• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De studie Nederlands niet voor bèta’s? Onzin!

13 juli 2021 door Charlotte Kooiman 4 Reacties

Mijn vwo-diploma is binnen en iedereen vraagt wat ik volgend jaar ga studeren. Als ik antwoord ‘Nederlands!’, kijken mensen mij onbegrijpend aan. Niet omdat ze de studie niet kennen, maar omdat ze zich niet voor kunnen stellen waarom ik dat zou willen doen. Mijn vakkenpakket bestaat immers vooral uit exacte vakken. Scheikunde, wiskunde, biologie en natuurkunde… Daar past een talenstudie toch helemaal niet bij? Nederlandse taal en cultuur zou ongeschikt zijn voor leerlingen met een bètaprofiel. Dat is onzin!

Gelijke geschiktheid

Het schoolvak Nederlands is een kernvak: verplicht en voor iedereen gelijk. Vwo-leerlingen die de vakken natuurkunde en scheikunde volgen, krijgen op de middelbare school dezelfde lessen Nederlands als leerlingen met geschiedenis en economie in hun vakkenpakket. Leerlingen met het vak geschiedenis hebben een kleine voorsprong wanneer literatuurgeschiedenis aan bod komt. Geen grote voorsprong, want leerlingen die het vak niet volgen halen hun historische achterstand snel in tijdens de les. Na zes jaar hebben alle eindexamenleerlingen op het vwo hetzelfde kennisniveau van de Nederlandse taal bereikt. Iedereen is even goed klaargestoomd voor de studie Nederlandse taal en cultuur. Met welk soort profiel een leerling slaagt, maakt daarbij geen verschil.

Interesse en talent

Dat een scholier kiest voor bètavakken, hoeft niet te betekenen dat hij zich alleen daarvoor interesseert of slecht is in taal. Moderne vreemde talen kunnen als schoolvak gevolgd worden door iedere leerling die daar interesse voor heeft, ongeacht het vakkenpakket. Bovendien zijn interesses breder dan school. Een leerling kan in zijn vrije tijd voor de lol bezig zijn met taal, net als met elke andere hobby. Een bètaprofiel staat daar los van en vormt geen belemmering. Bovendien kunnen leerlingen met exacte vakken in hun pakket óók een talenknobbel hebben. Goed zijn in wiskunde staat niet gelijk aan onvoldoendes voor Engels. Denk aan gymnasiasten met een bètaprofiel. Het één sluit het ander niet uit.

Het Nederlands niveau, de interesse en het talent voor taal van vwo-leerlingen aan het einde van de zesde klas zijn dus onafhankelijk van het vakkenpakket dat ze hebben gekozen. Geschiedenis of scheikunde, natuurkunde of economie: het maakt niet uit. Alle 6-vwo leerlingen zijn even geschikt om Nederlands te studeren. Met welk profiel dan ook!

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong, Neerlandistiek voor de klas, Uitgelicht Tags: schoolvak

Lees Interacties

Reacties

  1. Louise Cornelis zegt

    13 juli 2021 om 08:47

    Grappig, ik ben van 1966 maar het zouden mijn woorden geweest kunnen zijn: ik heb in 1984 eindexamen VWO gedaan met een exact pakket en een 9 voor wiskunde. In die tijd liep er een ‘kies exact’-campagne. Desalniettemin ben ik toen Nederlands gaan studeren. Wat heb ik mijn keuze vaak moeten verdedigen! Ik denk nog wel eens aan de keer dat een TU-student me vroeg waarom ik voor ‘die werkloosheidsopleiding’ had gekozen. Ik ben sinds mijn afstuderen welgeteld 0 dagen werkloos geweest…

    Ik heb er al die tijd wel baat bij gehad dat ik geen moeite heb met getallen, grafieken en formules enzo. Tijdens mijn studie al bij taalkunde en onderzoeksmethoden (statistiek) en ook nu werk ik veel met en voor schrijvende professionals met een kwantitatieve deskundigheid, zoals bij banken.

    Succes en veel plezier met je studie, Charlotte!

    Beantwoorden
  2. Maxy Bak-Piard zegt

    13 juli 2021 om 20:39

    Heel herkenbaar!

    Bij het bestuderen van taal(regels) zul je niet altijd veel logica vinden zoals bijvoorbeeld het vak wiskunde, is mijn ervaring. Maar …, dat hoeft ‘de pret’ niet te bederven. Met je ‘beta-knobbel’ en wat creativiteit, kun je een hoop plezier beleven bij het bestuderen van o.a. de Nederlandse taal en ook anderen helpen iets van ‘die taal’ te begrijpen en deze goed te gebruiken.

    Enjoy yourself!

    Maxy Bak-Piard (University of Curaçao)

    Beantwoorden
  3. Geert Booij zegt

    14 juli 2021 om 10:44

    Een heel juist betoog. Zelf deed ik gymnasium-beta, met een 9 als eindexamencijfer voor wiskunde, en een dergelijke brede opleiding is uitstekend voor een studie Nederlands, zeker als het accent ligt op de taalkunde.

    Beantwoorden
  4. Peter Boot (studeerde wiskunde en Nederlands) zegt

    14 juli 2021 om 18:38

    Ook in de studie van de letterkunde is sinds de komst van de Digital Humanities een achtergrond in exacte vakken heel relevant.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d