• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Er bestaat wel degelijk een digitaal handschrift

14 juni 2022 door Lamyk Bekius Reageer

Stelt u zich een handgeschreven kladje van een literaire tekst voor. Hoogstwaarschijnlijk bevat die toevoegingen in de marge of tussen de regels en vele doorhalingen. Wat zeker is: het is geschreven in het kenmerkende handschrift van de schrijver. Stelt u zich nu dezelfde tekst voor, maar dan geschreven in een tekstverwerker. Wat we nu zien? In ieder geval geen toevoegingen of verwijderingen, want de Track Changes-functie zit de creativiteit alleen maar in de weg. Hooguit krijgen we een inkijkje in de voorkeuren wat betreft het lettertype, de regelafstand en uitlijning van de tekst. Persoonlijker wordt het niet, lijkt het. Maar heeft u er ooit bij stilgestaan hoe u typt?

Net als een handschrift is het hanteren van een toetsenbord ook zeer persoonlijk én er is een manier waarop we dit zichtbaar kunnen maken. Voor het project ‘Track Changes: Textual Scholarship and the Challenge of Digital Literary Writing’ (Huygens Instituut & Universiteit Antwerpen) registreerden twaalf Nederlandse en Vlaamse schrijvers hun schrijfprocessen met de keystroke logger Inputlog, die elke toetsaanslag en muisbeweging vastlegt. Naast dat we het ontstaan van de teksten nu in detail kunnen analyseren, bracht dit voor mij een ander inzicht met zich mee: er bestaat diversiteit in hoe we teksten typen. Nu schrijvers in een tekstverwerker schrijven dacht ik dat we de uniciteit verliezen die handgeschreven documenten zo kenmerkt, maar de toepassing van een nieuwe methode – keystroke logging – opende mij de ogen dat er onder de uniformiteit van het digitale document wel degelijk een soort digitaal ‘handschrift’ te ontdekken valt. Hierdoor kunnen we schrijvers toch van elkaar onderscheiden.

Zo wordt de typstijl van Gie Bogaert gekenmerkt door het gebruik van de delete-toets, die de tekst rechts van de cursor verwijdert. In het vervangen van ‘veronderstel’ door ‘vermoed’, bijvoorbeeld, zet Bogaert de cursor achter ‘ver’, typt daar ‘moed’ en schrapt ‘onderstel’ met de delete-toets. Anderen hadden waarschijnlijk of het hele woord geselecteerd en verwijderd door ‘vermoed’ te typen, of de backspace-toets gebruikt. Bogaert recyclet ook vaak delen van een woord – hij laat hier ‘ver’ staan.

Of neem David Troch, die zijn zinnen soms geleidelijk opbouwt en daarbij dus gebruikmaakt van de vrijheid die een tekstverwerker biedt – er kan immers op elke positie in de tekst worden geschreven zonder dat dit leidt tot een onleesbare warboel. Met een beetje fantasie kunnen we hierin het leggen van een muurtje herkennen. Eerst schrijft hij zijn eerste ingeving op, in dit geval het woord ‘Trippelen’, alsof hij het losse idee in cement wil zetten voordat het wegglipt. Dan bouwt hij de zin verder – steen voor steen – op, woorden achterwege latend. Even later vult hij de leemten op met de passende woorden, zoals de voegmortel om de voegen mee op te vullen. Ellen Van Pelt schrijft dan weer meer ‘al denkend met de vingers’, alsmaar overnieuw beginnend. En zo zijn er voorbeelden te over.

Kortom, digitale documenten lijken misschien niet dezelfde persoonlijkheid te bezitten als handgeschreven manuscripten, maar wanneer we het schrijfproces zichtbaar maken, openbaart ook de eigenheid van het digitaal geschreven document zich.

Lamyk Bekius promoveert bij het project Track Changes: Textual scholarship and the challenge of digital literary writing, waarin ze onderzoekt in hoeverre traditionele tekstgenetische methodologie kan worden toegepast op literaire teksten die zijn ontstaan uit een digitaal werkproces.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong Tags: digitale letterkunde, digitalisering, Jubileum, Jubileum30, letterkunde

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d