Anna Hoogterp, conversational designer
Wat kun je eigenlijk worden met zo’n studie Nederlands, en hoe? Daar willen we graag zoveel mogelijk antwoorden op, voor alle huidige studenten, studiekiezers, en andere nieuwsgierige meelezers. In de toekomstrubriek van Jong Neerlandistiek verzamelen we interviews met afgestudeerden die een interessante baan hebben gevonden.
Hoe begrijpen mensen taal? En hoe begrijpt een chatbot taal? Met deze vragen houdt Anna Hoogterp zich als service content specialist dagelijks bezig. Door de studie Nederlands en het doen van verschillende stages kwam ze er steeds meer achter welke elementen van taal haar het meest interesseren.
Waar heb je Nederlands gestudeerd en waarom koos je voor deze opleiding?
“Ik heb Nederlands gestudeerd aan de VU in Amsterdam, toen die opleiding daar nog bestond. Ik koos voor de studie omdat ik taal ontzettend interessant vond en me graag bezighield met hoe mensen taal gebruiken. Ik was ook een kind dat alles las wat los en vast zat. Ik kom uit een klein dorp in Friesland en de meeste mensen om mij heen gingen in Groningen studeren, maar ik wilde verder weg. Toen kwam ik in Amsterdam uit en kon ik kiezen tussen de UvA en de VU. De VU was wat kleinschaliger en meer ‘down to earth’ en dat sprak mij aan. Toen ik in 2011 startte met de bachelor waren we met vijftien eerstejaars.
Op de VU waren we ook behoorlijk bezig met de vraag wat taal voor mensen kan betekenen. Hoe werkt het in de praktijk en hoe kun je daar als iemand met een wetenschappelijk kader iets van vinden of iets over zeggen? Deze insteek was een belangrijke reden dat ik mijn master aan de VU wilde blijven doen. Ik ben erg geïnteresseerd in pragmatisch taalgebruik. Toen heb ik gekozen voor de master Communicatie- en Informatiewetenschappen met een specialisatie in schrijven en vertalen.”
Wist je tijdens je studie al wat je wilde worden?
“Nee. Ik wist dat ik absoluut geen docent wilde worden, maar wat dan wel, wist ik nog niet zo goed. Het is een beetje experimenteren geweest. Tijdens mijn studie heb ik wat stages gedaan. Ik heb bijvoorbeeld bij de webredactie van Athenaeum Boekhandel stage gelopen. Dat was ontzettend interessant, maar ik kwam erachter dat het boekenvak niet voor mij was weggelegd. Boeken zijn een vorm van kunst, terwijl ik me het liefst bezighoud met functionele taal, zoals we die in het dagelijks leven gebruiken.
Via via zocht ik een bijbaantje en kwam toen bij Scribbr terecht, een nakijkdienst voor verslagen en scripties. Ik haalde veel voldoening uit het lezen van een tekst en precies aan te kunnen wijzen waar het mis ging en na te denken over hoe je een boodschap zo duidelijk mogelijk op papier krijgt. Die freelance baan als corrector werd een vaste baan bij de supportafdeling. Daarna kwam ik bij een ander bedrijf, SumUp, te werken bij de klantcontactafdeling, waar ik vijf jaar heb gewerkt. Uiteindelijk was ik daar verantwoordelijk voor de kwaliteit van het klantcontact van alle Nederlandse supportteams.”
Wat voor een werk doe je nu?
“Op een vacaturesite kwam ik een vacature voor ‘conversation designer’ tegen bij Studio Winegum. Ik wist toen eigenlijk helemaal niet wat dat was, dus dat heb ik opgezocht. Het houdt in dat je conversaties schrijft die chatbots hebben met klanten. In deze baan kwamen de twee dingen die ik interessant vond eigenlijk perfect samen: mensen helpen en pragmatisch taalgebruik. Mijn ervaring binnen het klantcontact kwam hierbij heel goed van pas. Ook de studie Nederlands is heel nuttig geweest, bijvoorbeeld een vak als ‘Conversation Analysis’, omdat je daar leert hoe gesprekken werken.
Alles wat een chatbot tegen je zegt, is door iemand geschreven. Dit geldt voor de chatbots waar ik nu aan werk. Als je kijkt naar de techniek achter ChatGPT, dan is het verschil met de bots waar wij tot nu toe aan werkten dat ChatGPT zelf antwoorden kan formuleren met een behoorlijk goed taalniveau. Vóór ChatGPT kon dit nog niet, dus dat is eigenlijk de reden dat veel mensen hier zo van onder de indruk zijn. Het is dus een vorm van scriptschrijven. Je hebt er ook wel de nodige technische kennis voor nodig, want je moet bijvoorbeeld snappen hoe een chatbot het antwoord dat een klant geeft, kan begrijpen. Je bent als het ware de vertaler tussen wat een klant zegt en wat de chatbot terug moet zeggen. Bij het Conversation Design Institute heb ik trainingen gevolgd om te leren hoe chatbots werken. Veel mensen hebben negatieve connotaties bij chatbots, dus het is belangrijk dat er goede conversation designs worden gemaakt om zo te zorgen dat mensen steeds meer vertrouwen krijgen in chatbots.”
Laat een reactie achter