• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Een tijdloos verhaal aan de andere kant van de deur

29 februari 2024 door Jolanda Jansma 1 Reactie

Tonke Dragt in 1963. Foto: Winfried Walta.

‘Denk je wel eens na voordat je een deur opendoet?
Je weet nooit echt wat er is aan de andere kant.
Je denkt het te weten, maar zéker weet je het pas als je de deur geopend hebt.’

Op deze wijze opent Tonke Dragt haar boek Zeeën van tijd. Aan de andere kant van de deur uit 1992. Niet eerder heb ik dit werk van Dragt gelezen, sterker nog: dit is het eerste boek uit haar oeuvre dat ik open heb geslagen.

Voor de afsluiting van het vak Jeugdliteratuur, onderdeel van de master Letterkunde aan de VU, ben ik in de wereld van Dragt gedoken. Naast Zeeën van tijd. Aan de andere kant van de deur, heb ik haar meest recente boek, Wie achter deze deur verdwaalt (2021), bestudeerd. Dit boek heeft ze samen met Rindert Kromhout geschreven. Een van mijn conclusies is dat Dragt op een prachtige manier maatschappelijke thema’s verwerkt in haar fantasierijke verhalen. Twee nog altijd actuele thema’s uit Zeeën van tijd. Aan de andere kant van de deur bespreek ik in dit artikel.

Tonke Dragt wordt in Een land van waan en wijs. Geschiedenis van de Nederlandse jeugdliteratuur (2014) gezien als schrijfster die een nieuw type kinderboek introduceert in de jaren zestig van de vorige eeuw. Het vernieuwende aan haar verhalen is dat zij thema’s en problemen uit het dagelijks menselijk leven verwerkt in een fantasieverhaal. Als tijdens een interview voor de Grote Vriendelijke Podcast (aflevering 23) aan Dragt wordt gevraagd waarom zij het boek De Aardzee-cyclus van Ursula Le Guin uit 1984 aanbeveelt, zegt Dragt: ‘Ik hou van fantasy. Maar je leeft met die mensen mee of het gewoon je tijdgenoten zijn, [het] zijn gewoon menselijke problemen waar ze het over hebben, in een fantasy-land.’ Voor Dragt is het belangrijk dat de personages in fantasieverhalen herkenbaar blijven, het zijn gewoon mensen, net als in de alledaagse werkelijkheid.

Het eerste maatschappelijk thema in Zeeën van tijd. Aan de andere kant van de deur betreft asielzoekers. Otto is het hoofdpersonage in dit boek. Hij ontdekt dat soms aan de andere kant van een deur een andere wereld kan opdoemen, in dit geval de Januaraanse ambassade. Otto ontmoet daar vele bijzondere mensen, onder andere het galgenkind Christian. Otto vraagt op enig moment aan Christian waarom de deuren van de ambassade nooit op slot zijn, waarop Christian zegt: ‘‘Iedere buitendeur van het slot, elke asielzoeker welkom.’’ De deur staat tot verbazing van Otto ook open voor schurken en ontsnapte misdadigers. Christian zegt hierover: ‘‘Iedereen die de Ambassade weet te vinden is welkom, vergeet dat nooit Otto.’’

In het verhaal van Dragt is iedereen welkom, ongeacht diens geschiedenis. Dragt maakt een maatschappelijk probleem zichtbaar, en laat zien hoe in de fantasiewereld omgegaan wordt met dit probleem. Het uitgangspunt van de Januaraanse ambassade staat lijnrecht tegenover de werkelijkheid in 2024. Een werkelijkheid waarin informateur Plasterk in zijn eindrapport, d.d. 13 februari j.l., adviseert om een rechtse regering te vormen. Als die regering er komt, staat ongetwijfeld niet in het regeerakkoord dat iedere asielzoeker welkom is.

Een tweede maatschappelijk thema dat wordt aangesneden in het boek komt vanuit de robot Xantippe. Zij heeft een duidelijke opinie over voornaamwoorden en de keuzevrijheid hierin. Otto voert met Xantippe een gesprek over Schrödingers kat. Deze kat wordt door Xantippe niet bestempeld als mannelijk of vrouwelijk, maar als ‘zij-hij-het’ en ‘haar-hem-het’. Verderop in het verhaal komt ditzelfde thema aan bod. Otto gaat er vanuit dat de mysterieuze ambassadeur een man is. Xantippe geeft weerwoord en stelt dat als je niet weet wie de ambassadeur is, de ambassadeur een vrouw kan zijn, maar ook een het. Het stellen dat de ambassadeur een hij is wordt zelfs al fout gezien, getuige de uitspraak van personage Marsjan: “Dank je, Xantippe,’ zei Marsjan. ‘Wij zullen deze fout niet meer maken.” Xantippe maakt de keuze om als vrouw aangesproken te worden:

‘Ik ben secretaresse, uitroepteken,’ sprak Xantippe. ‘En kokkin, geen kok. Bibliotheekassistente, niet assistent. Telefoniste. Ik wil als vrouw behandeld worden. . . Ik mocht van mijn maker kiezen wat ik wilde zijn, dubbele punt: een vrouw, of een man, of allebei, of geen van beide. Ik koos voor vrouw.’

Dragt laat hiermee zien dat een individu zelf een voornaamwoord mag kiezen. Dit onderwerp is anno 2024 zeer actueel. Xantippe mocht kiezen hoe ze aangesproken wilde worden, maar in de Nederlandse werkelijkheid is dit juridisch niet mogelijk. Als je een X aan wilt vragen bij geslacht in je paspoort, kan de gemeente je niet helpen. De rechter moet hierover oordelen, waarmee individuele keuzevrijheid vervalt.

Dit zijn slechts twee thema’s die opvallen in Zeeën van tijd. Aan de andere kant van de deur. Het boek bevat nog zoveel meer, waaronder filosofische vraagstukken, de relativiteitstheorie van Einstein, het thema vriendschap en aandacht voor klassieke muziek. Dragt haar verhaal heeft veel te bieden, evenals andere (jeugd)literatuur.

Ons leven bestaat uit verhalen, niet alleen uit verhalen die we aan kinderen en onszelf vertellen, maar iedere dag is een verhaal. Uiteindelijk is dit artikel een pleidooi voor meer (jeugd)literatuur op de middelbare school. Zet het verhaal van Dragt op de leeslijst, gebruik het bij filosofie, natuurkunde, maatschappijleer en muziekles. Laat zien dat verhalen niet alleen bij het vak Nederlands horen, maar dat ze overal zijn!

Jolanda Jansma is een masterstudent Letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amersterdam.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong, Uitgelicht Jong Tags: jeugdliteratuur, letterkunde, Tonke Dragt

Lees Interacties

Reacties

  1. Dick Rooduyn zegt

    6 oktober 2024 om 15:09

    Toen ik haar foto zag, dacht ik meteen aan “de zwaaiende Tante Hannie, dag kinderen”!

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d