• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het poppenboek: een vergeten genre

4 juni 2025 door Maurits Meijers 1 Reactie

Vanaf de vroege negentiende eeuw verschijnen er merkwaardige kinderboekjes over wat auteur Adriaan Loosjes beschrijft als ‘een wel eenigszins gebrekkelijk, maar toch eenigermate gelijkende afbeelding van eene menschelijke gedaante.’ Hij heeft het over de pop die een jong meisje voor haar verjaardag ontvangt in De vrouw in de vier tijdperken haars levens (1809). Het is geen toeval dat hij juist dit speelgoed uitvoerig bespreekt wanneer hij het over de eerste levensfase van de vrouw heeft. Het poppenspel werd namelijk gezien als een belangrijk onderdeel van de opvoeding van meisjes. Ze konden spelen met hun poppen alsof ze met hun eigen kind speelden en werden op die manier voorbereid op het huismoederschap. Naar aanleiding van deze poppenpopulariteit ontwikkelde zich een nieuw genre: het poppenboek. In eerste instantie waren deze poppenboeken louter gericht op de beschaving en zedelijkheid van het kind, zoals wel gebruikelijker is bij historische jeugdliteratuur. Als we een blik werpen op de geschiedenis van dit vergeten genre, komen we echter in een wereld terecht die allesbehalve eentonig blijkt.

De poppenparade

Over de grens verschenen talloze verhalen over de belevenissen van Franse poupées, Duitse Puppen en Engelse dolls. Ondertussen kwam de Nederlandse poppenparade ook op gang. Voor zover we weten, liep De kleine huismoeder, of de geschiedenis van Louise’s pop (1829) vooraan. In dit werkje maakt de ijverige Louise kleren voor Saartje, haar pop, onderwijst ze haar en discussieert met haar vriendinnen over de opvoeding van hun poppenkinderen. Saartje helpt haar moeder bij het ontwikkelen van allerlei vaardigheden. Zo legt Louise een heus bibliotheekje aan voor haar dochter met allerlei behulpzame boekjes, die haar natuurlijk vooral zelf ten baat komen. Ze is nog geen elf jaar wanneer ze haar pop ontgroeit en deze cadeau doet aan een jong meisje. De kleine huismoeder laat zien hoe met name de eerdere poppenboeken gebaseerd werden op de wijze waarop meisjes met hun pop omgingen, of om hoorden te gaan. Het is dan ook geen wonder dat Louise haar popje moest afstaan; het poppenspel hoorde bij een levensfase die slechts enkele jaren duurde.

In de poppenwereld

Gestaag ontpopte het poppenboek zich tot een divers genre. Praktijkboekjes als De kleine poppenkleedster (1870) en Anna, de kleine keukenmeid (1870)  werden vergezeld door wonderbaarlijke poppengeschiedenissen als De levende pop (1875) en De wandelende pop (1880). Van al de prachtige prentboeken die de poppenwereld tot leven brengen, schittert De koningin der poppen (1867) nog wel het felst. De beeldschone poppenkoningin luistert naar de verhalen van haar soortgenoten en schenkt haar kroon en titel uiteindelijk aan een deugdzaam groepje vriendinnen. Een reeks kleurrijke prenten maakt dit fantasierijke verhaal tot een hoogtepunt in de geschiedenis van het Nederlandse poppenboek. Waar vroegere poppenboeken vooral pedagogisch van aard waren, doen deze sprookjesachtige vertellingen ook een beroep op de verbeeldingskracht van de lezeres. Op dat vlak sluiten ze goed aan bij de pedagogisch-romantische ontwikkeling die we zien in de negentiende eeuw; er was niet slechts een groeiend besef dat kinderen de ruimte moesten krijgen om te spelen en fantaseren, maar de kinderwereld werd ook nog eens geromantiseerd. Daarom trad de kinderboekenschrijver toe in de kinderwereld en bracht hij deze tot leven. De pop is niet zozeer meer een object om mee te spelen maar ook een wezen met zijn eigen gedachten en belevingswereld. Dat had ook een pedagogisch voordeel omdat het de lezeres des te meer stimuleerde om empathie te tonen voor iemand die toch wezenlijk van haar verschilde.

De aftocht der poppen

Het poppenboek lijkt een verdrinkingsdood gestorven te zijn. Waar snoezige kinderboekjes als De poppenpartij (1902), Pim’s Poppetjes (1913) en Het poppen A.B.C. (ca. 1940) de eerste decennia van de jaren negentienhonderd sieren, raakt de poppengeschiedenis vervolgens verloren in een zee van fantasievolle kinderliteratuur. Als we deze zee echter navigeren met hernieuwde aandacht voor dit genre, dan komen we erachter dat de pop nog vaak genoeg zijn kop opsteekt. Het poppenboek bestaat wellicht niet meer als een genre an sich maar heeft wel invloed gehad op kinderliteratuur zoals we die vandaag de dag kennen. Tevens is geen kind onbekend met het idee van de levende pop en zien we de markante figuren nog regelmatig in moderne fantasiewerken als Toy Story (1996), Shrek (2001)en zelfs de progressieve Barbie (2023). Kortom, de poppenwereld is nog altijd springlevend.

Afbeelding: Anoniem. (1867). De koningin der poppen. Amsterdam: Gerardus Theodorus Bom. (p. 48).

Verder lezen: Buijnsters, P.J. & Buijnsters-Smets (2001). ‘De zorgvuldige opvoeding der pop’. Lust en leering. Geschiedenis van het Nederlandse kinderboek in de negentiende eeuw. (pp. 127-143) Zwolle: Waanders.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong Tags: 19e eeuw, letterkunde

Lees Interacties

Reacties

  1. Micah zegt

    4 juni 2025 om 16:05

    BANGER!!!!!!!! KIJK M GAAN MET ZN WOORDEN!!!

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij MicahReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d