• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Hoe smeer je een boterham met pindakaas?

30 juni 2022 door Merijn Meijntz Reageer

Dit voorjaar is de afdeling Nederlandse Taal en Cultuur van de Radboud Universiteit begonnen met een nieuw project: Student in de Klas. Studenten van de opleiding gaan terug naar hun oude middelbare school en geven daar een gastles. Ze doen dat over een specifiek onderwerp, waarvan zij verbaasd, verwonderd of verguld waren erover te leren. In deze aflevering vertelt tweedejaars Merijn Meijntz over haar ervaring.

Opdracht

Op vrijdag 15 april mocht ik het tweede uur een gastles geven aan een vierde klas van een athaneum op het Trevianum in Sittard. Om de leerlingen goed wakker te schudden, begon ik met een opdracht: ze moesten een handleiding voor me schrijven. De vraag was: hoe smeer ik een boterham met pindakaas? Nadat ze ieder een handleiding geschreven hadden, liet ik een filmpje zien van een docent die hetzelfde met haar eigen klas gedaan had. Zij interpreteerde de handleiding van een van haar leerlingen heel letterlijk. Als er stond ‘open de pot met pindakaas’, dan sloeg ze de deksel van de pot kapot op de tafel. De leerlingen in haar klas moesten daar hard om lachen. Toen ik de leerlingen via een Mentimeter vroeg wat er in de video gebeurde, kreeg ik reacties als: ‘De in de video afgebeelde vrouw is vrij incapabel, zoals u ziet neemt zij de door de leerling opgeschreven stappen zeer letterlijk en doet zij zich voor alsof zij de hersencapaciteit van een driejarige heeft’. Ook de leerlingen in de klas waar ik voor stond, vonden het gedrag van de docente dus raar. De video laat zien dat de betekenis van een zin vaak afhangt van de context en dat er allerlei aannamen zijn over wat normaal is.

Breaching experiments

Ik heb de leerlingen over breaching experiments verteld. Dit zijn experimenten waarbij je vermoedelijk bestaande alledaagse, impliciete normen doorbreekt met als doel meer te leren over welke sociale normen er zijn door de reacties van participanten te observeren. Experimenten hebben een meer praktische insteek. De leerlingen hadden zelf al een handleiding geschreven en konden wat zij geschreven hadden vergelijken met dat wat er in de video gebeurde. Hierdoor konden ze het experiment min of meer zelf ervaren.  Bovendien denk ik dat de leerlingen zich over het algemeen een goede voorstelling konden  maken van het verloop van breaching experiments. Ik vroeg aan een jongen achterin wat hij ervan zou vinden als hij in zijn eentje in de treincoupé zat en ik na binnenkomst tegenover hem zou gaan zitten, terwijl de rest van de coupé vrij is. Hij lachte ongemakkelijk en zei: ‘Een beetje vreemd, ja.’ Bij het voorbeeld met de treincoupé is er, net als in de video over de boterham, sprake van een ongeschreven regel. Er is een aanname over iets wat normaal is en dergelijke aannames kan men blootleggen door normen te doorbreken en te observeren hoe anderen vervolgens reageren. 

© Joske Piepers

De studie tegenover het schoolvak

Ik denk dat leerlingen niet snel verwachten dat je binnen de neerlandistiek óók experimenten kan doen. Ze hebben een bepaald beeld van de studie en denken vaak dat je vooral met spelling en grammatica bezig bent. Een neerlandicus (in spe) weet natuurlijk dat niets minder waar is. Binnen de studie Nederlandse Taal en Cultuur staan we regelmatig stil bij experimenten die al eerder gedaan zijn. Zo behandelden wij breaching experiments bij het vak ‘Taal in actie’.

Ik heb de leerlingen verteld dat ik voor Nederlandse Taal en Cultuur gekozen heb, omdat ik een studie wilde doen waarin ik niet steeds met hetzelfde bezig was, maar bij ieder vak echt totaal iets anders deed. Door de afwisseling tussen vakken als moedertaalverwerving en fonologie en vakken over literatuur en argumentatie verveel je je in ieder geval nooit. Wat dat betreft is het misschien ook de ideale studie voor middelbare scholieren die nog niet weten wat ze willen.

In mijn ogen is het belangrijk dat middelbare scholieren weten dat de studie helemaal niet op het schoolvak lijkt. Toen ik een tijdje geleden aan iemand vroeg wat ze het leukst vond aan het schoolvak Nederlands, antwoordde ze: ‘Dat het voorbij was.’ Menig leerling vindt het schoolvak niet interessant en verdiept zich daarom ook niet in de studie. Dat is zonde, want de studie heeft zo ontzettend veel meer te bieden. Zegt het dus vooral voort: de studie Nederlandse Taal en Cultuur is fantastisch.

Merijn Meijntz studeert Nederlandse Taal en Cultuur aan de Radboud Universiteit.

 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Neerlandistiek voor de klas, Uitgelicht Tags: breaching experiments, taalkunde

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d