• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

@CPNB: Een essay schrijven is magisch

18 mei 2023 door Jolanda Jansma 4 Reacties

Foto via Flickr/ Butch Dalisay

‘Essaygate’ ligt alweer even achter ons, maar spookte de afgelopen weken door mijn gedachten. Oorzaak hiervan is dat ik recent voor mijn studie Nederlands een essay heb geschreven. Bij het schrijven ervan merkte ik hoe oneens ik het ben met de CPNB. Het begrip essay niet meer gebruiken, omdat het afschrikwekkend kan werken en doet herinneren aan school, is absurd. Je moet dit begrip niet afschaffen, maar het juist promoten, vooral omdat het essay één van de mooiste literaire genres is. Als jongeren essays leren schrijven, dan kan het niet anders dan dat ze ook essays gaan lezen. Eerlijk is eerlijk, voorafgaand aan mijn studie Nederlands had ik niet exact kunnen vertellen wat een essay is. Ik herken essays uiteraard in de krant of zie ze in de boekhandel staan. Ik heb essays gelezen van Marja Pruis, Raoul de Jong, Nelleke Noordervliet en Bas Heijne, maar dit leidde in mijn hoofd niet tot een eenduidige definitie. De vraag is echter of dit nodig is om het essay te kunnen herkennen en waarderen. Je moet een essay niet in een mal willen drukken. Een essay moet bewegen: eerst in je brein, om vervolgens je pen uit te vloeien. Een paar weken geleden bespraken we het begrip essay in de collegezaal. Ik kan de CPNB geruststellen, er waren geen terugdeinzende studenten te zien. Daarnaast heb ik bij niemand kunnen constateren dat er traumatische gevoelens boven kwamen drijven. Deze kleine groep twintigers is ongetwijfeld niet representatief. Maar dat het essay door jonge mensen geassocieerd wordt met school en hierdoor een afschrikkende werking kan hebben, daar geloof ik niets van.

Het essay is naar mijn mening een zeer interessant literair genre om te lezen en te schrijven, maar het is vooralsnog relatief onbekend. Twee studiegenoten van mij merkten terecht op dat zij geen idee hebben waar je een essay kan vinden. Mijn antwoord was in de krant of online, maar ik begrijp wel waar de opmerking vandaan komt. Onbekend maakt onbemind en misschien is dat wel waarom de CPNB overweegt om het woord essay af te schaffen. Als mijn studiegenoten, die Nederlands studeren, al niet regelmatig een essay schrijven of lezen, dan zie ik andere jongeren dit helemaal niet doen.

Ik denk alleen dat het niet meer gebruiken van het woord essay geen oplossing is. Sterker nog, ik denk dat het essay harder nodig is dan ooit tevoren. In een tijd waarin nuances lijken weg te vallen, conversaties korter worden en meningen als feiten worden gezien, is het essay als ontdekking van je eigen gedachten buitengewoon waardevol. Vooral omdat aan een goed essay meerdere vragen ten grondslag liggen. In plaats van zoveel te vinden, is het nog interessanter om voor de verandering eens heel veel te vragen, aan jezelf in dit geval. Ik heb mijn essay geschreven over het gegeven dat we nog steeds op basis van huidskleur
oordelen over mensen. De centrale vraag in mijn essay was hoe het mogelijk is dat bijna veertig jaar na de dood van Kerwin Duinmeijer het lijkt alsof racisme in Nederland eerder meer dan minder aanwezig is. Vragen hierover in mijn hoofd leidden tot een speurtocht door mijn gedachten. Bij het schrijven van het essay had ik niet verwacht hoopvol te eindigen, maar dat gebeurde wel. Het schrijven ervan heeft mij gebracht waar ik niet dacht te komen, namelijk van wanhoop naar hoop.

De onderwerpen voor essays voor middelbare scholieren zijn eindeloos: Wat is vriendschap voor mij? Wat maakt de ene docent meer inspirerend dan de ander? Hoe kan het dat brugklassers altijd zo klein zijn? Is het een goed idee om telefoons te verbieden op school? Wat is identiteit eigenlijk? Hoe kijk ik naar slavernij en kolonialisme? Waarom durf ik geen telefoongesprekken te voeren?

Het moge duidelijk zijn, het essay heeft aandacht nodig. De promotiecampagne voor het essay kan uitgevoerd worden door ouders, leerkrachten (en niet alleen door docenten Nederlands), de CPNB, Stichting Lezen en studenten en docenten Nederlands aan universiteiten. Leer jongeren vanaf de brugklas dat een essay een genre is waarbij je jezelf beter leert kennen. Dat het schrijven ervan een avontuurlijke speurtocht in je hoofd is. Door je in te lezen, vragen te stellen en gesprekken te voeren, ontdek je dingen die je vooraf wellicht niet voor mogelijk hield. Dat is het leuke aan een speurtocht, je weet namelijk nooit welke kant je op gaat en waar je uiteindelijk terechtkomt. Door zelf te ontdekken hoe dit proces werkt, leer je hoe andere schrijvers hun essays hebben geschreven. Schrijven is avontuurlijk. Het ervaren van deze ontdekkingsreis waarin je ineens iets onverwachts kan vinden, dát is de magie van het essay.

Jolanda Jansma studeert Nederlandse Taal en Cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Jong, Uitgelicht Jong Tags: CPNB, essays, onderwijs, taalbeheersing

Lees Interacties

Reacties

  1. Jürgen Pieters zegt

    18 mei 2023 om 11:18

    Ben het volmondig eens met dit warme pleidooi. Al vier jaar geef ik aan de Universiteit Gent in de master Vergelijkende Moderne Letterkunde een vak (‘Literatuur en kritiek’) waarin de studenten een essay (in de niet-academische zin van het woord) leren schrijven. Het enthousiasme van de studenten die het vak kiezen is groot. Elk jaar publiceren we een selectie van die teksten in een eigen boekje, De schrijftafel. Verschillende studenten uit de voorbije jaren hebben intussen hun eerste stappen in de literatuur- en kunstkritiek gezet.

    Beantwoorden
  2. Ronald V. zegt

    18 mei 2023 om 12:54

    De vraag is niet of het essay en het begrip “essay” nog waarde hebben. Elk verstandig mens antwoord hierop: ja. De vraag is echter: hoe komt het CPNB op het zeg maar gerust krankzinnige idee om het begrip “essay” niet meer te gebruiken? En hoe kom je terecht in het CPNB? Vanwege boekhoudkundige kundes en/of gladde reclameretoriekjes? Zou het CPNB niet drastisch hervormd moeten worden en geïmmuniseerd dienen te worden tegen modieuze, al te modieuze gektes?

    An Essay Concerning Human Understanding. Ik zou dat werk van de Britse filosoof John Locke niet gecanceld willen zien. Essay: een poging, een bescheiden poging. Het begrip “verhandeling” is ook best wel mooi. Maar in het begrip “essay” schuilt ook de betekenis “poging”. En dat is fraai.

    Beantwoorden
  3. Alix-Janne zegt

    29 november 2023 om 14:30

    Ik ben het hier volledig mee eens! Op school leer ik ook essays te schrijven. Deze tekst moesten wij ook lezen van onze docent!

    Beantwoorden
    • Jolanda zegt

      14 februari 2024 om 19:03

      Hallo Alix-Janne, wat ontzettend leuk om te lezen dat je het eens bent met mijn tekst. Gelukkig schrikt het essay jou niet af 😉 en heb je een docent die het ook belangrijk vindt. Ik wens je vele mooie essay-speurtochten toe!

      Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Alix-JanneReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d