• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Wat is poëzie? Hoe instagrampoëzie poëzieopvattingen onthult

28 september 2023 door Bram Schillemans Reageer

Een veelgehoorde kritiek op instagrampoëzie is dat het te simpel, zelfs geen poëzie zou zijn: “poëzie” gekenmerkt door quasidiepzinnige zinnen die door enjambement uit elkaar zijn gevallen. De twittergebruiker Azeem parodieert bijvoorbeeld een van de bekendste instagramdichters Rupi Kaur:

            He

            Sent

            Her

            A

            Meme

            On

            Instagram

            But

            She

            Already

            Saw

            It

            On

            Twitter

            – Rupi Kaur[1]

Hier wordt een ‘normale’ zin gebombardeerd tot poëzie enkel vanwege regelafbreking. Je zou hier tot de poëtica kunnen komen: poëzie = enjambement. Impliciet, en soms ook expliciet, vraagt deze kritiek op instagrampoëzie wat poëzie dan eigenlijk is.

Het is moeilijk om een begripsinvulling te geven aan poëzie, zeker gezien het vaak verward wordt met de vraag wat goede poëzie is. In de handleiding Literair Mechaniek (2015)schrijven Erica van Boven en Gillis Dorleijn dan ook: “we zijn niet in staat op grond van het taalgebruik een waterdicht onderscheid vast te stellen tussen proza en poëzie” (41). In plaats daarvan duiden zij de poëtische functie, gekenmerkt door taal die afwijkt van de norm waardoor de tekst zelf centraal komt te staan (44). Dit zorgt voor een zoektocht naar diepere betekenissen. Vergelijk bijvoorbeeld het gebruik van een punt in onlinecommunicatie die door jongere lezers als agressief wordt beschouwd: het afwijken van de stijlconventie dat je geen punten gebruikt, zorgt voor een zoektocht naar een achterliggende betekenis (McCulloch 113).

Een simpele toets zou dan zijn om instagrampoëzie langs de poëtische functiemeetlat te leggen. In haar proefschrift Poëzie buiten het boek (2021) beschrijft Kila van der Starre het fenomeen instagrampoëzie al uitgebreid: de gedichten zijn kort, simpel en toegankelijk (375); het functioneert praktisch los van uitgeverijen door dat de dichters hun eigen platform hebben (381), en er is vaak sprake van rijm, beeldspraak en woordspelingen (416).

Een van de laatste en belangrijkste kenmerken is de hashtag die ingezet wordt als een vorm van ekfrasis: het labelen van het werk (Van der Starre 384, Pâquet 300). Het interessante van deze functie is dat het zelfclassificerend is. De hashtag poëzie roept op de tekst te lezen alsof het de poëtische functie bezit. Net zoals enjambement en witregels creëert de vorm en de paratekst dus de lezing van de inhoud.

Neem een willekeurig voorbeeld genoemd in het proefschrift van Van der Starre:

            En in die paar woorden toonde jij je

            Zo kwetsbaar

            -@deelmejouwochtend. (Geciteerd in Van der Starre 388)

Deze zin bevat geen diepere betekenis, noch wordt er gebruikgemaakt van beeldspraak of woordspelingen, enkel van enjambement en hashtags zoals #poëzie en #gedicht. Deze laatste twee roepen op tot een poëtische lezing, een lezing die op zoek gaat naar een diepere betekenis. Wat de kritiek op dit soort gedichten dan werkelijk behelst, is de ontevredenheid dat die betekenis lijkt te ontbreken. De lezer voelt zich in de maling genomen. De lezer zocht, maar er viel niks te vinden.

Toch valt de tekst niet helemaal samen met de tekst in prozavorm en de waarde van het gedicht bevindt zich op een ander niveau. Het is, zoals Arthur Danto beargumenteert in The Transfiguration of the Commonplace (1981), de representatiemodus die extra betekenis genereert (Dezeuze 144). Hier is dat in de vorm an sich. Instagrampoëzie toont namelijk hoe we poëzie doorgaans lezen. In ‘The World as Warehouse’ (2002) geeft Danto een vergelijkbare analyse voor Fluxuskunst:

            What Fluxus helped us see is that no theory of art could help us pick out

            which were the artworks, since art can resemble reality to any chosen degree.

            Fluxus was right that the question is not which are the art works, but how we

            view anything if we see it as art. (Danto 31)

Dit is wat instagrampoëzie ook van ons vraagt: niet of instagrampoëzie wel echt poëzie is, maar een oproep deze alledaagse zin eens als poëzie te bekijken. Je kan zeggen dat dit de kracht is van instagrampoëzie. Het is de vervreemding van poëzie zelf. Er wordt gevraagd deel te nemen aan het spel van betekenis, maar er is alleen de eerste bovenlaag die al aan het oppervlak lag voordat stijlmiddelen en paratekst ingezet werden. Het vervreemdt hierdoor zowel een alledaagse zin als de functies van poëzie, juist dat maakt het onderdeel van geslaagde poëzie.

Bram Schillemans doet de master redacteur-editor aan de Universiteit van Amsterdam.

Bronnen

Boven, Erica van en Gillis Dorleijn. Literair mechaniek: inleiding tot de analyse van verhalen   en gedichten. 3e ed., Uitgeverij Couthino, 2015.

Danto, Arthur. ‘The World as Warehouse: Fluxus and Philosophy’, What’s Fluxus? What’s Not! Why, geredigeerd door Jon Hendricks, exhibition catalogue, Brasília: Centro      Cultural Banco do Brasil, 2002.

Dezeuze, Anna. ‘Everyday life, “relational aesthetics” and the “transfiguration of the commonplace.” Journal of Visual Art Practice, vol. 5, nr. 3, pp. 143-152.

McCulloch, Gretchen. Because internet: understanding how language is changing. Harvill Secker, 2019.

Pâquet, Lili. ‘Selfie-Help: The Multimodal Appeal of Instagram Poetry.’ The Journal of Popular Culture, Vol. 52, No. 2, 2019, pp. 296-314.

Starre, Kila van der. Poëzie buiten het boek: de circulatie en het gebruik van poëzie. Universiteit Utrecht, 2021.


[1] https://twitter.com/_azeem87/status/1114385884302979072?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1114385884302979072%7Ctwgr%5Eebbc5112a8d330ea0d00a814a90ec6ef1cf62473%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fstudybreaks.com%2Fculture%2Freads%2Finstapoetry-destroying-art-poetry%2F

Via https://studybreaks.com/culture/reads/instapoetry-destroying-art-poetry/

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong, Uitgelicht Jong Tags: instagrampoezie, poetica, poezie

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d