• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Wil je dan ook docent worden?

17 april 2023 door Nynke de Haan Reageer

Bachelor- en masterstudenten Nederlands uit Groningen schrijven in een nieuw opgezet blog over hun ervaringen met de studie Nederlands. Deze week is Nynke de Haan aan het woord.

De op één na vervelendste vraag die gesteld wordt wanneer je aan de studie Nederlands begint is ‘en wil je dan ook docent worden?’. De meest irritante vraag komt trouwens daar meestal vlak vóór en luidt ‘maar dat kun je toch al?’. De afgelopen jaren beantwoordde ik beide vragen wat lacherig. Bij de studie Nederlands leer je niet alleen zo goed mogelijk lezen, spreken en schrijven maar leer je ook over de principes achter de taal en kom je erachter wat de taal (van nu en vroeger) kan zeggen over het verleden of de schrijver. 

Toekomstperspectief

En docent worden? De neerlandistiek kent door deze veelzijdigheid ook een breed toekomstperspectief. Studenten worden communicatieadviseur, werken als redacteur bij bijvoorbeeld een museumtentoonstelling of bij een uitgeverij of worden programmeur bij een theater. Zelf liep ik in mijn studietijd stage bij de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek en bij het boekenprogramma van de VPRO, Brommer op zee. Twee organisaties die op verschillende manieren spannend en boeiend zijn. Bij de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek ontmoette ik bijvoorbeeld veel studenten en docenten die op een inspirerende manier over het Nederlands kunnen praten en ontdekte ik ook de noodzaak van dit soort enthousiaste mensen in het vakgebied. De studie Nederlands was rond die tijd veelal op een negatieve manier in het nieuws; deze mensen waren steevast de positiefste mensen die ik sprak (en het werkte aanstekelijk). Bij Brommer op zee zag ik hoe lezen bij het grote publiek kwam via grote tv-studio’s. Misschien is deze ruime waaier aan beroepskeuzes precies wel waarom het toch ook wel een beetje als saai wordt gezien om ‘gewoon’ docent te worden en waarom ik de afgelopen jaren met een grote boog om het beroep heen probeerde te lopen. 

Inspirerende leraren

Veel mensen die Nederlands gaan studeren hadden heel leuke leraren of lessen Nederlands op de middelbare school. De afgelopen jaren is mij ook een paar keer gevraagd of ik inspirerende leraren Nederlands heb gehad op de middelbare school en welke lessen van die docenten me nog goed zijn bijgebleven. Daarop moest ik tot kortgeleden steeds het antwoord schuldig blijven. Ik kreeg de afgelopen jaren steeds meer vrienden die tijdens het laatste jaar van hun bachelor hun lesbevoegdheid haalden en die tijdens eetafspraken en wandelingen levendig vertelden over hun ervaringen voor de klas. Met een huisgenoot die ook de lerarenopleiding deed, sprak ik tijdens het koken over de lessen die ze de volgende dag zou geven. Zo ontmoette ik de afgelopen tijd steeds meer leraren Nederlands die inspirerend over hun vak konden vertellen. En kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat ik dat ook wel eens wilde proberen.

Eerste les

Inmiddels ben ik begonnen met de educatieve master Leraar Nederlands en zitten de eerste weken van mijn stage er al op. Ik heb ook mijn eerste les al gegeven! Wat ik van tevoren niet wist was dat er zo veel vrijheid in het beroep zit: je mag een les naar eigen inzicht en creativiteit ontwerpen en die dan ook nog op jouw persoonlijke manier geven aan de klas. Ik was ontzettend zenuwachtig van tevoren (gaan ze wel naar mij luisteren?) en natuurlijk ging niet alles goed, maar het was erg leuk om te doen. Extra mooi was dat ik het niet alleen zelf leuk vond; na afloop bedankte een leerling me voor de leuke les. Ik kijk dan ook uit naar de volgende lessen die ik mag geven aan deze klas en aan andere klassen. Ben je daar ook benieuwd naar? Lees dan binnenkort ook vooral mijn tweede blog die gaat over de verschillende soorten lessen die ik tot dan heb gegeven en de colleges die ik zelf volg over het lesgeven. 

Meer blogs van Groningse studenten Nederlands vind je hier. Elke week verschijnt er een nieuw blog.

Nynke de Haan is masterstudent Educatie in de Taal- en cultuurwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong, Neerlandistiek voor de klas, Uitgelicht, Uitgelicht Jong Tags: voordeklas

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d