• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Zorgvuldig gecomponeerde chaos

8 november 2022 door Jaap Twiest Reageer

Er zijn weinig auteurs die zich in hun werk zo met één wereldvisie bezighouden als Willem Frederik Hermans. Of je nou Nooit meer slapen, De donkere kamer van Damokles of Ik heb altijd gelijk leest, altijd merk je hoe zijn personages een geheel eigen logica op de wereld projecteren. Ze creëren een werkelijkheid waarin ze hun bestaan gerechtvaardigd zien. Maar ook al denken we, als mensheid, een zekere orde om ons heen te zien, de wereld is geen samenhangend verhaal. Zoals Hermans in de ‘Preambule’ van zijn novellenbundel Paranoia samenvat: ‘Er is maar één werkelijk woord: chaos.’ 

Juist die loyaliteit aan één centraal thema voedt mijn voorliefde voor moderne klassiekers. Hetzelfde zien we bijvoorbeeld bij Ferdinand Bordewijk of Franz Kafka. Gelijk de ontwikkeling van de auteur ontwikkelen ook de technieken, de fijnzinnigheden en nuances waarmee die thematiek tot uiting komt. Als een levenslange verkenning van een idee. 

© Arjen Veldt

Ik was dan ook verheugd notie te krijgen van de toneelbewerking – het regiedebuut van Inge-Vera Lipsius – van ‘Paranoia’, een verhaal uit de gelijknamige novellenbundel van W.F. Hermans. De voorstelling vond plaats in The Merchant House in Amsterdam. Midden in een kleine zaal in een grachtenpand stonden een bed met wat vergeelde kranten erop, een oude radio, een lamp en een draaischijftelefoon. Aan weerszijden waren, gelijkvloers met het podium, twee rijen IKEA-klapstoelen opgesteld. Klassiek met een ironische knipoog, dacht ik, terwijl ik de plafondschildering bekeek. 

Een samenvatting

‘Paranoia’ verhaalt over Arnold Cleever, die het in zijn hoofd haalt dat hij een gevluchte SS’er is, nadat hij zijn opsporingsbericht in de krant ziet. Hij is achterdochtig, mensenschuw – schizofreen zou ik met moderne termen zeggen, hoewel Hermans zich daar niet aan waagde: ‘ik ben geen psychiater, ik stel geen diagnose.’ Hij krijgt ook nog eens een deurwaardersexploit: Gorraay, een archetypische huisjesmelker, wil hem eruit werken, zodat hij aan een volgende huurder meer geld kan vragen. Arnold raakt heilig overtuigd van allerlei complotten: men zou hem in de gaten houden vanaf het dak, Gorraay zou ondanks de zeven sloten aan zijn deur toch ongemerkt zijn woning betreden, een menigte zou onder zijn raam over zijn oorlogsmisdaden praten. Hij komt niet meer buiten om onder de radar te blijven. Hij wordt dan ook woest wanneer zijn vriendin, Anna, bij een advocaat nagaat of hij als huurder in zijn recht staat: nu wisten ze waar hij was. Anna leert van haar vader dat Arnold in werkelijkheid geen SS’er is, maar tijdens de hele bezetting in een huurkamertje heeft geschuild. Wanneer ze hem hiermee confronteert, sluit hij haar op in het berghok. Dagenlang zit ze daar, in de duisternis, tot Arnold op een dag Gorraay, die de trap op komt lopen, doodschiet, meerdere schoten op haar lost, en uiteindelijk zelfmoord pleegt. 

In het duister tasten

De toneelbewerking bleef betrekkelijk trouw aan de novelle, maar in versoberde vorm. Een verhaal ontmantelen zonder de essentie te verliezen vergt kunde en inzicht. Het vergt vindingrijkheid om het publiek daarbij een integraal onderdeel van de thematiek te maken. Dat gebeurde hier. De opstelling van de stoelen maakte namelijk dat de blikken der toeschouwers Arnold (gespeeld door Valentijn de Jonge) omringden. Zijn paranoia leek daardoor haast te worden gevoed. Hij leek onze aanwezigheid meer en meer te bespeuren, zich steeds bewuster van de blikken die hem omringden, zonder dit expliciet te maken.  

© Arjen Veldt

W.F. Hermans brengt zijn lezers in Paranoia bewust op een dwaalspoor. ‘Een mensenleven is een verzameling, een enorme opeenhoping bewegingen en denkbeelden. Het meeste gaat voor altijd verloren en het kan niet anders of het geheugen begaat in de keuze van wat het vasthoudt of verliest, een wanhopige willekeur.’ Die willekeur zorgt ervoor dat we nooit de volledige waarheid zullen kennen. In ‘Paranoia’ komt dat tot uitdrukking in de ruimte. Een van de belangrijkste ruimtelijke elementen in het verhaal is de afwisseling tussen licht en duisternis – tussen zien en niet-zien, weten en niet-weten – en daar maakte Lipsius dankbaar gebruik van. Het werd de toeschouwers (deels door de opstelling) belet om het schouwspel in zijn geheel te kunnen zien. Al vanaf de opening, trouwens: het begon en alles was zwart. Er was slechts het geluid van een zonderling de trap op lopen en een veelheid aan sloten openen. Zo werd iedereen Arnold. We tastten allemaal in het duister, angstig om iets te missen, om niet alles te weten te komen. Toen Anna (gespeeld door Guusje te Pas) zat opgesloten in dat duistere hok, werd haar verlangen naar vrijheid maar al te voelbaar. Lipsius vatte, kortom, echt de kern van Hermans’ werk. Op meerdere niveaus.

Willem Frederik Hermans heeft naar mijn idee de trekken van een vroege postmodernist. Hij verzette zich tegen het halsstarrig geloof in politieke, religieuze of andere overtuigingen, omdat ze de wereld per definitie als een ordelijk geheel veronderstellen. Tijdens de voorstelling nam ik er op den duur genoegen mee dat ik niet alles te zien kreeg als publiek. Misschien was het wel dat – een ode aan het niet-weten. Misschien is dit verhaal zo tijdloos omdat het de illusie van alwetendheid doorprikt. Misschien, maar ik ben geen alwetende, ik stel geen diagnose.

Jaap Twiest is masterstudent Literair bedrijf aan de Radboud Universiteit.

Regie/concept en bewerking: Inge-Vera Lipsius
Spel: Valentijn de Jonge, Guusje te Pas, Jasper van der Pijl, Frans Limburg
Geluid: Neeltje van der Vlugt, Willem van Erven Dorens
Productie: Inge-Vera Lipsius
Poster: Dinara Vasilevskaia
Fotograaf: Arjen Veldt
Met dank aan: Dirk van Weelden, Rachel van der Brug, Joris van der Meer

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong, Uitgelicht, Uitgelicht Jong Tags: letterkunde, paranoia, toneel, w.f. hermans

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d