• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Educatief ontwikkelaar: ‘In het vakgebied tussen onderwijskunde en taalkunde gebeurt een heleboel’

1 december 2022 door Marit Evers 1 Reactie

Tineke Droog, Educatief ontwikkelaar

Wat kun je eigenlijk worden met zo’n studie Nederlands, en hoe? Daar willen we graag zoveel mogelijk antwoorden op, voor alle huidige studenten, studiekiezers, en andere nieuwsgierige meelezers. In de toekomstrubriek van Jong Neerlandistiek verzamelen we de komende tijd interviews met afgestudeerden die leuk werk hebben gevonden.

Tineke Droog werd tijdens haar studie gegrepen door de moderne taalkunde en psycholinguïstiek. Ze overwoog het onderzoek in te gaan, maar sloeg uiteindelijk toch een andere richting in. In de periode van haar afstuderen, in 2005, was het banenaanbod schaars. Toch vond ze al snel een baan in de hoek die ze leuk vond: binnen de leermiddelen voor het basisonderwijs. Inmiddels is ze freelance educatief ontwikkelaar spelling en grammatica, onder andere voor uitgeverij Zwijsen. Hoe word je educatief ontwikkelaar en wat houdt het precies in?

Wat heb je gestudeerd en waarom heb je daarvoor gekozen?

“Ik heb Nederlandse Taal en Cultuur gestudeerd in Nijmegen. Daarbinnen heb ik me gespecialiseerd in moderne taalkunde en tweedetaalverwerving. Hoewel ik het schoolvak Nederlands helemaal niet zo leuk vond, sprak het doorgronden van talen me op de middelbare school al wel heel erg aan. Ik wilde toen Spaans of Nederlands gaan studeren. Op een open dag heb ik toen de keuze gemaakt voor het tweede. Dat kwam vooral door de breedte van de studie. Ik wist het niet zo goed, behalve dat ik ‘iets met talen’ wilde. Toen werd het Nederlands.

Toch kwam ik zeker niet voor de letterkunde. Ik weet nog dat er heel veel mensen waren die heel erg met schrijven bezig waren of zelf schrijver wilde worden. Dat heb ik nooit gehad. Het praten over boeken en verhalen stond mij tijdens de studie op een gegeven moment ook echt tegen. Gelukkig had je aan de andere kant docenten als Maarten Klein, Anneke Neijt, Paula Fikkert en Marc van Oostendorp. De moderne taalkunde paste namelijk wel heel goed bij me.”

Hoe zag jouw werkpraktijk er na je afstuderen uit?

“In eerste instantie wilde ik promoveren. Ik was best wel gegrepen door mijn afstudeeronderzoek. Daarin onderzocht ik de Nederlandse klinkers waarmee Berbersprekende tweedetaalleerders moeite hadden. In Utrecht kon ik daar eventueel op promoveren, maar uiteindelijk kreeg ik een beetje koudwatervrees, omdat het zo’n klein onderwerp is. Ik besloot toch de praktijk in te gaan. Eerst ben ik toen bij een boekhandel gaan werken en via collega’s daar ben ik bij een educatief redactiebureau terechtgekomen.

Twee jaar later  ben ik overgestapt naar uitgeverij Malmberg, die ook al een van de opdrachtgevers was van het redactiebureau waar ik daarvoor werkte. Ze zochten bij Malmberg een bureauredacteur voor een geschiedenismethode voor het basisonderwijs. Ik vond het basisonderwijs heel leuk. Om voor kinderen op de basisschool te schrijven moet je heel creatief zijn met taal, omdat je moet nadenken over wat kinderen van die leeftijd kunnen lezen, schrijven en begrijpen. Uiteindelijk heb ik elf jaar bij Malmberg gewerkt, in verschillende functies. Ik heb ook mee kunnen werken aan een taalmethode, dat wilde ik heel graag.”

Wat doe je nu?

“Na een uitstapje waarbij ik leerkrachten ging trainen op het gebied van toetsing en in het werken met  leerlijnen, wilde ik weer terug naar m’n oude vak: methodemaken. Wel wilde ik graag voor mezelf beginnen. Toen ben ik via een oud-collega, die inmiddels bij Zwijsen werkte, conceptauteur voor een nieuwe taal- en spellingmethode geworden. Dit betekent onder andere dat ik de leerlijnen opstel voor grammatica en spelling voor groep 4 tot en met 8. Eigenlijk werk ik nu aan de concurrent van de lesmethode die we destijds bij Malmberg ontwikkelden.

Binnen mijn werk kijk ik naar de referentiedoelen vanuit de overheid: wat moeten kinderen in Nederland aan het eind van de basisschool kunnen? Er zijn ook bepaalde tussendoelen, maar alles is vrij breed geformuleerd en er is nog geen ‘hoe’. Dat stukje vul ik dan in, samen met mijn collega-conceptauteur. Zo denk ik na over hoe een les opgebouwd moet worden, hoe een instructie eruit moet zien en welke stappen daarvoor nodig zijn. Daarbij moet je bijvoorbeeld steeds nadenken over welke voorkennis kinderen op een bepaald niveau hebben en hoe je die kunt activeren. Uiteindelijk maak ik de blauwdruk voor een les. De lesauteurs, leerkrachten die zelf voor de klas staan, voegen hun creativiteit en praktijkervaring toe en schrijven de lessen.”

Is er iets wat je toekomstige neerlandici wil meegeven?

“Wat misschien leuk is om te weten voor toekomstige neerlandici: bij en voor educatieve uitgeverijen werken echt veel neerlandici. Ze worden redacteur, projectleider, uitgever, trainer van leerkrachten/docenten of lesauteur. Sommigen stonden eerst voor de klas, terwijl anderen eerst bureauredacteur waren. Daarom denk ik dat een vak als vakdidactiek altijd handig is tijdens je studie, net als uitstapjes naar onderwijskunde of een (scriptie)onderzoek doen op scholen. In het vakgebied tussen onderwijskunde en taalkunde gebeurt een heleboel en er is ook veel werk in.

Een overstap vanuit de Pabo naar Nederlands vind ik ook heel logisch. Dan ben je echt van waarde voor scholen (in rollen als kwaliteitscoördinator, beleidsadviseur bij samenwerkingsverbanden of schoolbesturen). En vergeet de NT2-doelgroep niet: als je weet hoe Nederlanders taal leren, is de stap naar hoe NT2-ers Nederlands leren snel gemaakt. Dan kun je met een specialisatie ook bij schakelklassen, taalklassen of taleninstituten terecht. In mijn omgeving zie ik neerlandici en taalwetenschappers dat in ieder geval veel doen.”

 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Uitgelicht, Uitgelicht Jong Tags: educatieve uitgeverij, toekomstinterview, Zwijsen

Lees Interacties

Reacties

  1. Herm zegt

    6 december 2022 om 14:01

    Interessant overzicht van toen tot nu.
    Geeft breder en interessanter beeld van mogelijkheden met opleiding Nederlands.
    Herm

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij HermReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d