• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Een ode aan de verborgen kunst van fanfictie

23 april 2024 door Selina de Lannoy en Sibrich Wijnja Reageer

Wie heeft het recht om een verhaal te vertellen? Door de wereld van fanfictie ontdekt Sibrich Wijnia (2001) in haar afstudeerfilm de nuances tussen de auteur, de lezer en de verhalenverteller en hoe dit reflecteert op hoe wij verhalen vertellen.






‘Bedoeld om te Delen’ is een afstudeerfilm van de Willem de Kooning Academie te Rotterdam. De film onderzoekt een fenomeen voornamelijk aanwezig op het internet genaamd ‘fanfictie’. De jonge filmmaker volgt de lezers, schrijvers en critici van deze beweging. Wat drijft hen om deze verhalen te vertellen? Wat is fanfictie eigenlijk? En wat kan fanfictie ons bieden wat niet te vinden is in traditioneel gepubliceerde verhalen? Met deze film gaat zij op zoek naar antwoorden op deze vragen en meer. Sibrich wil kritisch zijn op ons ‘makerschap’, op haar ‘makerschap’, om een taboe aan het licht te brengen waar sommigen zich nog niet bewust van zijn dat het bestaat.

Een taboe op het genre

Het is voor niemand een geheim. Het is moeilijk om een origineel verhaal te verzinnen. In de media zien we dit steeds vaker terugkomen door middel van ‘reboots’ en ‘prequels’ waar schijnbaar niemand om vroeg. Fanfictie biedt hier een uniek perspectief in omdat het iets is dat wordt gecreëerd als reactie op andere media, zonder zich voor te doen als iets nieuws. 

En toch, zit er een soort taboe op fanfictie. Tijdens Sibrichs onderzoek is het moeilijk een jonge vrouw te vinden die is opgegroeid met het internet en nooit in contact is geweest met fanfictie. Voor velen was het de eerste plek waar ze in contact kwamen met seks, met romantiek, met hoe een relatie eruit kan zien. Velen vonden hier de eerste plek waar ze konden schrijven. Maar er zijn maar weinig die dit zullen toegeven. Het wordt behandeld als iets waarvoor je je moet schamen. Iets wat niet een werkelijke kunstvorm mag zijn, omdat het seksueel is, of onmogelijk, of simpelweg niet de regels volgt die wij in onze samenleving naleven. Hierdoor ontkennen wij ook het enorme talent dat hierin schuil gaat. Laten we daar nu eens licht op werpen en het taboe proberen te doorbreken. 

Gezamenlijkheid lijkt het antwoord

Veel van Sibrichs werk komt voort uit een fascinatie voor een onderwerp, gevolgd door veel onderzoek. Deze film was niet anders. Na een jaar te hebben besteed aan haar culturele achtergrond begon ze te reflecteren op wat haar eigen verhalen waren. Zo kwam ze terug waar het allemaal begon, fanfictie. Het perfecte werk om haar afstudeerfilm om heen te bouwen. Maar er was nog een aspect dat om haar aandacht vroeg: de waarde die een gedeelde liefde in literatuur kan brengen. Zij vond haarzelf in gesprek met wildvreemden over hun eigen ‘geheime verhalen’. En het was daar dat Sibrich hetzelfde warme gevoel terugvond dat zij had toen ze voor het eerst begon met het lezen van fanfictie. In deze gezamenlijkheid zit een geluk dat zij wil vangen met de camera. Dat het allemaal samenkomt in verhalen vertellen is voor haar geen verrassing. Vrouwen hebben altijd al de rol aangenomen van de verhalenverteller; tijdens huishoudelijke taken of voor het slapen gaan aan hun kinderen. En voor het hoog houden van de normen en waarden die verhalen ons leren, staat de vrouw centraal. Dit zou ze graag willen tonen in een 2024 jasje waarin een volgende generatie een prachtige nieuwe manier heeft gevonden om verhalen te vertellen en door te geven. 

Word onderdeel van ons verhaal 

Om dit verhaal te kunnen vertellen heeft ze wel jouw hulp nodig! Om de film te bekostigen zijn Sibrich en haar team een crowdfunding gestart. Word onderdeel van haar verhaal en steun Sibrichs ode aan de verborgen kunst van fanfictie.  

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong, Uitgelicht, Uitgelicht Jong Tags: crowdfunding, fanfictie, letterkunde

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d