• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Een shockerende schrijver?

16 augustus 2024 door Thijs Lindhout 4 Reacties

De aardbeving van Lissabon in 1755 trok over Europa net als de beeldenstorm van de Verlichting dat deed. Filosofen en schrijvers werden aan het denken gezet: wat zijn de implicaties van dit soort gebeurtenissen, hoe moeten we de samenleving inrichten? Pieter van Woensel (1747-1808), een schrijver die rampen en revoluties aan elkaar gelijkstelde, was één van hen. Over het algemeen wordt hij gezien als progressief denker, maar klopt dit beeld wel? Om deze vraag te beantwoorden zullen we twee teksten uit zijn almanak De Lantaarn onderzoeken, nadat we kort gekeken hebben naar de algemene Nederlandse reactie op de aardbeving.  

Lissabon 

Een ramp leidt tot bezinning en discussie, zowel in het heden als het verleden. Mensen worden geconfronteerd met een grootse gebeurtenis die hen machteloos laat voelen, het doet beseffen dat dit ieder kan overkomen, niemand is er bestand tegen. Tegelijkertijd vraagt men af hoe zoiets kan gebeuren: we hebben toch een fantastische gezondheidszorg? We leven toch in de best mogelijke wereld? Waarom doet een welwillende God ons dit aan? In 2020 bracht de coronapandemie zo’n schok teweeg, in 1755 deed de aardbeving van Lissabon dat. Schrijvers, literatoren, philosophes: iedereen had er wat over te zeggen. 

Zo ook in Nederland. Neem bijvoorbeeld twee anonieme rampliederen, Treur-zang over de Elende van Lissabon en Treur-lied, Over de verschrikkelijke Aardbeving tot Lissabon, en andere Plaatzen in Portugal.1 De kernboodschap in beide liederen is dat God de mens voor zijn zonden gestraft heeft, en dat het dus belangrijk is te bekeren. Hoewel de ramp niet in Nederland plaatsvond, werd het toch op de eigen bevolking betrokken: ‘Hoe beefden hier de Stroomen! / ’t Scheen ons een drygement, / ’t Kan ons ook over komen, / Dit bedroefd Elend.’2 Het is duidelijk: de burger alhier moet bekeerd worden, anders krijgen ook wij te maken met zulke rampen. 

De gebeurtenis bracht een discussie op gang: moest de oorzaak van de ramp gezocht worden in God of de natuur? In de Nederlanden grepen de geestelijken deze mogelijkheid aan om eindelijk weer eens van zich te laten horen, na jaren van ondermijning en ridiculisering door verlichtingsdenkers en hun aanhangers.3 De liederen behoren tot deze categorie. Tegelijkertijd bood de ramp ook de mogelijkheid om juist een geseculariseerde oorzaak aan te wijzen: dit was het resultaat van natuurlijke processen waar God niets mee te maken had; een zienswijze die met name in Duitsland, Engeland en Frankrijk steeds meer invloed kreeg.4 Rampen werden een vehikel om grotere kwesties mee te beslechten. 

Van Woensel 

Pieter van Woensel deed dit ook. In De Lantaarn voor 1796 schrijft hij over een ‘naauwe vermaagtschap’ tussen 

de Revolutien en de Aardbevingen. Gelyk de laatsten Steden verwandelen in Meiren, Bergen in Valeyen, Waterplassen in Vulcaanen, alzo bezitten de Revolutien de specifieke kragt van allerlie zoort van Metamorphosen, verbakkende een Koekenbakker in een Lycurgus, een Kapoen in een Kemphaan, makende van Heer Knegt, van Knegt Heer, van een Schoorsteenveger een Diamantzetter, van een Auteur een Boekverkoper, en van een Boekverkoper een….? een…? alles wat gywilt, behalven een Boekverkooper.5 

Natuurlijke rampen en maatschappelijke revoluties worden aan elkaar gelijkgesteld. Waar een aardbeving leidt tot grote fysieke, natuurlijke veranderingen, leidt een revolutie tot grote sociale, maatschappelijke wijzigingen. Dit schrijft hij in zijn satirische almanak De Lantaarn, waarvan er tussen 1792 en 1801 vijf verschenen zijn. In het jaarboek komen allerlei soorten stukjes voor: van geneeskundige verhandelingen – hij was immers arts – tot politieke beschouwingen, gepaard met zelfgemaakte spotprenten. Een literaire cocktail. 

Hij presenteerde zichzelf graag als excentriekeling, een buitenstaander, en stond bekend om zijn progressieve ideeën.6 Bovendien werd hij gezien als navolger van Rousseau en speelde met dat imago door net als de Franse filosoof met een bontmuts op geportretteerd te worden. Tegelijkertijd kun je je afvragen of hij echt zo onafhankelijk en vernieuwend was: hij behoorde tot de kennissenkring van vooraanstaande politici en was onderdeel van de elite die hij beschimpte.  

In twee teksten uit De Lantaarn voor 1798 komt de ambivalentie ten opzichte van maatschappelijke veranderingen het duidelijkst naar voren, namelijk in Over revoluties en Is mijn natie geschikt voor democratie?7 In de eerste beschrijft hij revoluties en politieke veranderingen als ziektes die elkaar opvolgen, die de weg voor elkaar bereiden: ‘Waarom zou ook het nieuwe bewind niet omvergeworpen kunnen of moeten worden?’8 Uiteindelijk leidt dit ertoe, schrijft hij, dat het weefsel van een goede regering uiteen getrokken wordt; het is voor de staat hetzelfde als het breken van een been voor de mens. Tegelijkertijd nuanceert hij zijn punt: hij eindigt de tekst met de toevoeging dat dit niet betekent dat ‘men altijd muurvast moet vasthouden aan één regeringsstelsel’.9 Grote veranderingen zijn ongewenst, maar helemaal geen verandering dus ook. 

In de tweede tekst laat hij zien afkeurend tegenover democratie te staan. Hij geeft verschillende argumenten: er zijn te veel inwoners om het goed te laten verlopen, partijschap – een onvermijdelijk gevolg van democratie – is ‘altijd dodelijk’, de grote massa is niet kundig genoeg om wetten te maken: ze grossiert in ‘domheid, drift, kwaadaardigheid, afgunst, ongemanierdheid’ en er is te veel ongelijkheid, waardoor de rijken uiteindelijk de enigen zijn die echt wat in te brengen hebben.10 Mensen verlangen naar verandering en revolutie, en dat is de enige reden waarom ze de democratie als iets goeds beschouwen, stelt hij. Het gaat dus uitsluitend om puberale, volkse overwegingen. 

Ook hier weer blijkt dat Van Woensel geen aanhanger is van revolutionaire veranderingen. Hij is iemand die satire bedrijft, pseudoniemen gebruikt, en zo ambivalente standpunten in kan nemen: voor de Verlichting in theorie, maar tegen Verlichting in de praktijk. Hij verzet zich tegen zowel de eenling als de massa. Van Woensel hield van verandering, maar het landschap mocht niet te snel aangepast worden. Een excentriekeling die graag de maat houdt: dat zie je niet vaak. 

Bibliografie 

De Vreese, Katrien. ‘De aardbeving van Lissabon (1755-1756) en de receptie ervan in de Zuidelijke Nederlanden en het prinsbisdom Luik.’ Koninklijke Zuidnederlandse Maatschappij voor Taal- en Letterkunde en Geschiedenis 38 (1984): 55-67. 

De zingende zwaan, of vervolg op de Overtoompse markt-schipper. Amsterdam: Joannes Kannewet, 1759. 

Nieuwenhuis, Ivo. ‘De ambivalente Amurath: “De Lantaarn” van Pieter van Woensel als relativerende satire.’ De achttiende eeuw 42, nr. 2 (2010): 217-235 

Van Woensel, Pieter. De Lantaarn, samengesteld door André Hanou. Amsterdam: Athenaeum-Polak & Van Gennep, 2002. 

Van Woensel, Pieter. De Lantaarn voor 1796. Amsterdam, 1796. 

Wesselo, J.J. ‘Pieter van Woensel alias Amurath-Effendi, Hekim-Bachi.’ Tirade 13 (oktober 1969): 446-470. 

Thijs Lindhout is student Letterkunde aan de VU

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong Tags: 18 eeuw, letterkunde, Pieter van Woensel, rampen

Lees Interacties

Reacties

  1. Rolf den Otter zegt

    16 augustus 2024 om 09:38

    Dank voor het artikel! Er zitten vaak bijzondere stukken in van Woensel’s lantaarn. Zoals deze parodie op sentimentalisme: https://youtu.be/1ZUSx5-t0Xo?si=wy1nbjCfTAmg0k9a

    Beantwoorden
  2. R. Kruzdlo zegt

    16 augustus 2024 om 13:42

    Thijs Lindhout, mag ik jouw artikel overnemen voor de website PP Portugal, en enventueel, achteraf met jouw goedkeuring, iets toevoegen aan informatie. Eerst zal ik op je goedkeuring wachten.

    Dank

    Beantwoorden
    • Thijs Lindhout zegt

      17 augustus 2024 om 09:25

      Dat is goed. U kunt mij bereiken via thijslindhout01@gmail.com.

      Beantwoorden
  3. Daniel Cunin zegt

    30 augustus 2024 om 16:17

    Beste Thijs Lindhout, in de jaren negentig heb ik een artikel in mijn moedertaal over Pieter van Woensel geschreven. Het stukje heb ik later online geplaatst :
    http://flandres-hollande.hautetfort.com/archive/2009/10/25/napoleon-aigle-ou-coq.html
    Groeten.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Daniel CuninReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d