• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Pluto verdeelt de mensheid in tweeën

9 juni 2022 door Marit Evers 2 Reacties

Vanwege het dertigjarige bestaan van Neerlandistiek is me gevraagd een inzicht uit de Neerlandistiek te delen dat bredere bekendheid verdient. Met nog maar net mijn bachelordiploma Nederlands op zak, heb ik geenszins het gevoel iets zeldzaams te weten dat ik nu uit de doeken kan doen en u als baanbrekend zal voorkomen. Wat ik wél weet, is waar ik tijdens mijn studie Nederlandse Taal en Cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen als student steil van achterover sloeg – in de positieve zin des woords. Er zijn veel vakken waar ik vreugdevol op terugkijk, maar het vak dat me misschien wel het meeste is bijgebleven, is Klankleer. Daarom wil ik van deze gelegenheid graag gebruik maken om een kleine ode te geven aan het vak Klankleer, én aan de docent van dit vak: dr. D.G. (Dicky) Gilbers.

De Plutotest

Klankleer was één van de eerste vakken in het eerste jaar van mijn studie. Ik was gelijk geboeid, maar vanaf het moment dat het nummer ‘België’ van Het Goede Doel keihard door de collegezaal klonk, was ik écht verkocht. Aangekomen bij het refrein en de beroemde zin ‘Is er leven op Pluto / kun je dansen op de maan…’ begon het fonologische feestje. De docent vroeg ons of we ‘Pluto’ in deze zin hoorden als ‘Plúto’ of als ‘Plutó’. Natuurlijk was het goede antwoord ‘Plúto’, dacht ik. Makkelijke vraag. Wie zou er iets anders kunnen horen? Stomverbaasd was ik toen de helft van de studenten ‘Plutó’ bleek te horen. Hoe kon dit?

Gelukkig kregen we antwoord op deze vraag en was hier een fonologische verklaring voor. Het bleek zo te zijn dat een mens op twee manieren een klemtoon kan leggen op een klank: door de toonhoogte en door de duur. Zo kan een klank benadrukt worden door deze op een hogere toon uit te spreken dan de omliggende klanken, maar ook door deze klank te verlengen. In het nummer van Het Goede Doel hebben de twee lettergrepen in het woord ‘Pluto’ allebei zo’n verschillende klemtooneigenschap. ‘Plu’ wordt op een hogere toon gezongen dan ‘to’, en krijgt op die manier nadruk. ‘To’ is dan weer van langere duur van ‘plu’ en wordt zo óók benadrukt.

Beklemtoongevoeligheid

Het schijnt zo te zijn dat sommige mensen gevoeliger zijn voor toonhoogtes en andere juist meer letten op de duur van klanken. Dit verklaart waarom de ene helft van de studenten ‘Plúto’ kon horen en de andere helft ‘Plutó’. De eerste groep let meer op toonhoogte, terwijl de tweede groep gevoelig is voor de duur. Ikzelf ben dus gevoeliger gebleken voor toonhoogtes van klanken dan voor de duur ervan. Dat er zo’n verschil in klankperceptie bestaat, fascineerde me zodanig dat ik dit inzicht sindsdien ook vaak heb gedeeld met de niet-neerlandici in mijn omgeving. Menigmaal heb ik op familiefeestjes de Plutotest uitgevoerd en familieleden gevraagd wat zij hoorden. De mooiste reactie die ik dan kon krijgen? ‘Ik wist niet dat je zulke leuke dingen deed bij de studie Nederlands!’

Marit Evers is redacteur bij Jong Neerlandistiek en masterstudent Kunstbeleid en Kunstbedrijf aan de Radboud Universiteit

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong Tags: fonologie, Jubileum, Jubileum30, taalkunde

Lees Interacties

Reacties

  1. Albert Oosterhof zegt

    9 juni 2022 om 15:43

    Die observatie herinner ik me ook van de – interessante en aansprekende – colleges van Dicky Gilbers. Overigens is de vraag nog in hoeverre de perceptie met de klemtoon op de eerste lettergreep (Plúto) gestuurd wordt eenvoudigweg door het feit dat dat nu eenmaal de gangbare en “correcte” uitspraak is. Zijn er ook mensen die de klemtoon op de eerste lettergreep horen als Henk Temming “Is er leven in Delfzijl?” zou zingen?

    Beantwoorden
    • Marit Evers zegt

      9 juni 2022 om 19:11

      Of er leven is in Delfzijl? Dat is weer een heel andere kwestie…. Afijn, als ik zelf ‘Is er leven in Delfzijl’ zing (over de betrouwbaarheid van deze onderzoeksmethode kan gediscussieerd worden), hoor ik nog steeds de klemtoon op de hoogste toon, dus Délfzijl. Wel moet ik zeggen dat het iets onbeduidender wordt dan bij Plúto.

      Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Marit EversReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d