• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Autonomie afdwingen met Droogstoppel en pseudoniem: de betekenis van de Max Havelaar anno 2022

14 april 2022 door Lotte Bosch Reageer

Foto: B. Brouwenstijn, Vrije Universiteit Amsterdam

Overschrijven klinkt als strafwerk, maar het kan helpen om een literaire tekst beter te begrijpen. Bovendien kan het schrijven met de hand een meditatieve bezigheid zijn. De 170 bekende en minder bekende Multatuli-liefhebbers die meededen aan het Max Havelaar Lockdown-project van de Vrije Universiteit hebben het zelf ervaren. Ze schreven ieder een hoofdstuk of passage uit de bekende roman over. Hoogleraar Jacqueline Bel en conservator van de universiteitsbibliotheek Willemien van Dijk – initiatiefnemers van het project – zijn blij met het resultaat: een unieke Max Havelaar-editie in vier banden. Op maandag 4 april werd op de Vrije Universiteit de Lockdown Max Havelaar gepresenteerd in aanwezigheid van Prinses Laurentien en enkele prominente deelnemers van het project. Samen met drie andere studenten deed ik mee aan een discussie over het maatschappelijke en het literaire belang van de Max Havelaar anno 2022. Elsbeth Etty, literair criticus en voorzitter van het Multatuligenootschap, trad op als moderator.

Multatuli als nobele strijder is misleidend

Tegenwoordig wordt het personage Max Havelaar vaak gezien als nobele strijder – welbeschouwd met een white savior complex – tegen onrecht en de schrijver Multatuli als toonbeeld van een revolutionaire klokkenluider. Het is verleidelijk om de negentiende- eeuwse schrijver als directe inspiratiebron op te voeren voor het huidige protest tegen sociale ongelijkheid binnen en buiten de literatuur. Maar dit is een misleidende vergelijking. Wie de Max Havelaar nauwkeurig leest, komt er algauw achter dat Multatuli niet pleit voor de afschaffing van maar een hervorming binnen het koloniale systeem. En hoewel Multatuli bekend staat als uitgesproken voorstander van de emancipatie van de vrouw, blijven de vrouwelijke personages in de Max Havelaar vlak en volgzaam. Zo kunnen we eeuwig steggelen over de moraliteit van Multatuli en de al dan niet revolutionaire boodschap van de Max Havelaar. Interessanter is om aan de hand van de literaire middelen die Multatuli inzet, de actuele waarde van de Max Havelaar kracht bij te zetten.

Markante vertellers

Volgens de twintigste-eeuwse Vlaamse schrijver Willem Elsschot is Multatuli een ‘ware Prometheus’ uit welke as de hele moderne Nederlandse literatuur is opgeflakkerd. Alleen al daarom zouden we de Max Havelaar moeten blijven lezen. Prometheus is een bekend figuur uit de Griekse mythologie die het vuur van de goden steelt om aan de mensheid te geven en als straf wordt vastgeketend aan een rots, waar een adelaar zijn lever uitpikt, die vervolgens steeds weer aangroeit. Wegens zijn gedurfdheid en standvastigheid behoudt Prometheus zijn innerlijke vrijheid en dwingt hij autoriteit af. Precies deze eigenschappen ziet en bewondert Elsschot ook in de schrijver Multatuli.

Het personage Droogstoppel – tevens de belangrijkste verteller in de Max Havelaar – is de inspiratiebron voor Elsschots hoofdpersonage Frans Laarmans in Kaas, de beroemde novelle uit 1933. Als Netflix-generatie zijn we gewend dat een markante verteller ons het verhaal insleurt en kleur geeft, maar Droogstoppel zou wel eens de eerste van deze soort kunnen zijn. Met schijnbare objectiviteit presenteert de ‘handelaar in koffie’ Max Havelaars strijd tegen de misstanden in Indië, die Droogstoppel zelf eigenlijk maar weinig interesseren. Niet alleen Elsschot, maar ook Nescio, Willem Frederik Hermans en Arnon Grunberg maken gebruik van de strategie om een zogenaamd neutrale, fantasieloze verteller in te zetten om kritisch of spottend te reflecteren op het handelen van de personages én de positie van de verteller zelf. De ironie die het werk van al deze auteurs kenmerkt, begint dus bij de vondst van Droogstoppel.

Foto: B. Brouwenstijn, Vrije Universiteit Amsterdam

Schrijven onder pseudoniem

Naast de strategische inzet van Droogstoppelachtige vertellers en personages hebben Elsschot, Nescio, Hermans en Grunberg nog iets gemeen met Multatuli: ze maken allen gebruik van pseudoniemen. Een pseudoniem dient vaak als schuilnaam om niet aangeklaagd of bedreigd te worden wanneer je als auteur een impopulaire boodschap verspreidt. Maar schrijven onder pseudoniem zorgt ook voor een afstand tussen het schrijversleven en het dagelijks leven. Hiermee dwingt de auteur vrijheid en autonomie af in zowel zijn schrijversbestaan als zijn persoonlijk leven. In de huidige tijd vormt de autobiografie een belangrijke inspiratiebron voor menig schrijver en worden het hoofdpersonage, de verteller en auteur vaak verward door het publiek. Een pseudoniem zou de eenentwintigste-eeuwse schrijver juist kunnen helpen om diens literaire leven en werk te onderscheiden van het privébestaan.

Foto: B. Brouwenstijn, Vrije Universiteit Amsterdam

Hoewel weinig schrijvers nog publiceren onder pseudoniem, is het nalatenschap van Multatuli nog altijd aanwijsbaar in de Nederlandse literatuur. Een voorbeeld is bestsellerauteur en VU-student Lale Gül, die Droogstoppel als personage opvoert en geïnspireerd op de dominee uit de Max Havelaar ‘imam Wavelaar’ in het leven roept. Alleen al de titel van Güls debuut – Ik ga leven – maakt een dwingende aanspraak op autonomie en vrijheid, naar Multatuli’s voorbeeld. Bovendien nam Gül maar liefst vijf citaten van Multatuli op in haar boek. Tijdens de presentatie van de Lockdown Max Havelaar noemt ze één Multatuli-uitspraak die haar als jonge, onafhankelijke schrijver en als mens nog elke dag inspireert: ‘Vanaf de maan gezien zijn we allen even groot.’

Lotte Bosch is pre-masterstudent Nederlands aan de Vrije Universiteit Amsterdam

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong Tags: letterkunde, Max Havelaar, Multatuli

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d