• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Studenten Neerlandistiek gaan de werkvloer op

18 november 2022 door Jesse Nutma Reageer

‘Dus, jij wilt docent Nederlands worden?’ Het is misschien wel een cliché geworden binnen de opleiding Nederlands, maar dit is zonder twijfel de meest gehoorde reactie als neerlandici in spe aan vrienden en familie vertellen dat ze Nederlands studeren. Je kán zeker docent Nederlands worden, maar er zijn nog zoveel meer mogelijkheden. Tijdens de cursus ‘Werkterreinen in de Neerlandistiek’, onderdeel van de master Neerlandistiek aan de Rijksuniversiteit van Groningen, oriënteren studenten zich op deze andere mogelijkheden. De excursies die ze voor deze cursus organiseerden brachten hen op onverwachte plekken…

Schatkamers en virtual reality

In de koele, zuurstofarme kluis van de Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek bewonderden de masterstudenten oude, zeldzame en kostbare boeken en handschriften. Maar het werk van allerlei specialisten bij de Bijzondere Collecties, waaronder neerlandici, beperkt zich niet tot het bewaren en bestuderen van deze cultuurschatten. Het team wil de oude, kostbare boeken graag ook ontsluiten voor een breed publiek. Zo is er een filmpje gemaakt over een van de topstukken: de Lutherbijbel, waarin Maarten Luther in de kantlijn Erasmus stevig bekritiseert om zijn visie op het christelijke geloof. 

In een volgende excursie betraden de studenten een virtuele wereld. Biblionet Groningen, de overkoepelende organisatie voor bibliotheken in de provincie Groningen, heeft namelijk een VR-programma (Blic VR) ontwikkeld. Daarmee kun je door middel van virtual reality ervaren hoe het is om laaggeletterd te zijn. Biblionet zet zich in om laaggeletterdheid te bestrijden en kan daar de kennis van neerlandici over taalverwerving, leesbevordering en literatuur goed bij gebruiken. Als laatste excursie bezocht de groep studenten in de Friese hoofdstad het historisch en letterkundig centrum Tresoar. Daar gaf Jelle Krol, specialist in Friese literatuur, een rondleiding door de krochten van het gebouw. Daar bevindt zich de ‘schatkamer van Friesland’, waar veel Friestalige literatuur en literatuur over het verleden van Friesland wordt bewaard. Het werd duidelijk dat een meertalige provincie neerlandici interessante uitdagingen kan bieden, ook al spreek je geen Fries.   

Carrièrecongres

Tot slot organiseerden de masterstudenten Neerlandistiek in samenwerking met de projectgroep profielversterking Nederlands op 25 oktober het carrièrecongres ‘De werkvloer op’. Daarin werden de carrièremogelijkheden voor bachelorstudenten inzichtelijk gemaakt  en verhalen uit de stagepraktijk gedeeld. Twee masterstudenten die hun masterstage al hadden afgerond, vertelden over hun stage-ervaringen in een interview met universitair docent Femke Kramer. Marrit Claus liep stage bij uitgeverij Royal Jongbloed, waar ze direct erna aan de slag kon als assistent-uitgever. Tijdens haar stage verrichtte ze redactiewerk, en mocht ze een auteur begeleiden bij het schrijfproces van een boek. 

Marloes Elbert liep redactiestage bij het literaire tv-programma Brommer op Zee van de VPRO. Ze werd echt in de redactie opgenomen en mocht onder andere meedenken over de inhoud van het programma en schrijvers interviewen. Op de vraag wat de grootste leeruitkomst van de stage was, reageerden Marrit en Marloes eensgezind. Allebei ontdekten ze dat ze meer kunnen dan ze van tevoren hadden verwacht. Daardoor keken ze met nog meer waardering terug op hun opleiding, en met meer zelfvertrouwen naar de toekomst: ‘Tijdens je studie ontwikkel je vaardigheden en manieren van denken, soms ook onbewust. Pas wanneer je die in de praktijk toepast, snap je echt hoe nuttig het was wat geleerd hebt.’

Journalist, redacteur, uitgever, communicatiemedewerker, projectleider, woordvoerder, beleidsmedewerker, onderzoeker, schrijver… Tijdens het congres waren dit enkele reacties van studenten en docenten op de vraag ‘Wat kun je worden met de studie Nederlands?’ De opsomming is slechts een greep uit de functies die neerlandici kunnen bekleden, maar geeft al een goed beeld van de verscheidenheid aan beroepsmogelijkheden. Maar je kan natuurlijk ook gewoon docent Nederlands worden!

Het congres ‘De werkvloer op’ organiseerden de masterstudenten Neerlandistiek voor het vak ‘Werkterreinen in de Neerlandistiek’, dat zich richt op het beroepsperspectief van neerlandici. In het vernieuwde masterprogramma krijg je als student de ruimte om het programma aan te passen aan jouw persoonlijke interesses. Ben jij geïnteresseerd in de master Neerlandistiek in Groningen? Meld je dan aan voor de mastervoorlichting op 23 of 24 november!

Jesse Nutma is masterstudent Neerlandistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Uitgelicht Jong Tags: Bijzondere collecties, Brommer op Zee, Rijksuniversiteit Groningen, uitgeverij

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Dialect van de week

Nar den buuet goan

“Nar den buuet goan” (naar de boot gaan) betekent in het Wichels “bevallen”. In Wichelen, het dorp waar de inzender van deze zin opgroeide, werd aan kinderen verteld dat baby’s werden afgehaald (ook “kuuepen” (kopen) genoemd) bij een van de vrachtschepen op de Schelde. Het Wichels is een overgangsdialect met opvallend veel dubbelvormen en diftongen. […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Maar goed, een blog over maar goed
Noe he’j ’t schoap an’t driet’n
Dao heb ich mien naas te hoêg vur sjtaôn
Er hangt een schoer in de lucht
Call: Ritme en rijm in Nederlandstalige gedichten en liederen 
#letterkunde
Bewonderenswaardig bewonderen
Call: Ritme en rijm in Nederlandstalige gedichten en liederen 
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Podcast: Leve(n) lezen met Jeroen Dera
Podcast: Leve(n) lezen met Ingmar Heytze
#recensie
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
De zestiende eeuw plus vierhonderd jaar in het ijs: een atypische ecoroman
#taalbeheersing
Maar goed, een blog over maar goed
Hoe werkt een hondenfluitje?
Geert Milders?
‘Poepelwoefie’
Schrijfwedstrijd ‘Neologisme’
#toekomstinterview
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
‘Mensen sturen berichten over kinderporno alsof ze flippo’s verzamelen’
‘Vertalen is de meest intensieve manier om met taal bezig te zijn’
‘Bedroevend weinig tijd voor het plezier in lezen’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d