• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

(Cata)strofen: De natuur als waarschuwing

26 januari 2022 door Marieke van Egeraat Reageer

Tijdens deze Poëzieweek bespreekt de onderzoeksgroep Dealing with Disasters historische rampenpoëzie. Dit is aflevering 1 van de serie (Cata)strofen, geschreven door promovenda Marieke van Egeraat.

Copyright: Koninklijke Bibliotheek, Pflt 972

Wy sien dat Godt van hier boven
maer wy en willens noch niet gelooven,
door onse boosheyt worden wy bedrogen
en onse Sonden soo menichfout.

Zo klonk een deel van een lied naar aanleiding van een bloedregen in Stralsund, een Duitse havenplaats, in 1597. De natuur deed vreemd, zo vonden de inwoners. Dit soort gebeurtenissen, zoals neerslag met rood Saharazand, werden als ‘preternatuurlijk’ bestempeld: een categorie tussen het wonderlijke en het natuurlijke in. Volgens tijdgenoten was het de manier waarop God met mensen communiceerde. De natuur werd daarom angstvallig in de gaten gehouden. God kon immers ieder moment een boodschap naar de mensen sturen. Een les had hij zeker ook voor Stralsund, want volgens dit lied wilde Hij ‘dat wy ons van Sonde souden afwenden’.

Maar, zo klonk het keer op keer, de mensen luisterden niet! Ondanks de vele tekenen en rampen in de natuur die wel het Einde der Tijden moesten aankondigen, zag de anonieme auteur dat niemand zijn leven probeerde te beteren:

Wy sien voor onsen ooghen,
Het eynde der Werelt koen
Maer niemandt en wil hem pooghen
Om beteringhe te doen

Gelukkig bracht de bloedregen in Stralsund verandering. De predikanten in de stad deden hun uiterste best om de inwoners te doordringen van het feit dat als men het leven niet zou beteren de stad zou worden verwoest. Sterker nog: ze hadden nog maar tien dagen. Zo was hen immers verteld door een geestverschijning na de bloedregen. Eindelijk luisterden de burgers:

Die Borghers al na t’ betamen,
Vrouwen, kinders, Arm ende Rijck,
Die hebben daer alle tsamen
Godt almachtich ghebeden ghelijck,
Dat hy haer doch wilde vergeven
Al wat sy hadden misdaen,
En dat sy niet meer sondich wilden leven
Maer hun wilden tot Godt begheven
Also sy oock hebben ghedaen

Stralsund werd, net op tijd, gespaard door de verandering in het gedrag van haar inwoners. De natuur had hen getoond dat het tijd was voor actie en zij gaven daar, na een zoveelste waarschuwing, eindelijk gehoor aan.

De parallellen met de huidige interpretatie van de natuur zijn er genoeg. God hebben we weliswaar uit onze zienswijze gepeuterd, maar de natuur blijft een spiegel die ons laat zien hoe het gesteld is met de Aarde. Door middel van overstromingen, droogte en hongersnoden toont de natuur ons dat we ons gedrag – onze zonden zo je wil – moeten veranderen. In tegenstelling tot het tragische einde van de Netflix-hit Don’t look up (2021), laat dit lied zien dat mensen de natuur en al haar waarschuwingen wel serieus kunnen nemen. Hopelijk bieden dit lied en de inwoners van Stralsund een inspirerend voorbeeld dat het nooit te laat is om gehoor te geven aan zo’n boodschap.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong, Uitgelicht Tags: Catastrofen, poëzie, rampen

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d