• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Als een dief in de nacht

14 februari 2023 door Rozemarijn Goossensen 7 Reacties

Foto door PxHere

In de nacht van maandag 6 op dinsdag 7 februari slaap ik slecht. De situatie in Turkije en Syrië houdt me bezig. Het aardbevingsleed bepaalt mij bij het leven. Of bij de dood eigenlijk. Het dodental blijft maar stijgen, er zijn vele slachtoffers. Mensen hebben in korte tijd veel verloren. Geliefden zijn gestorven, gewond, hebben geen huis meer. Ik pieker. Ik draai. Als een dief in de nacht zijn ze daar wakker geschrokken. Nog voor de zon opkwam, in een regenachtige, koude nacht. Overvallen.

Morgen tref ik mijn leerlingen. Houdt dit hen ook bezig? Ik besluit om er tijdens mijn les aandacht aan te besteden. Na het ontbijt grijp ik een stapel kranten bij het oud papier vandaan en ik pak de krant van vandaag. Op de fiets naar mijn werk denk ik verder na. Hoe pak ik het aan? Ik besluit om een stukje van het Jeugdjournaal terug te kijken, dit heb ik gisteravond ook met mijn eigen kinderen gekeken. Verder besluit ik om te kijken hoe het loopt. De les die ik heb voorbereid kan ik inkorten of uitstellen, ik zie wel.

Om half 9 komt 4 vwo binnenlopen. Ik begroet hen bij de deur. Wanneer iedereen zit willen de eerste leerlingen al beginnen met lezen in hun leesboek. We starten elke les met een kwartier lezen. Dan begin ik. ‘Als jullie het niet erg vinden, wil ik vandaag mijn les anders beginnen’. Ik slik. ‘Mijn lesdoel vandaag is nadenken over het nieuws en erachter komen waarom dit je aanspreekt’. Ik pak de krant. Ik hou de krant omhoog. Met grote letters staat er op de Volkskrant: ‘Aardschok eist duizenden levens’. ‘Ik keek gisteravond het Jeugdjournaal met mijn kinderen. Dit nieuws trof mij. Ik wil met jullie een stukje terugkijken’. De klas knikt instemmend, er klinkt gemompel.

Ik start het Jeugdjournaal in. De klas kijkt en luistert. Wanneer ik de uitzending stopzet is het doodstil in de klas. ‘Dit nieuws houdt mij bezig’, vertel ik de klas. Ik deel mijn gedachten over de ramp. Ik vertel dat ik er slecht van heb geslapen. Een paar leerlingen geven aan dat ze dit begrijpen, nu ze deze beelden hebben gezien. Ze hadden geen idee hoe groot de impact van deze ramp was. Samen hebben we een gesprek over de getroffen landen. Na vijftien minuten begin ik de kranten uit te delen. Jullie gaan zo tien minuten in de krant lezen. Tijdens het lezen bedenk je welk nieuws je aanspreekt en waarom. Je mag arceren in de kranten wat je aanspreekt. Na het lezen pak je je schrift erbij en schrijf je op wat je aanspreekt. Daarna bespreken we in groepjes van 4 of 5 leerlingen wat je hebt gelezen en waarom je dit aanspreekt.

De leerlingen gaan aan slag. Ik loop rond. Ik zie een hoge betrokkenheid. Leerlingen zijn hard aan het werk. Ook het gesprek in kleine groepjes verloopt soepel. Leerlingen delen hun nieuws en onderbouwen waarom het nieuws hen aanspreekt. Ik kijk op mijn horloge, we hebben nog tien minuten. Wat zal ik doen? Nog met iets nieuws starten, beginnen met het programma dat ik eigenlijk had voorbereid? Het lijkt me niet verstandig.

Ik vraag de groepjes binnen een minuut één leerling aan te wijzen die de beste onderbouwing had bij zijn of haar nieuws. Deze leerling mag zijn of haar bijdrage delen met de hele klas. Wanneer we van elk groepje een leerling hebben gehoord, wil ik mijn les afronden.

Één vinger gaat omhoog. ‘Mevrouw, eigenlijk vond ik uw verhaal vanmorgen het indrukwekkendst’. Hij gaat verder. ‘De ramp heeft de mensen in Turkije en Syrië getroffen als een dief in de nacht’. ‘Het was goed om samen te praten over de impact van de aardbeving’. Een aantal leerlingen knikt. Ik bedank de klas voor hun openheid en hun inzet tijdens de les. De bel gaat, de leerlingen pakken in, ik hoef niet na te vragen of mijn lesdoel is behaald. Vandaag is het meer dan gelukt.

Rozemarijn Goossensen volgt de master Nederlands aan de Hogeschool Utrecht.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong, Neerlandistiek voor de klas Tags: Neerlandistiek voor de klas, voordeklas

Lees Interacties

Reacties

  1. Corina Breukink zegt

    14 februari 2023 om 21:23

    Meerdere vliegen in één klap, Rozemarijn. Een mooi inkijkje in de lespraktijk van een ervaren docent die van de gebaande paden af durft te gaan om een betekenisvolle, leerlinggerichte les te geven.

    Beantwoorden
    • Rozemarijn zegt

      16 februari 2023 om 19:01

      Bedankt voor het compliment Corina. Soms is het best spannend om je plan los te laten. Zeker in een bovenbouwklas. Maar ook dit keer heb ik ervaren dat leerlingen het juist waarderen wanneer je je kwetsbaarheid laat zien. Als docent vind ik de pedagogische kant van mijn vak, het contact met de leerlingen en leerlingen onderling ontzettend belangrijk.

      Beantwoorden
  2. Aart Goossensen zegt

    16 februari 2023 om 08:35

    Indrukwekkende invulling en leerlingen in hun kijk op rampen bewust maken wat nu werkelijk belangrijk is in leven of sterven.
    Complimenten door/voor kwetsbare opstelling
    En trots

    Beantwoorden
    • Rozemarijn zegt

      16 februari 2023 om 18:57

      Dankjewel, papa!

      Beantwoorden
  3. Marjolein Wester zegt

    18 februari 2023 om 17:59

    Oprechtheid van de docent wordt altijd door leerlingen herkend. Jouw les haalde de wereld in de klas door het leed van het nieuws te delen met leerlingen. Jouw persoonlijke betrokkenheid geeft leerlingen een kans om verder te kijken. Mooi stuk Rozemarijn!

    Beantwoorden
    • Rozemarijn zegt

      18 februari 2023 om 22:56

      Dank Marjolein! Persoonlijke betrokkenheid en burgerschap vind ik erg belangrijk. De spijker op zijn kop!

      Beantwoorden
  4. Danique zegt

    22 februari 2023 om 15:03

    Mooi geschreven, Rozemarijn! Tijdens dit soort lessen kom je er pas achter waar het onderwijs óók om draait; leerlingen iets meegeven waarover zij kunnen nadenken. Ik denk dat je dit als docent vooral doet door iets van jezelf te laten zien, de actualiteit erbij te betrekken en vooral ook door bepaalde gebeurtenissen en activiteiten de benaderen zonder methode of vanuit het schoolvak. In dit stuk laat je duidelijk zien dat je dat doel hebt bereikt!

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d