOF:

Niks tof aan stikstof
Boerenprotest Suck my dick off
Niks tof aan stikstof
Niks winning aan gaswinning
Niks best aan asbest

Een greep uit het magere aanbod aan Nederlandse ecokritische muziek. Zou een volgende editie van het boek van Laurens Ham ook een hoofdstuk wijden aan het Nederlandse klimaatprotestlied? Dan moet er snel een inhaalslag komen, want op dit moment lijkt die kans niet groot: in een interview met het NRC geeft Ham zelf ook toe dat het thema ver te zoeken is in de popmuziek. ‘Het valt echt tegen, ik kan niet anders zeggen. Vooral als je bedenkt dat de klimaatbeweging, naast anti-racisme, het meest aanwezig is op straat.’

Crisis van de verbeelding

Het klinkt absurd, dat we over van alles zingen, behalve over de grootste kwestie van onze tijd. Halverwege de jaren zestig keerden protestzangers over de hele wereld zich massaal tegen de Vietnamoorlog, schrijft Ham. Nu kampen we opnieuw met een wereldwijde crisis; een wildgroei aan klimaatliedjes zou in de lijn der verwachting liggen. Maar die wildgroei is tot nu toe uitgebleven. Is de klimaatcrisis dan te groot, te complex?

Volgens de Indiase schrijver Amitav Ghosh heeft dit te maken met de ‘crisis van de verbeelding’: het menselijk onvermogen om te bevatten wat de omvang en de gevolgen van de klimaatcrisis zijn. We kunnen ons simpelweg niet voorstellen wat ons staat te wachten, omdat het probleem zo onvoorstelbaar groot is, haast onrealistisch. Onvatbaar. Probeer dat maar eens in een kernachtig popliedje van drie minuten te stoppen.

Het klimaat overstijgt alles

Klimaatverandering is moeilijk te bezingen, beaamt ook muzikant Ruben Hein. ‘Als je het vergelijkt met ongelijkheid, gender, Black Lives Matter; dat zijn persoonlijke verhalen en ervaringen. Dat is met het klimaat natuurlijk anders,’ zegt Hein in Trouw. Dat klinkt aannemelijk; onrecht werkt mobiliserend. Bovendien is het bij thema’s als ongelijkheid en racisme makkelijker om met de vinger richting een schuldige te wijzigen; lonen tussen man en vrouw moeten gelijkgetrokken worden, dus sta je bij de werkgever op de stoep. Een racistisch opgezet systeem moet op de schop, dus klop je aan bij de mensen die betrokken zijn geweest bij de Toeslagenaffaire. Bij een alles overstijgend probleem zoals de klimaatcrisis ligt dat veel ingewikkelder.

Liedjes klimaatmars

Anders dan Ham zien de 27-jarige Belgische Julie Kurris en de Nederlandse Thomas Jasper juist dat praten en zingen over het klimaat steeds ‘hipper’ wordt, al mag het wat hen betreft een stuk creatiever en origineler. De twee vrienden lopen geregeld mee met klimaatmarsen, maar zijn naast de stand van het klimaat ook ontevreden over de kwaliteit van de liedjes die tijdens protesten te horen zijn. Daarom organiseren ze maandelijks de Hot Stuff Contest via YouTube: een liedjeswedstrijd waaraan iedere artiest mee mag doen, op voorwaarde dat het nummer over het klimaat gaat. Het duo hoopt op een ‘sneeuwbaleffect’: ‘Meer klimaatliedjes zorgen voor meer bereik, wat hopelijk weer mensen inspireert om zich druk te maken over de klimaatcrisis.’

Terug naar de hamvraag, de rol van muziek in het klimaatdebat. Het is de vraag of er bij het grote publiek meer blijft hangen dan een aanstekelijke melodie. Het protestlied an sich heeft misschien ook wat aan impact verloren, met het oog op alle hedendaagse online platforms en kanalen om kritiek op te ventileren. Toch is het klimaatlied niet irrelevant. Voor de mensen die zich klimaatactivist noemen kan het klimaatlied zeker van diepere betekenis zijn, zoals deelnemers van de Hot Stuff Contest. Het kan zorgen voor een versterkt strijdgevoel, een hart onder de riem, een reden om door te gaan met het verspreiden van de boodschap. Dat zou mooi zijn, want een van de belangrijkste dingen die we samen voor het klimaat kunnen doen is het erover hébben, zegt ook Ghosh: ‘Zoveel mogelijk.’ Om ons collectief druk te maken en actie te ondernemen moeten we volgens de schrijver van egocentrisme naar ‘ecocentrisme’. Als de verschuiving van dat paradigma plaatsvindt, noemt de meerderheid van de Nederlandse bevolking zich misschien wel een klimaatactivist en staan klimaatliedjes in de top 40. Maar dat is toekomstmuziek.

Maud Sintentie is master student Neerlandistiek aan de Universiteit Utrecht.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Uitgelicht, Uitgelicht Jong Tags: klimaat, letterkunde, protestlied

Lees Interacties

Reacties

  1. Patrick Slechten zegt

    16 november 2022 om 11:41

    Een kijkje over de zuidergrens:
    Louis Neefs zong in 1970:
    Dit is een lied voor de mensen die zorgen
    Dat morgen de mensen al dood zullen zijn
    Dit is een lied voor de doden van morgen
    Begraven, gekist in een stenen woestijn

    Laat ons een bloem
    En wat gras dat nog groen is
    Laat ons een boom
    En het zicht op de zee
    Vergeet voor een keer
    Hoeveel geld een miljoen is
    De wereld die moet nog een eeuwigheid mee
    (…)

    Beantwoorden
  2. jacques kloeters zegt

    17 november 2022 om 19:45

    Luister naar het nieuwe lied De Aarde van Boudewijn de Groot

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d