• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Taalkunde op de middelbare school

22 november 2021 door Ludmilla Coornstra Reageer

Het maken van een studiekeuze was voor mij een enorme opgave. Ik wist niet wat ik wilde, dus ik nam na mijn eindexamen gymnasium een tussenjaar waarin ik me rustig wilde gaan oriënteren. Ik kwam uit bij Taal- en cultuurstudies aan de Universiteit Utrecht, een opleiding waarvan ik al iets afwist doordat een schoolvriendin dat was gaan doen. De voornaamste reden voor deze keuze was de hoofdrichting Postcolonial and Gender Studies: die sprak me aan, omdat fenomenen als discriminatie en emancipatie mij altijd hebben geïnteresseerd.

Door persoonlijke omstandigheden had ik wat uitloop in mijn eerste jaar. Zo kwam het dat ik in mijn tweede jaar eigenlijk per toeval een introducerend vak in de taalkunde volgde. Ik was gelijk verkocht. Ik las over de verstemlozing van de stemhebbende fricatieven in het Standaardnederlands, iets wat voor sommigen misschien een vaag en doodsaai onderwerp lijkt, maar wat mij mateloos fascineerde. Tijdens een college bekeken we de legendarische fittie in DWDD tussen taalwetenschapster Helen de Hoop en toenmalig Minister van Onderwijs Ronald Plasterk. Ik vond het een openbaring om te horen dat ‘taalfouten’ gewoon een functie kunnen hebben, en ik ergerde me wezenloos aan het koppige prescriptivisme van Plasterk. Ik schreef mijn paper over genderneutrale voornaamwoorden in het Engels, waarin mijn liefde voor taal en interesse in gender samenkwamen. Bij het afronden van dit vak wist ik: dít is wat ik wil gaan doen. Op het allerlaatste moment, tijdens de wijzigingsdagen, schreef ik me in voor de hoofdrichting Taalkunde.

Nederlands en taalwetenschap

Had ik eerder geweten dat er zoiets als taalkunde bestond, dan was ik dat waarschijnlijk gelijk gaan studeren. Maar op de middelbare school had ik er nog nooit van gehoord. Ik hield van taal en ik wist dat ik bijvoorbeeld Nederlands kon gaan studeren (maar dat leek me te Nederlands), of Engels (maar dat was me te Engels). Taalwetenschap bleek achteraf wat ik zocht. Een studie waaraan geen literatuur te pas komt, noch het leren van grammaticaregels en het stampen van rijtjes; een studie die niet specifiek naar één taal kijkt, maar naar taal als fenomeen. Uiteindelijk is dat wat ik nu in de praktijk doe, zij het via een kleine omweg. En ergens ben ik juist ook wel blij met die omweg, aangezien ik binnen Taal- en cultuurstudies van allerlei verschillende disciplines heb kunnen proeven en mede daardoor weet dat ik me binnen de taalkunde echt thuis voel. Toch blijf ik het tegelijkertijd zonde vinden dat ik hier zo laat achter kwam, want ik ben vast niet de enige die voor een studiekeuze kwam te staan zonder te weten dat taalwetenschap een optie was.

Op de middelbare school had ik een bevlogen en charismatische docente Nederlands. Haar manier van lesgeven en mijn voorliefde voor taal maakten dat Nederlands één van mijn favoriete vakken was. Desondanks heb ik nooit serieus overwogen om Nederlands te gaan studeren, en ik heb me er eigenlijk ook nooit in verdiept. Achteraf denk ik dat dit komt doordat op school de nadruk ligt op het leren van de regels, terwijl ik juist geïnteresseerd blijk te zijn in de situaties waarin daarvan afgeweken wordt. Vanuit taalkundig perspectief ben ik het Nederlands op andere, nieuwe manieren gaan waarderen. Ik heb mijn draai gevonden binnen de taalkunde, maar als ik nu kijk naar wat de studie Nederlands eigenlijk inhoudt, denk ik dat ik die misschien toch ook wel leuk had gevonden.

Taalkundemiddag

Het was diezelfde docente Nederlands van wie ik een paar weken geleden plotseling een mail kreeg, en wel naar aanleiding van mijn eerste blog hier op Neerlandistiek. Ze vertelde dat er een taalkundemiddag georganiseerd werd voor 5 vwo, en vroeg of ik daar een workshop wilde komen geven. Op een taalkundemiddag! Voor 5 vwo!

Deze taalkundemiddag vond plaats op dinsdag 16 november. Vijf andere sprekers en ik hebben verteld over ons onderzoek in verschillende takken van de taalkunde. Ik vertelde over de invloed van taal op hoe we naar de wereld kijken, aan de hand mijn bachelorscriptie over genderneutrale voornaamwoorden; anderen hadden het over robotcommunicatie, forensische taalkunde, ‘goed’ en ‘fout’ taalgebruik, morfologische taalontwikkeling bij kinderen, en het belang van taal bij tellen en rekenen. Deze workshops dienden als inspiratie voor de leerlingen, want ze gaan zelf ook een taalkundig onderzoekje uitvoeren.

Ik vermoed dat ik zo’n taalkundemiddag en het schrijven van een onderzoeksverslag fantastisch had gevonden als 5 vwo’er. Het was voor mij dan ook een hele eer om als ‘taalwetenschapster in spe’ hieraan een bijdrage te mogen leveren. Ik weet niet of er andere middelbare scholen zijn die hun leerlingen op een vergelijkbare manier kennis laten maken met taalkunde, maar ik hoop het van harte. Ik hoorde dat verschillende leerlingen al interessante onderwerpen gevonden hadden – wie weet gaat er bij sommigen een taalkundig lichtje branden. Ikzelf sta inmiddels in vuur en vlam voor de taalwetenschap, en dat gun ik iedereen.  

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong, Neerlandistiek voor de klas Tags: taalkunde, taalwetenschap, voortgezet onderwijs

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d