• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Welke talen gebruik jij?

28 oktober 2022 door Nicoline van der Sijs Reageer

Oproep aan docenten en studenten in het hoger en universitair onderwijs in Nederland en België van alle vakgebieden

Help mee door een enquête over talen massaal in te vullen en studenten op te roepen massaal goede voorbeeld te volgen! Waar gaat het om?

Een consortium van onderzoekers in Nederland en België heeft een enquête opgesteld over de talen die in Nederland en België (Vlaanderen en Wallonië) gesproken en onderwezen worden en de houding van de taalgebruikers tegenover de verschillende talen, en hierover een studiemiddag georganiseerd. De enquête is bestemd voor studenten in het hoger en universitair onderwijs in Nederland en België van alle vakgebieden. Docenten kunnen de enquête ook invullen.

De enquête bevat een scala aan vragen over thuistalen, schooltalen en voertalen binnen hun studie. Via de antwoorden willen we inzicht krijgen in de positie van de verschillende talen in de Nederlandse en Belgische meertalige samenleving, en de waarde die studenten hechten aan talenkennis, zowel in hun privé-situatie als binnen hun studie en hun (toekomstige) werksituatie. Op die manier hopen we onder andere beter te begrijpen waarom de talenstudies weinig in trek zijn, terwijl de maatschappelijke behoefte aan talenkennis groot is. Ook hopen we dat de antwoorden een bijdrage kunnen leveren aan de discussie over de te gebruiken voertaal of voertalen binnen het hoger onderwijs. We verwachten dat de antwoorden interessante verschillen zullen opleveren tussen de diverse vakgebieden, tussen de twee  landen en tussen de verschillende taalgebieden. 

Voor het trekken van conclusies is het belangrijk dat er zoveel mogelijk antwoorden binnenkomen en dat die antwoorden representatief verspreid zijn over landen, hogeronderwijsinstellingen en vakgebieden. Daarom wordt de enquête op verschillende manieren verspreid: enerzijds via de individuele netwerken van de betrokken onderzoekers en anderzijds via algemene platforms van het hoger onderwijs, zoals:

  • Nederlands/Vlaams platform Taalbeleid Hoger Onderwijs
  • NUT (Nederlandse en Vlaamse Universitaire Talencentra)
  • De Taalsector
  • Vlaams Talenplatform
  • Vereniging van Leraren in Levende Talen
  • Nationaal platform voor de talen
  • Taalunie
  • ANBF (Association des Néerlandistes de Belgique francophone et de France)
  • Vlaams Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs
  • Europese Dag van de Talenplatform
  • Netwerk Didactiek Nederlands
  • Forum voor Taalbeleid in het Hoger Onderwijs

Ook studenten kunnen een belangrijke rol spelen bij de verbreiding van de enquête door het onder de aandacht te brengen van medestudenten, ook van heel andere studierichtingen. Docenten kunnen wellicht in hun lessen aandacht besteden aan de enquête en de studenten stimuleren een bijdrage te leveren. Ga ook eens in discussie over de positie en houding ten opzichte van de verschillende talen die een rol spelen in de Lage Landen. Het invullen van de enquête duurt ongeveer een half uur. De enquête is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels.

De link naar de enquête staat hier.

Voor vragen kunt u zich wenden tot de coördinator, prof.dr. Nicoline van der Sijs (verbonden aan de Radboud Universiteit, het Instituut voor de Nederlandse Taal, en de Universiteit Luik): e-mail: post@nicolinevdsijs.nl, tel. +31302522172.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Uitgelicht Tags: enquête, taalkunde

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Dialect van de week

Nar den buuet goan

“Nar den buuet goan” (naar de boot gaan) betekent in het Wichels “bevallen”. In Wichelen, het dorp waar de inzender van deze zin opgroeide, werd aan kinderen verteld dat baby’s werden afgehaald (ook “kuuepen” (kopen) genoemd) bij een van de vrachtschepen op de Schelde. Het Wichels is een overgangsdialect met opvallend veel dubbelvormen en diftongen. […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Maar goed, een blog over maar goed
Noe he’j ’t schoap an’t driet’n
Dao heb ich mien naas te hoêg vur sjtaôn
Er hangt een schoer in de lucht
Call: Ritme en rijm in Nederlandstalige gedichten en liederen 
#letterkunde
Call: Ritme en rijm in Nederlandstalige gedichten en liederen 
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Podcast: Leve(n) lezen met Jeroen Dera
Podcast: Leve(n) lezen met Ingmar Heytze
Kunnen rapteksten ook literatuur zijn?
#recensie
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
De zestiende eeuw plus vierhonderd jaar in het ijs: een atypische ecoroman
#taalbeheersing
Maar goed, een blog over maar goed
Hoe werkt een hondenfluitje?
Geert Milders?
‘Poepelwoefie’
Schrijfwedstrijd ‘Neologisme’
#toekomstinterview
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
‘Mensen sturen berichten over kinderporno alsof ze flippo’s verzamelen’
‘Vertalen is de meest intensieve manier om met taal bezig te zijn’
‘Bedroevend weinig tijd voor het plezier in lezen’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d