• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Bitterblond en Poezieboys

28 april 2022 door Margreet Vermeulen 9 Reacties

‘De Poezieboys, dat zijn Jos Nargy en Joep Hendrikx. Samen brengen zij de beste poëzie van dit moment, geïnspireerd op de legendarische avond in 1966 van Simon Vinkenoog in Carré. Want de wereld kan wel weer wat Rock & Roll & Poëzie gebruiken. Iedere Poeziebar nodigen zij verschillende dichters uit met als doel: uitverkochte, dampende en joelende zalen voor de poëzie!’ (6 april 2022 Zaal 3 HNT)

Dat leek ons wel wat, perfect voor ons langverwachte uitje met de sectie Nederlands. We maakten ons los uit alle hectiek en spraken met zijn achten af bij brouwerij De Prael in Den Haag om de avond in te luiden met een etentje. In sierlijke letters stond het woord ‘Bitterblond’ op een krijtbordje: dat leek mij een goede start van de avond. Het bleek de wificode te zijn die daar voor alle gasten zichtbaar hing, maar gelukkig ook de naam van een prima hoppig biertje.

Leerlingen aan het woord

Het kwam ons wel toe, zo’n avondje met collega’s buiten de school. We hebben twee roerige jaren achter de rug, het is lastig om het werkplezier vast te houden met alle online lessen, vergaderingen, veranderende planningen en tegenvallende resultaten. En hoe krijgen we het schoolplezier weer terug bij de leerlingen, wat kunnen we doen om de lethargische houding te doorbreken waar velen tijdens de coronaperiode in vastgegroeid zijn? Onlangs werd daar bij ons op school een hele middag aan gewijd. Leerlingen kwamen aan het woord: er bleek nogal wat mis met ons onderwijs. Te lange instructies, en… ‘het lijkt alsof docenten zelf geen lol beleven aan hun vak’. De directiekamer hangt vol met alle post-its met dos en don’ts die we met elkaar opschreven. Do: boeiende lessen, activerende didactiek, onderwijs op maat, afgestemd op de belevingswereld van de leerlingen. Liefst nog met een docent die op de tafel springt en vol vuur zijn passie voor het vak verkondigt.

Schoolvak Nederlands

Die passie voor het vak, daar is nogal wat om te doen. In het Manifest Nederlands op school (2016) werd gepleit voor een grondige herziening van het schoolvak Nederlands. Leerlingen vinden het vak ‘saai’, er is te weinig samenhang tussen de verschillende onderdelen en de inhoud is ver te zoeken werd hierin geconstateerd. Het Meesterschapsteam Nederlands kwam vervolgens met vier verschillende perspectieven en een voorstel voor een nieuwe leerdoelenkaart (2021), waarbij de vaardigheden zoals lezen spreken, schrijven en onderzoeken worden verbonden met de inhoudelijke componenten: taal als systematisch, cognitief, sociaal en historisch fenomeen. Al voordat we in de corona achterstanden belandden was het duidelijk dat het schoolvak Nederlands op de schop moest. Leuk en aardig allemaal, maar wij gewone docenten hebben het al zo druk dat we nauwelijks aan afstemming binnen de sectie toekomen. Lesgeven, boeiende lessen maken, het lijkt bijzaak te zijn. Ik vind het niet zo gek dat het soms lijkt alsof we weinig plezier beleven aan ons mooie vak. Hoog tijd voor een sectie-uitje dus.

Zaal 3

Zaal 3 van het Nationaal Theater in Den Haag is geen Carré en in het publiek zat niemand die de gesproken bloemlezing van 28 februari 1966 heeft meegemaakt. Jules Deelder maakte daar zijn debuut en Gerard Reve schitterde in een smetteloos wit kostuum, dat naar eigen zeggen zijn ijdelheid streelde. Binnen twee dagen was Carré uitverkocht, en dat om 25 dichters poëzie te horen voordragen. Volgens organisator Simon Vinkenoog was dat niet verbazingwekkend: ‘de poëzie in zichzelf kan genoeg indruk maken als het naar een publiek komt, trust poetry.’ De Poezieboys (inderdaad, zonder trema) gebruikten deze happening uit het verleden als inspiratie voor hun ludieke voorstelling. Op het toneel kartonnen borden met teksten als: ‘Poëzie is ook maar een mens’, ‘Poëzie wil alleen maar knuffelen’ en ‘Lachen!’ We kregen een gevarieerd programma voorgeschoteld met grappige vondsten zoals het ‘Dead Poets Saucijzenbroodje’: iemand uit het publiek kreeg een kaasbroodje (geen saucijzenbroodje) en moest dat zo snel mogelijk verorberen. In die tijd werd werk van de dode dichter Pessoa voorgedragen. Een op Johnny de Selfkicker geïnspireerde ‘Hulde aan de spruit’, een snelleeswedstrijd van de Mei van Gorter en bijdragen van gastdichters zorgden voor een onderhoudende en vrolijke avond. Ook de prachtige tekst van Bert Schierbeek bleef hangen.

margreet bij de poezieboys
Collega Fleur doet mee aan de snelleeswedstrijd

De school uit

We waren er dus even uit, met elkaar. Het was nodig om te praten over taal, over lesgeven, over wat het vak Nederlands zou moeten zijn en hoe we dat voor elkaar kunnen krijgen, in een ontspannen setting. Deze avond leverde ons nieuwe lesideeën op: een snelleeswedstrijdje van een gedicht met leerlingen kan toch ook! Zo leren ze niet alleen iets over ons literair erfgoed, maar komt de leesvaardigheid op een speelse manier aan bod. Ideeën om taal in de sociale context aan te bieden, creativiteit van leerlingen stimuleren. Plannen om het schoolvak te verbeteren, meer aandacht op de inhoud te richten, prachtig allemaal. Maar als wij docenten nog maar weinig plezier beleven aan het geven van ons vak, dan komt daar in de praktijk weinig van terecht. Om les te geven moeten wij in de school zijn, om creativiteit en inspiratie op te doen en leuke docenten te blijven moeten we vaker de school uit. Bitterblond en Poezieboys, goede titel voor een gedicht ook.

Margreet Vermeulen is docent Nederlands aan het Maris College Belgisch Park te Den Haag en doet de master Leraar Nederlands aan de Hogeschool Utrecht.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Neerlandistiek voor de klas, Uitgelicht Tags: lerarenopleiding, letterkunde, Simon Vinkenoog

Lees Interacties

Reacties

  1. marja.hendriksen zegt

    28 april 2022 om 12:31

    Hulde, Margreet voor je bloemrijke verslag van een inspirerende avond met de sectie Nederlands met een eten in ‘ Prael’ en een poëzie avond in de voormalige “Gasfabriek”, waar wij ons in goed gezelschap konden laven aan cultuur. Dank en groet van Marja

    Beantwoorden
  2. Hendrik Jan Vermeulen zegt

    28 april 2022 om 21:37

    Mooi stuk Margreet! Klinkt alsof dit soort uitjes – met en zonder leerlingen – onderdeel van het onderwijs kunnen worden :-).

    Beantwoorden
  3. Corina Breukink zegt

    28 april 2022 om 22:54

    Ja, eet als docent (Nederlands) vooral regelmatig buiten de deur, zodat je een inspirerende docent kunt zijn en blijven. Of het nu een poëzieavond met je teamgenoten, een vakmaster Nederlands of een onderzoek is: er leiden diverse wegen naar een opgefriste docent, nieuwe lesideeën en een boeiend(er) schoolvak.

    Beantwoorden
  4. Nynke van Hattum zegt

    3 mei 2022 om 10:20

    Margreet, ik denk dat je met jouw verhaal een heleboel docenten weet te motiveren en inspireren om een nieuwe weg in te slaan. Samen op pad gaan, op zoek naar nog niet ontdekte thema’s, waardoor niet alleen het vak Nederlands interessant blijft, maar ook de band met je collega’s sterker wordt. Mooi!

    Beantwoorden
  5. Benita Dam zegt

    3 mei 2022 om 12:58

    Wat leest dat lekker weg Margreet! Erg beeldend, ik voelde mij tijdens het lezen even onderdeel van jullie sectie. Het lijkt mij zeer waardevol om in zo’n sectie te mogen werken. Wat een goed idee om als sectie jezelf te trakteren op dit uitje. Voor herhaling vatbaar lijkt me. De inspiratie die jullie opgedaan hebben zullen jullie zeker uitstralen op de leerlingen. Nederlands saai? Helemaal niet!

    Beantwoorden
  6. Carla Robbe zegt

    3 mei 2022 om 23:42

    Margreet, mooi om te lezen hoe jullie als vakgroep Nederlands inspiratie hebben opgedaan. Af en toe afstand nemen, helpt om na te denken over vragen als: wat willen we, waar doen we het ook alweer voor…?
    Jullie leerlingen boffen maar met zo’n hecht en enthousiast team van docenten; docenten die openstaan voor vernieuwingen binnen het mooie vak Nederlands.
    Santé!

    Beantwoorden
  7. Mèlanie van Bentum zegt

    7 mei 2022 om 16:05

    Ik word helemaal enthousiast van je verslag Margreet. Wat is het al lang geleden dat mijn sectie een avondje uit ging en dan ook nog wat op stak voor het eigen curriculum. Je krijgt inderdaad door zo’n avond buiten de school energie om weer over je eigen lesinhoud na te denken en weer plezier krijgen in het geven van dit prachtige vak. Bedankt voor deze bijdrage!

    Beantwoorden
  8. Lydia Telman zegt

    16 mei 2022 om 19:47

    Wat een geweldige manier om samen over het onderwijs te praten, inspiratie op te doen én onder het genot van een heerlijk biertje samen te genieten. Dat geeft inderdaad vast energie. Inspirerend!

    Beantwoorden
  9. Thea de Nooy zegt

    28 mei 2022 om 17:18

    Margreet, wat een levendig verslag, ik was er echt even bij! Is het mooie aan ons vak ook niet dat onze inspiratie overal te vinden is? Brainstormen met collega’s en leerlingen en met ogen wijd open in de wereld staan, laat ons vak tot leven komen. Het start met een enthousiaste docent, eens! Dank voor het enthousiasmeren!

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Corina BreukinkReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d