• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist

15 april 2024 door Britt Egeter Reageer

Nul ervaring in het onderwijs en daar stond ik dan… 24 paar ogen staarden naar mijn zenuwachtige glimlach. Ik kon hen bijna horen denken: gaat zíj́ ons inspireren, uitdagen en iets bijbrengen dit jaar? Mijn hoofd draaide overuren. De dagen daarvoor had ik al bedacht wat ik zou kunnen zeggen, maar op dat moment leek dat niet meer zo gepast, spontaan of grappig. Toen zette ik de knop om. In plaats van me te laten overweldigen door de zenuwen voelde ik een golf van vastberadenheid door mij heen gaan. En daar ging ik; mijn eerste les als docent Nederlands. Het voelde als de openingsscène van een nieuw boek, waarvan ik op dat moment alleen nog maar de eerste bladzijde las.

Verwachtingen vs. realiteit

Het onderwijs is een andere tak van sport dan de studies die ik hiervoor volgde, Taalwetenschap en Logopedie. Voor een buitenstaander lijkt het zo makkelijk: leerlingen aan het werk zetten en hup, zij leren iets bij. Zo simpel is het dus niet. Kijk, de ideale leerling gaat rustig zitten, pakt zijn boeken, pen in de aanslag, maakt aantekeningen, doet de opdrachten keurig, is gemotiveerd om te leren en spreekt alleen met zijn buurman over het vak Nederlands. Van zo’n ideale leerling zit er een, en als je pech hebt geen enkele in een klas. Je kunt je misschien wel voorstellen hoe de andere 23 leerlingen zich dan gedragen. Als docent in wording moet je met al deze leerlingen om kunnen gaan. Hoe doe je dat?

Cursus in sneltreinvaart

Bij de eenjarige master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs (LVHO) krijg je de cursus ‘hoe-word-ik-een-goede-docent’ in sneltreinvaart en daar komt heel veel bij kijken. De bedoeling is dat je na een jaar zelfstandig en vastberaden voor de klas staat en daarnaast ook alles weet van onderwijskunde, vakinhoud en pedagogiek. Deze master omvat drie stages binnen eenzelfde school en stellen je in staat om verschillende competenties te ontwikkelen binnen je eigen groei en ontwikkeling als docent. De week voordat je les gaat geven leer je in (intensieve) colleges over orde, een positief en veilig leerklimaat en over het stimuleren en motiveren van leerlingen. Tijdens deze voorbereidingsweek word je stap voor stap voorbereid op je rol als docent. En dan: de praktijk, voor het ‘echie’.

Voor de klas

Natuurlijk sta je in het begin niet gelijk in je eentje voor de klas. In principe start je met masterstage 1 in september en observeer je vooral lessen van je vakcoach en andere docenten. Maar zoals ik altijd alles nét een beetje anders wil doen, zo ook deze keer. Ik had heel bewust met mijn vakcoach de afspraak gemaakt om direct al (deel)lessen te gaan geven, om meerdere redenen. Ten eerste had dit te maken met het beeld dat ik wilde overbrengen op de leerlingen. Ik wilde niet ‘de stagiaire achterin de klas’ zijn. Ten tweede wilde ik het ook maar gelijk gaan doen: ervaren hoe het is om voor de klas te staan en ontdekken of deze master een goede keuze voor mij is. En óf het wat voor mij is! Ik slaagde erin om in de eerste weken alle fundamentele elementen van een effectieve les te realiseren. De basis is er, de volgende stap is om aan ingewikkeldere vaardigheden te werken. Je kunt dan denken aan het verkrijgen van inzicht in hoe leerlingen leren, hoe je alle leerlingen kunt activeren en hoe je ervoor kunt zorgen dat je leerlingen kunt betrekken bij de les. 

Mijn gereedschapskist

Het werd dus tijd om mijn gereedschapskist aan te vullen met vaardigheden die ik nodig heb om nog effectiever les te kunnen geven. Na de herfstvakantie ben ik gestart met masterstage 2, waarbij ik werk aan deze vaardigheden. Hier is ook meer ruimte voor, omdat je de basis van het lesgeven al onder de knie hebt. Het lijkt dus ambitieus om binnen een jaar deze master te behalen, en ja, het is ook hard en veel werken. Maar als een leerling in de enquête zegt: ‘Ze doet het heel goed en ze heeft een fijne rustige uitstraling!’, dan krijg ik veel energie. Zulke uitspraken zijn een bevestiging van dat ik in het onderwijs wel goed zit. Op naar de volgende bladzijdes van dit nieuwe boek!

Britt Egeter volgt de master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Bachelor- en masterstudenten Nederlands uit Groningen schrijven in de blogreeks ‘Uit de collegebank geklapt’ over hun ervaringen met de studie Nederlands. Meer blogs van Groningse studenten Nederlands vind je hier. Elke week verschijnt er een nieuw blog.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong, Neerlandistiek voor de klas, Uitgelicht, Uitgelicht Jong Tags: Neerlandistiek voor de klas, voordeklas

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d