• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Perfecte plaatjes, hoge idealen en traditionele rollen

8 augustus 2021 door Maike van Eldert Reageer

Over de beschrijving van lichamen in de hedendaagse Nederlandstalige literatuur

Marianne Lavergne, nicht van de kunstenaar, bekend als ‘La Liseuse’, Jean-Etienne Liotard, 1746. Bron: Rijksmuseum.

Welke rol spelen romans bij de representatie van lichamen? Begin van dit jaar plaatsten de schrijfsters Fleur Speet, Jannah Loontjes en Manon Uphoff deze vraag op de agenda met een opiniestuk in het dagblad Trouw. Ze buigen zich in hun manifest Fixdit over het geringe aantal vrouwen op de literatuurlijst en de daaruit volgende beschrijvingen van bijvoorbeeld vrouwenlichamen. Dit zou er volgens hen voor zorgen dat Nederlandse romans vol ‘rokjes, kontjes en tietjes’ zitten. Hiermee wekken zij de suggestie dat een groter aantal vrouwelijke auteurs kan leiden tot een vermindering van deze stereotypen. Het manifest van Uphoff en anderen is onder meer de aanleiding geweest voor mijn masterscriptie, die ik tijdens de master Neerlandistiek van de Rijksuniversiteit Groningen heb geschreven. In deze masterscriptie deed ik onderzoek naar de beschrijving van lichamen in de hedendaagse Nederlandstalige literatuur.

Uit de Personagebank van Saskia Pieterse e.a. blijkt ook dat witte, mannelijke personages de hedendaagse literatuur domineren. Door het grote aandeel van mannelijke auteurs bestaat het vermoeden dat in hedendaagse romans nog altijd een mannelijke blik op vrouwen domineert. Uiterlijke beschrijvingen van personages die in de boeken van mannelijke literaire auteurs voorkomen lijken net zo stereotiep te zijn als de Liefhebbende Adonis uit de chicklit: een destructieve nimf, jong en dun. In hoeverre domineren stereotype beschrijvingen van vrouwen- en mannenlichamen de Nederlandse romans van dit moment?

Huid en haar

Om deze vraag te beantwoorden bestudeerde ik de beschrijvingen van lichamen in de twaalf romans van de shortlists uit 2019 en 2020 van de prestigieuze Libris Literatuurprijs. Alleen al door hun nominatie trekken deze romans de aandacht van critici en van het bredere publiek. Met enige voorzichtigheid kan worden gesteld dat deze romans rond de tijd van hun nominatie het beeld van de Nederlandse romanliteratuur bepalen.

Om de tweeledige onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden, zijn de werken in twee fasen geanalyseerd. De eerste vraag is beantwoord door middel van een systematische analyse op woord- en zinsniveau, waarbij er is gekeken naar welke lichamen er in de werken voorkomen en met welke woorden deze lichamen worden beschreven. Vertelstandpunten en focalisatie spelen een grote rol. Beschrijvingen van lichamen zijn alleen aan de inventarisatie toegevoegd wanneer deze iets zeggen over hoe het lichaam eruitziet. De aanduidingen van een enkel lichaamsdeel zonder expliciet evaluatieve connotaties zijn niet meegenomen. Alle zinnen uit de twaalf werken waarin lichamen beschreven worden, zijn genoteerd. Daarbij zijn basisgegevens over het desbetreffende personage toegevoegd in de inventarisatie: naam en geslacht. De beschrijvingen van de personages zijn gerubriceerd in zeven categorieën: algehele karakterisering, postuur, huid, haar, vrouwelijke lichaamsdelen, mannelijke lichaamsdelen en overig. Deze categorieën zijn afgeleid uit een eerste inventarisatie op basis van lezing van het corpus.

Behalve de inventarisatie van de beschrijvingen van de lichamen, is de rol van personages waarvan het lichaam wordt beschreven ook betrokken in het onderzoek. Dit vormt de tweede fase van de analyse. Hierbij is opnieuw gekeken naar vertelstandpunt en focalisatie, maar ook naar de functie van het personage.

Voorzichtigheid

Uit mijn analyse spreekt een genuanceerder beeld dat in het artikel van Speet en anderen.Ook vollere vrouwelijke posturen komen voor en worden in sommige gevallen zelfs als aantrekkelijker beoordeeld dan de slanke posturen. Daarnaast komen er in het corpus enkele personages voor die voldoen aan het stereotype beeld van de ‘echte man’, maar een idealisering van deze mannelijke eigenschappen komt maar in een enkele roman voor. Deze idealisering wordt eerder gebruikt door mannelijke personages dan door vrouwelijke personages. Het gaat hierbij niet alleen om een groot en breed postuur, maar ook om baardgroei en harde lijnen in het gezicht.

Volgens Speet, Loontjes en Uphoff zouden Nederlandse romans vol zitten met karikaturale ‘rokjes-kontjes-tietjes’ en zou de mannelijke blik op vrouwen dominant zijn. Uit de analyse van de twaalf werken blijkt dat dit beeld genuanceerd is. In mijn corpus van twaalf romans blijken weinig tot geen stereotyperingen van vrouwelijke lichamelijkheid te vinden waartegen in het manifest geageerd wordt. In slechts een enkele roman, Grand Hotel Europa van Ilja Leonard Pfeijffer, is een dominantie aanwijsbaar van geslachtsspecifieke, vrouwelijke lichaamsdelen. Er kan voorzichtig worden geconcludeerd dat het beeld complexer en genuanceerder is dan in het debat soms wordt beweerd. Voorzichtigheid is hier geboden, omdat het corpus van twaalf werken dat gebruikt is voor dit onderzoek slechts een greep is uit de hedendaagse Nederlandstalige literatuur.

Media

De nuance die kan worden aangebracht in het beeld dat Uphoff e.a. schetsen van de mannelijk- stereotyperende blik volstaat ook wanneer wordt ingezoomd op de vertelperspectieven. Een groot aantal romans bevat één of meerdere mannelijke perspectieven, maar enkel in Grand Hotel Europa zorgt dit perspectief voor het ‘rokjes-kontjes-tietjes-beeld’. In zeven andere romans krijgen we als lezer ook een mannelijk perspectief voorgeschoteld, maar dit leidt niet voor stereotyperingen van vrouwelijke lichamen of de presentatie van een ideaalbeeld van de vrouw.

Naar aanleiding van de resultaten uit deze scriptie zijn enkele aanbevelingen gedaan voor vervolgonderzoek. De beperkingen van dit onderzoek liggen met name in het gebruikte corpus en in mijn scriptie zet ik meerdere mogelijkheden voor uitbreiding van dit corpus uiteen. Een aanbeveling die ik hier graag wil uitlichten is vervolgonderzoek door middel van een andersoortige benadering. Zo is Grand Hotel Europa van Ilja Leonard Pfeijffer in dit corpus een uitzondering en heeft hij de Libris Literatuurprijs niet gewonnen, maar weet precies hij zeer veel media- aandacht naar zich toe te trekken. Pfeijffer is veel in de media te zien, het werk is veel besproken en er zijn honderdduizenden exemplaren verkocht. Hierdoor komt juist zijn (stereotyperende) mannelijke blik op vrouwenlichamen en vrouwelijke personages veelvuldig in de schijnwerpers te staan. Een onderzoek met een andere benadering, namelijk met een institutioneel mediaperspectief, zou een aanvulling zijn op het hier gepresenteerde onderzoek. Hierbij kan onderzoek worden gedaan naar bijvoorbeeld zelfprofilering van auteurs en de reacties op de werken in de media.

Mijn gehele masterscriptie inclusief de inventarisaties is op te vragen via m.van.eldert@rug.nl.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong, Uitgelicht Tags: Ilja Leonard Pfeijffer, letterkunde, Manon Uphoff, representatiekritiek

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d