• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De grens over met Dostojevksi

14 februari 2022 door Jan van Gulik Reageer

Nu ik een aantal jaren meeloop in de wereld van de Neerlandistiek, valt het mij op dat ik steeds meer naar het grenzeloze verlang. Een aantal studenten Nederlands leest enkel in eigen taal uit angst om een identiteit te verliezen. Afgelopen winter bezocht ik met een handjevol medestudenten een avond van Schwob Young Noord, een initiatief van het Nederlands Letterenfonds. Een serie aan interactieve avonden behandelt verschillende internationale parels die tot voor kort de Nederlandse markt niet hadden bereikt. Een gesprek naderhand deed mij beseffen waarom ik deze avonden zo waardig vond. Het kennisnemen van nieuwe perspectieven geeft me het gevoel van verbinding, een gevoel van menselijkheid. Het doet me opstaan, wetende dat ik de wereld om mij heen een stukje beter begrijp.

Mijn verlangen naar een externe blik op de werkelijkheid bracht me bij Aantekeningen uit het ondergrondse van Fjodor Dostojevski. De auteur trok me aan door zijn schilderingen van het realisme waarbij elk zintuig wordt aangesproken. De verbitterde ik-personage in Aantekeningen uit het ondergrondse breekt met de gemeenschap en zet zich af tegen alles wat menselijk is. Tegelijkertijd steekt hij, afgezonderd van de samenleving, monologen af die gericht zijn op een imaginair publiek. Uit deze verhalen blijkt een sterk gevoel van ressentiment, maar ook een zekere hunkering naar herkenning. Deze hunkering komt voort uit het aanspreken van de lezer. De ik deelt zijn pijn die voortkomt uit teleurstelling in een zielloze samenleving, een wereld waarin de mens begrensd wordt door zijn blinde vertrouwen in industrialisatie en technologie.

De ik-personage in Aantekeningen uit het ondergrondse is voortdurend opzoek naar inclusiviteit. Hij gebruikt de lezer als herkenningspunt, maar deze herkenning leidt niet tot identificatie. De aangesproken ‘heren’ worden erkend als bezielde medemensen, maar worden op hetzelfde moment geminacht door hun gebrek aan inlevingsvermogen. De ik-personage zoekt herkenning in zijn lezer door middel van een gemeenschappelijk besef: de essentie van de mens ligt in het ondergrondse, het vermogen om het eigen bestaan te vatten. Volgens de ik-personage gelooft de ware mens niet in vooruitgang met als doel het verwerven van geld of liefde. De ware mens staat stil en observeert. De ware mens zoekt niet naar een doel maar vindt bevrediging in zichzelf door zich bloot te stellen aan lijden.

De lezer wordt in Aantekeningen uit het ondergrondse zowel weggeduwd als aangetrokken. De ik-personage verafschuwt de lezer om zijn oordelende houding tegenover individuele zaken, maar vindt in hem ook een baken van hoop. Menselijke vooruitgang door technologische ontwikkeling beschadigt het bezielde. De lezer en de ik vinden elkaar in de herkenning van dit bezielde. De ik sluit zich op in een kelder om de ziel te behouden en het bewustzijn te verliezen. Daarentegen sluit de mens zich op in een samenleving waarin het bewustzijn intact blijft, maar het bezielde verloren gaat. De verbitterde ik lijkt een nobel doel voor ogen te hebben: het bestrijden van een vergiftigde maatschappij.

Mijn nieuwsgierigheid naar externe blikken op de werkelijkheid komt voort uit de wens om de realiteit beter te begrijpen. Net als de ik-personage in Aantekeningen uit het ondergrondse ben ik opzoek naar herkenningspunten. Ik voel me verbonden en tegelijkertijd onbegrepen, dus lees ik verder. De technologische ontwikkeling benauwt me maar biedt ook kansen. De logica en het bezielde staan volgens de ik-personage recht tegenover elkaar. Toch geloof ik dat de twee begrippen elkaar juist kunnen versterken, dit probeerde ik mijn medestudenten tijdens een online college op het hart te drukken. Aantekeningen uit het ondergrondse bewijst dat de mens snakt naar herkenning. Daarom blijf ik nieuwsgierig, omdat ik steeds meer stukjes van mijzelf leer lezen.

Jan van Gulik studeert Nederlandse Taal en Cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong Tags: dostojevski, letterkunde, Schwob

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Het nieuws reisde snel, zoals dat soort nieuws doet.

De openingszin van Luister van Sascha Bronwasser weet in één klap de kern van het boek te vatten.

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Een beest van een constructie
Maar goed, een blog over maar goed
Noe he’j ’t schoap an’t driet’n
Dao heb ich mien naas te hoêg vur sjtaôn
#letterkunde
Klassiekers uit de klas!
Het nieuws reisde snel, zoals dat soort nieuws doet.
Deze kennismaking zal kort zijn.
Het poppenboek: een vergeten genre
Get ready with… Heile van Beersel
#recensie
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
De zestiende eeuw plus vierhonderd jaar in het ijs: een atypische ecoroman
#taalbeheersing
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
Hoe werkt een hondenfluitje?
Geert Milders?
‘Poepelwoefie’
#toekomstinterview
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
‘Mensen sturen berichten over kinderporno alsof ze flippo’s verzamelen’
‘Vertalen is de meest intensieve manier om met taal bezig te zijn’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d