• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het ‘Mimosa’-experiment

9 oktober 2023 door Lisette Gosens 2 Reacties

‘Ik ga niet mijn excuses aanbieden voor een kunstwerk dat ik heb gemaakt.’ Het had een uitspraak kunnen zijn van Rushdie toen de fatwa over hem werd uitgesproken. Maar dat is niet het geval. Het werd gezegd door Mette Maria van Dijk, tijdens een radio-interview over haar recent verschenen debuutroman Mimosa. Een week later kopt onder andere het NRC met ‘Auteur Mette Maria van Dijk bedreigd om controversiële debuutroman.’

De Bijlmer. Door Andreas Hagerman.

De roman over een studente die zichzelf wil ontdekken, en haar familiebanden bekorten wil door in de Bijlmer te gaan wonen en het bed te delen met zwarte mannen heeft op sociale media nogal wat losgemaakt. Zowel schrijfster als uitgeverij Prometheus krijgt er flink van langs. De roman wordt stereotiep, pervers en beledigend genoemd. Wat is er met dit boek aan de hand?

De roman

Met de schrijfstijl van Van Dijk is niet per se iets mis. Ze schrijft eenvoudig en zonder opsmuk in korte, heldere zinnen. De taal die ze gebruikt is geen kunstvorm, eerder een communicatiemiddel. Met deze stijl zorgt ze er in ieder geval voor dat alle aandacht naar het verhaal kan gaan. Helaas stelt het verhaal teleur. Veel meer toevoeging dan de samenvattende zin hierboven heeft het plot van het verhaal niet nodig. Behalve dan dat Van Dijk hier lijkt te proberen het veelbesproken Alleen maar nette mensen (2008) van Robert Vuijsje nog eens dunnetjes over te doen, ditmaal met een vrouwelijke hoofdpersoon. Dat perspectief kan interessant zijn, maar is helaas zeer matig uitgewerkt. Van Dijk verklaart dat de roman gaat over het volwassen worden van een jong persoon die in aanraking komt met de volwassen wereld. Dat volwassen worden zien we vooral terug in de pogingen van de hoofdpersoon Maria om afstand te doen van de getroubleerde familieverhoudingen. Nergens gaat het boek in dit opzicht de diepte in, waardoor de familie slechts een verklaringsdecor lijkt te zijn voor het handelen van de hoofdpersoon. Maria is zo plat als een dubbeltje, en met haar alle andere personages. Al in de eerste alinea van het boek wordt duidelijk dat Maria uit is op seks en alles in het teken wil stellen om dat doel te bereiken. Gedurende haar ‘queeste’ lezen we steeds hoe ze als een magneet mannen(blikken) aantrekt. Die mannen zijn inwisselbaar; ze delen een persoonlijkheid die beantwoordt aan het stereotype beeld van de hyperseksuele zwarte man. In de roman wordt de gehele Bijlmer bewoond met dit soort mannen die schertsend ‘gangstertjes’ (102) worden genoemd. Buiten hun seksuele drang en rondwandelen in het criminele circuit komen we niets over deze mannen te weten. En het is de beschrijving van deze mannen en de Bijlmer die de tongen op het internet hebben losgemaakt. Vooral de derde zin in het boek ‘Ik wil in de Bijlmer wonen, zodat ik al mijn zwarte buurmannen kan neuken.’ (7) vormt de basis voor veel kritiek. Radiozender FunX nodigde Mette van Dijk uit om de roman vanuit haar perspectief toe te lichten. In het interview benadrukte ze vooral dat ze niet pretendeert een ‘neutraal perspectief op de werkelijkheid’ te schetsen met haar roman en dat, ondanks de autobiografische elementen, hoofdpersoon Maria niet Mette van Dijk is. Al met al bestond het interview uit gestotter en onbegrip, en dat is jammer want volgens mij is het doen oplaaien van een maatschappelijk debat precies waar Van Dijk op doelt.

Experiment buiten de tekst

Mette van Dijk is geen schrijfster die een kunstwerk wil afleveren. Ze wil enkel shockeren en provoceren om zo de grenzen van wat wel en niet mag in de literatuur te bevragen. Dat blijkt wel uit het verder inhoudsloze werk dat ze aflevert: een onorigineel idee, weinig uitgewerkte verhaallijnen en karakters en een communicatieve, weinig esthetische schrijfstijl. Als literair kunstwerk is het boek niet geslaagd, maar als spraakmakende tekst wel. Dat moesten zowel Van Dijk als Prometheus voor de uitgavedatum al geweten hebben. Van Dijk verbindt zich immers graag aan de provocatieve en controversiële kunstcritici van KIRAC (Keeping It Real Art Critics). Mimosa is een experiment dat zich afspeelt buiten de tekst. Het laat mensen nadenken over de vragen of kunst kwetsend mag zijn, of stereotypering gevaarlijk is en in hoeverre de schrijver verantwoordelijk is voor het handelen van zijn personages. Het zijn vragen waar al vele jaren over wordt gediscussieerd, en Mimosa is niet meer dan een druppeltje olie op het vuur.

Lisette Gosens studeerde Neerlandistiek en boekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong, Uitgelicht Tags: letterkunde, Mimosa

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert Kruzdlo zegt

    10 oktober 2023 om 10:27

    Goed stuk. Ook de link naar KIRAC die alleen maar ‘fictieve kunst critiek kan geven’ immers kunst is fictief. Of niet¿ Neem deze zin: … Maria uit is op seks en alles in het teken wil stellen om dat doel te bereiken. Maria is gewoon een nymfomane die de literatuur probeert binnen te komen. Of is zij dat niet, dan in ieder geval geen kunstenaar.

    Beantwoorden
  2. Mette van Dijk zegt

    14 november 2023 om 12:10

    Jullie zijn echt helemaal gestoord

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Robert KruzdloReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d