Bij de jaarlijkse essaywedstrijd voor middelbare scholieren van de Radboud Universiteit werden dit jaar scholieren uitgenodigd om naar aanleiding van een aantal opgegeven artikelen hun gedachten te laten gaan over het telefoonverbod op scholen. De winnares van dit jaar, Mirte Wassink van het Christelijk Lyceum in Apeldoorn, was een van de winnaars. Wij mogen haar essay hier publiceren.
Goed gedaan.
Psssstt… Pssst… Pssssst.. Hoor je mij? Voel je het verlangen al? Ik ben hier om jou te verleiden. Ik ben het duiveltje op jouw schouder. Samen gaan wij verzetten. Geef je er maar aan over. Ik weet dat je het wil. Dat maakt het makkelijker en leuker voor ons beide. Trek je niks aan van al die stomme Boomers die zeggen dat het slecht voor je is. Zij weten niet waar ze het over hebben. Als het je goed laat voelen is er toch niks mis mee? Daarnaast heb je het toch allemaal onder controle? Als jij zou willen stoppen dan kan je dat toch gewoon? Niks om je zorgen over te maken. Negeer die ouderen. Luister maar naar mij. Ik zal er alles aan doen om jou, als mijn blinde volgeling, te laten protesteren tegen die verdomde bemoeienis van de volwassenen. Ik ga je leiden.
Nee! Luisteren niet naar dit duiveltje. Je weet dat hij fout zit. Volg mij, jouw engeltje. Ergens in jouw hart weet je dat ik gelijk heb. Als jij je niet sterk genoeg voelt en je bijna laat verleiden, kijk dan naar mij. Ik zit op jouw andere schouder. Ik fluister jou naar het goede pad toe. Samen blijven we sterk en redden wij dit. Ik ga je de voordelen laten zien van het luisteren naar de volwassenen. Ze doen alles om ervoor te zorgen dat jij gezond op groeit. Alle keuzes en regels zijn er om jou te helpen. Vertrouw er maar op. Kreng! Stil jij duivel! Ik ben nu aan het woord. Ik wil een afspraak met je maken; laten we samen een dag zonder telefoon naar school gaan, zoals de ouderen wensen. Ik zal jou de voordelen van een telefoonverbod laten zien. Nee! Doe het niet. Dan is alle lol ervan af. Luister, wees niet bang voor het duiveltje, want ik ga jou helpen hem te negeren. Ik zal er alles aan doen om jou te begeleiden op het goede pad. Laten we samen deze dag overleven.
8:30 de eerste les Nederlands is net begonnen. Lekker kalm beginnen met leesva- Wat een rot opdracht! Deze leesvaardigheid boeit toch ook helemaal niks? Als we onze telefoon bij ons hadden gehad konden we de antwoorden gewoon even googelen. Dan waren we binnen 1 minuut klaar en zouden we nu aan het genieten zijn van alle geluidjes, kleurtjes en trillingen. We kunnen al prima Nederlands praten. De rest is allemaal onbelangrijk. En anders zoeken we het gewoon lekker op het internet. Deze tijd hadden we kunnen besteden aan iets leuks, daarom heb jij jouw telefoon nodig. We kunnen niet zonder. Niet naar hem luisteren! Je weet dat leesvaardigheid een belangrijk onderwerp is. Ik weet dat je het lastig vindt, maar dat komt juist omdat je het ontwijkt. In plaats van te oefenen besteed je alle tijd aan je telefoon. Je bent niet meer gewend om langere teksten te lezen en te begrijpen (De Waal, 2023). Op Tiktok scrol je gewoon door als je het niet snapt of het je te lang duurt. Je bent het langere focussen en echt kritisch nadenken gewoon een beetje verleerd. Laten we deze tijd nu gebruiken om het te leren om je weer te motiveren. Lezen is belangrijk voor jouw toekomst en daarnaast moet jij op jouw examen Nederlands dit ook kunnen. Ik heb er vertrouwen in dat we er met een beetje oefenen wel uitkomen.
12:20 de pauze is nu al bijna voorbij, jammer toch? Dit was de gezelligste pauze die we in tijden hebben gehad (De redactie, 2023). Ik vond vooral het kaartspel spelen superleuk. Volgens mij had jij het heel gezellig met Lara. Ik heb je in tijden niet meer zo horen lachen. Daarnaast ben je allemaal dingen over haar te weten gekomen die je eerst nog niet wist, terwijl jullie al jaren bevriend zijn. Berend gaf je een compliment over jouw lach en Julie vroeg of je vanavond mee ging sporten. Je hebt een half uurtje gekletst zonder enige afleiding en het heeft je zoveel leuks gebracht. Ik ben trots op je. Bla bla bla. Wat lult dat heilige boontje nou weer? Ik vond het een shit pauze. Ik heb me kapot verveeld en jij volgens mij ook. Om 12:03 was het 2 minuten lang stil en ongemakkelijk. Hoe stom was het dat je geen telefoon had om je even op te kunnen focussen. Zo leek je echt een sukkel.
Een paar minuten stil is soms niet eens zo slecht, daarnaast heb je die tijd gebruikt om een originele grap te bedenken waar iedereen stuk om ging. Wat boeit het nou dat andere mensen je gezellig vonden. Ik verveelde me kapot. Gewoon lekker weer je telefoon mee morgen. Schijt aan dat je dan minder sociaal met je vrienden op school bent. Je hebt mij toch? Mij, je online vrienden en jouw telefoon. Dat is genoeg.
14:30 Eindelijk een fijn tussenuurtje. Zonder telefoon is dit hartstikke saai, dat betekent dat we ons nog meer gaan vervelen. Dat hebben we gelukkig nog niet genoeg gedaan vandaag. Laten we een boek halen bij het OLC. Heerlijk rustig lezen en daarnaast erg goed voor het verbeteren van je leesvaardigheid. Aangezien we door jou geen telefoon hebben moet dat dan maar. We gaan alleen geen stom Nederlands boek lezen (Van Gelder, 2022). Dan liever een Engelse. Dat is dan nog het meest te vergelijken met onze TikTok ‘for you page’. Eigenlijk moeten we een Nederlandse schrijver kiezen om leervaardigheid te oefenen… Jij weet wel overal de pret in te verpesten! Weet je wat, omdat jullie vandaag zo goed bezig zijn, pakken we een mooi Engels boek. Iets lezen is beter dan op je telefoon zitten, of het nu Engels of Nederlands is. Ook hoop ik een beetje dat een leuk boek je gaat motiveren om meer te lezen en misschien word je dan toch nieuwsgieriger naar Nederlandse boeken. Dat zien we allemaal vanzelf wel moppie, eerst maar eens dit uur overleven.
15:45 voel je de onrust al? Ik wel. Straks zijn je vrienden online je vergeten. Je mist alle leuke dingen die zij taggen, versturen en plaatsen. Je doet er niet meer toe (Truijens, 2024). Allemaal omdat jij zonder telefoon rondloopt. Wat een loser ben j- Stop met deze gemene woorden duivel! Luister niet naar zijn woorden. Duw hem maar gewoon van je schouder af. Het is logisch dat je je onrustig voelt. Je bent gewend dat iedereen continu weet waar je bent en wat je doet. Andersom ook. Op sociaal media ga je van de ene dopamine rush naar de volgende. Je bent echt aan het afkicken en dat is lastig, maar daaraan zie je ook hoe ongezond die telefoon is. Elke dag wordt een beetje makkelijker en uiteindelijk kom je er beter uit.
16:45. We zijn thuis. Pak nu je telefoon maar weer. We doen het stapje voor stapje. Ik ben trots op hoe je het vandaag hebt gedaan en wat we hebben bereikt. Je had een super pauze, we hebben samen geoefend met leesvaardigheid en je hebt je FOMO kunnen loslaten. Klinkt voor mij als een overwinning. Wat vond jij ervan? Denk je nu dat wij samen dit telefoonverbod wel kunnen overleven? En nog een ding… vind jij ook niet dat het ineens heerlijk stil is?
Bronnenlijst:
- De redactie (21 november 2023). “Geen smartphones in de klas? Deze school gaat nog een stapje verder”. In: Leraar 24.
- Truijens, Aleid (1 januari 2024). “Verwacht van het ‘smartphoneverbod’ geen wonderen voor leesvaardigheid”. In: De Volkskrant.
- De Waal, Tamar (11 januari 2023). “Leescrisis”. In: De Groene Amsterdammer
- Van Gelder, Rick (15 september 2022). “Jongeren lezen heus wel, but in English. Is dat erg?” In: Trouw
Laat een reactie achter