• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De digitale nomade

29 juni 2024 door Rianne Flikkema Reageer

Idehan Ubari. Bron: Wikimedia

Bij de jaarlijkse essaywedstrijd voor middelbare scholieren van de Radboud Universiteit werden dit jaar scholieren uitgenodigd om naar aanleiding van een aantal opgegeven artikelen hun gedachten te laten gaan over het telefoonverbod op scholen. Rianne Flikkema van de CSG Bogerman in Sneek, stelde zich voor de gelegenheid haar school voor als een woestijn. Wij mogen haar essay hier publiceren.

Langzaam sjok ik door de woestijn. Ik houd mijn trouwe stuk gereedschap stevig vast. Dit kleine rechthoekje maakt het overleven in dit barre landschap genaamd het Cygnus Gymnasium een stuk tolerabeler. Ik neem een slok water. In de verte zie ik mannen in pakken aankomen. Ze zien er tiptop in orde uit. Waarom hebben zij geen last van de ondraaglijke hitte? Ze komen dichterbij en beginnen tegen me te praten. Ik versta ze wel, maar begrijp maar de helft van de woorden die ze zeggen. Inhibitie? Sommering? Anti-digitalisering? Ze willen mijn gereedschap, volgens mij. Met geïrriteerde, dwingende bewegingen proberen ze me uit te leggen dat ik mijn spullen moet geven. Ik wil ze mijn eten en drinken overhandigen, maar ze schudden hun hoofd. Nee nee, mijn utensiliën, niet mijn eten, zeggen ze. Ze wijzen naar mijn trouwe telefoon. Die moeten ze hebben. Ik schud mijn hoofd. Zonder eten en drinken zal ik het wel overleven als ik mijn telefoon heb, hetbeste stuk gereedschap wat er is. Ze pakken het trouwe rechthoekje van me af. Ik schop en schreeuw, maar even snel als ze gekomen waren, zijn de mannen in pakken ook alweer verdwenen.

Uiteindelijk loop ik verder. Het leven voelt ondraaglijk, mijn voeten in het zand zijn zwaar als lood. Het is al een paar dagen geweest sinds dat ik mijn trouwe kameraad heb gezien. Ik overleef, maar met moeite. Gereedschap; het is misschien nodig om in leven te blijven, niet zoals voedsel en water dat is, maar het is wel ontzettends handig. Het voelt nodig. Ik kijk op naar de lucht, mijn nek is stijf en pijnlijk van hoe lang ik altijd omlaag keek naar mijn telefoon. Hoog daarboven zie ik een vreemde witte cirkel. Het is te perfect rond om een wolk te zijn. Is het mijn verbeelding? Word ik gek hier? Nee. Het ding wordt steeds groter, en ik realiseer dat het een kleine parachute is. Niet zo’n groot ding om mensen mee te transporteren, maar zo’n kleintje, die ook gebruikt werd om donaties van sponsoren te droppen in The Hunger Games, een film die ik vaak keek op mijn telefoon. De parachute landt in de verte, een paar zandheuvels verderop. Ik ren er naar toe, in de hoop dat het misschien mijn gereedschap is. Er zit inderdaad een doosje aan het doek verbonden. Opgelucht maak ik het open, en vind ik het! Oh wacht, dit is mijn telefoon helemaal niet. Dit is groter, zwaarder. Ik kan het open doen, en er staan letters. Heel veel letters. Op ieder stukje papier staan woorden, sommige die ik wel begrijp, en sommige niet.

Wat moet ik hiermee? Na één laatste, verwarde blik naar boven, waar het pakketje vandaan kwam, neem ik het mee. Volgens mij is het gereedschap, denk ik terwijl ik loop, ik heb alleen geen idee waar het nuttig voor zou zijn. Mijn oude trouwe telefoon was nuttiger, denk ik zelf. Terwijl ik verder loop door de woestijn, komt er een herinnering in me naar boven. Wacht even, volgens mij weet ik wat dit is! Vroeger had ik zulke grote dingen, voordat ik dit landschap binnenkwam. Ze heten boeken. Ze hebben me een boek gegeven om me te helpen met overleven. Wat heb ik daar nou aan? In de komende paar dagen doe ik mijn best om dit stomme ding nuttig te maken. Het lezen gaat, maar erg moeizaam. Ergens diep vanbinnen schaam ik me. Vroeger was ik namelijk zo goed in boeken begrijpen. Het voelt stom om nu opnieuw te moeten leren hoe ik dit gereedschap – nee, dit utensiliën – moet gebruiken. Wacht, wat is het enkelvoud van utensiliën? Ik ken deze moeilijke woorden allemaal niet.

Ik ben een nomade, dus natuurlijk loop ik verder. Van het moeilijke (het complexe (ik leer nieuwe woorden, dames en heren)) lezen werd ik gedemotiveerd en chagrijnig, dus ik heb het boek opgeborgen. Het overleven (existeren) gaat naar mijn mening net zo moeilijk als voordat ik het boek kreeg, alleen nu is mijn tas zwaarder. Na nog een paar dagen wandelen zie ik weer een parachute. Net als de vorige keer ren ik erheen, nog steeds hopend op mijn telefoon, en maak ik het open. Nog een boek. Ik ben er nu wel klaar mee. Ik had bij de eerste al besloten dat ik lezen niet meer leuk vind. Ik doe alsnog het boek maar open. Deze is… anders. Engels, realiseer ik. Ik ga er even voor zitten en begin het boek te lezen. Het is makkelijker voor mij, omdat alle filmpjes op mijn oude vertrouwde telefoon ook in het Engels waren. Mijn tas wordt zwaar, dus ik besluit het Nederlandse boek achter te laten, en alleen maar Engels te lezen nu. Of is dat niet de bedoeling? Het Engelse boek is leuker, en makkelijker te begrijpen. Ja, misschien heb ik het Nederlandse boek achtergelaten, maar dat is toch niet zo erg? Zoals altijd struggle ik verder door de woestijn, maar nu met gereedschap wat ik ongecompliceerder vind om te gebruiken. Uiteindelijk is het stuk gereedschap (tool) niet meer nuttig voor mij. Het boek is uitgelezen, en ik laat het achter. Ik begin gewend te raken aan de pakketjes die gedropt worden, en stiekem vermoed ik dat ze iets te maken hebben met de mannen in de pakken. Het voelt goed om een boek uit te hebben. Het verhaal was leuk, en ik heb nieuwe vaardigheden geleerd om het verder te overleven in dit landschap. Tot mijn niet-zo-grote verbazing was ik een paar dagen later nog een pakketje aan het openmaken. Ik hoopte dit keer op een Engels boek, maar werd teleurgesteld. Het was nog een Nederlands boek. Damn.

Ik raak meer en meer gewend aan lezen, de Engelse boeken helpen mij hierbij. Ik begin zelfs langzaam te genieten van het ingewikkelde gereedschap. De ingewikkelde woorden die ik eerst niet kon bevatten beginnen te dalen en makkelijker te worden. Natuurlijk is het einde van de woestijn nog lang niet in zicht, ik zit nog maar in de vijfde klas, maar ik realiseer me dat ik steeds en steeds minder denk aan mijn telefoon. Mijn gereedschap, mijn beste vriend (kameraad, kornuit, makker, maat, amice, compagnon, deelgenoot). Ik was eerst overtuigd dat ik niet zonder zou kunnen leven, dat de hitte van de woestijn me zou verstikken. Ik denk terug aan de mannen in de pakken, en ben ze stiekem dankbaar. Ik klaagde over het gewicht van de boeken in mijn tas, maar bedenk dat ze lang niet zo zwaar meer voelen als eerst. Het constante gewicht van mijn telefoon in mijn zak was troostend, maar drukte me alleen maar verder de grond in, maakte mijn leven zwaarder en mijn stappen moeizamer.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong Tags: onderwijs

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d