• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Welke talen gebruik jij?

28 oktober 2022 door Nicoline van der Sijs Reageer

Oproep aan docenten en studenten in het hoger en universitair onderwijs in Nederland en België van alle vakgebieden

Help mee door een enquête over talen massaal in te vullen en studenten op te roepen massaal goede voorbeeld te volgen! Waar gaat het om?

Een consortium van onderzoekers in Nederland en België heeft een enquête opgesteld over de talen die in Nederland en België (Vlaanderen en Wallonië) gesproken en onderwezen worden en de houding van de taalgebruikers tegenover de verschillende talen, en hierover een studiemiddag georganiseerd. De enquête is bestemd voor studenten in het hoger en universitair onderwijs in Nederland en België van alle vakgebieden. Docenten kunnen de enquête ook invullen.

De enquête bevat een scala aan vragen over thuistalen, schooltalen en voertalen binnen hun studie. Via de antwoorden willen we inzicht krijgen in de positie van de verschillende talen in de Nederlandse en Belgische meertalige samenleving, en de waarde die studenten hechten aan talenkennis, zowel in hun privé-situatie als binnen hun studie en hun (toekomstige) werksituatie. Op die manier hopen we onder andere beter te begrijpen waarom de talenstudies weinig in trek zijn, terwijl de maatschappelijke behoefte aan talenkennis groot is. Ook hopen we dat de antwoorden een bijdrage kunnen leveren aan de discussie over de te gebruiken voertaal of voertalen binnen het hoger onderwijs. We verwachten dat de antwoorden interessante verschillen zullen opleveren tussen de diverse vakgebieden, tussen de twee  landen en tussen de verschillende taalgebieden. 

Voor het trekken van conclusies is het belangrijk dat er zoveel mogelijk antwoorden binnenkomen en dat die antwoorden representatief verspreid zijn over landen, hogeronderwijsinstellingen en vakgebieden. Daarom wordt de enquête op verschillende manieren verspreid: enerzijds via de individuele netwerken van de betrokken onderzoekers en anderzijds via algemene platforms van het hoger onderwijs, zoals:

  • Nederlands/Vlaams platform Taalbeleid Hoger Onderwijs
  • NUT (Nederlandse en Vlaamse Universitaire Talencentra)
  • De Taalsector
  • Vlaams Talenplatform
  • Vereniging van Leraren in Levende Talen
  • Nationaal platform voor de talen
  • Taalunie
  • ANBF (Association des Néerlandistes de Belgique francophone et de France)
  • Vlaams Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs
  • Europese Dag van de Talenplatform
  • Netwerk Didactiek Nederlands
  • Forum voor Taalbeleid in het Hoger Onderwijs

Ook studenten kunnen een belangrijke rol spelen bij de verbreiding van de enquête door het onder de aandacht te brengen van medestudenten, ook van heel andere studierichtingen. Docenten kunnen wellicht in hun lessen aandacht besteden aan de enquête en de studenten stimuleren een bijdrage te leveren. Ga ook eens in discussie over de positie en houding ten opzichte van de verschillende talen die een rol spelen in de Lage Landen. Het invullen van de enquête duurt ongeveer een half uur. De enquête is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels.

De link naar de enquête staat hier.

Voor vragen kunt u zich wenden tot de coördinator, prof.dr. Nicoline van der Sijs (verbonden aan de Radboud Universiteit, het Instituut voor de Nederlandse Taal, en de Universiteit Luik): e-mail: post@nicolinevdsijs.nl, tel. +31302522172.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Uitgelicht Tags: enquête, taalkunde

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d