• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Klassiekers uit de klas!

3 juli 2025 door Luca Lenstra 10 Reacties

Als invallende leerkracht op het basisonderwijs lees ik voor uit veel boeken die op verschillende momenten in het jaar op diverse scholen worden gelezen. De GVR heb ik in twee groepen voorgelezen, De brief voor de koning komt met regelmaat voorbij, Minoes is populair, net als Kruistocht in spijkerbroek, Oorlogswinter en Koning van Katoren. Allemaal prachtige boeken, allemaal boeken van voor 2000. Zo komt de eerste druk van Minoes uit 1970. Als ik de docent vraag waarom die voor dit boek als voorleesboek gekozen heeft, hoor ik steevast het antwoord: ‘In dit boek zitten veel verschillende woorden, wat de woordenschat van kinderen goed uitbreidt.’ Een fantastisch leerkrachten-antwoord. Toch ben ik benieuwd of de boeken die in de recente jaren zijn uitgekomen dan ook écht minder verschillende woorden gebruiken.

Om te onderzoeken of boeken van vroeger ook echt meer verschillende woorden gebruiken heb ik gebruik gemaakt van de De Grote Vriendelijke 100, een boekenlijst van de Grote Vriendelijke Podcast. In deze podcast staan kinderboeken centraal. Hierbij wordt er door volwassen lezers op de beste kinderboeken gestemd die zij gelezen hebben. De lijst is een mix van boeken uit recente jaren, maar ook klassiekers die iedereen kent. Hieruit heb ik het verschil in het aantal unieke woorden tussen de top 15 nieuwste kinderboeken en de top 15 oudste kinderboeken in de lijst onderzocht. Denk hierbij aan Oever (2024) van Ludwig Volbeda en De trein van vier over twaalf (2024) van Conny Palmkvist, versus de Zevensprong (1966) van Tonke Dragt en Minoes van Annie M.G. Schmidt. In de lijst staan ook vertaalde kinderboeken.

Om het verschil in woordenschat te meten heb ik gekeken naar de verhouding tussen de types van een tekst (de unieke woorden) en de tokens (alle woorden), maar dan voor een groot aantal kleine fragmenten uit teksten. Dit wordt ook wel MTLD genoemd, wat staat voor Measure of Textual Lexical Diversity. Voor deze berekening heb ik de site van Reuneker (2025) gebruikt, waarbij je een simpel corpus kan opstellen en de woordenschat van verschillende teksten kan berekenen.

En wat blijkt? Hoewel recente kinderboeken, tegen de verwachting in, een grotere woordenschat tentoonspreiden (gem. MTLD 96.63) dan klassieke kinderboeken (gem. MTLD 85.57), blijkt dat verschil niet significant (t (28) = 1.28; p >= 0.05)! Kinderboeken uit recente jaren gebruiken ongeveer even veel verschillende woorden als de klassiekers. Sterker nog, Als de wereld wankelt (2024) van Jandy Nelson en De zomer die alles was (2024) van Mariska Overman hebben beide een MTLD score van 128.44, de hoogste score van ieder ander boek op de lijst. Oorlogswinter van Jan Terlouw staat qua woordenschat bovenaan de klassiekers, met een score van 125,29.

Moeten de klassiekers dan ook uit de klas? Welnee, maar je kan als leerkracht dus met een gerust hart De spin en de sleutel (2024) van Anna Woltz oppakken als (voor)leesboek. Naast dat je dan boeken met actuele thema’s leest en de auteurs die nú schrijven steunt, zal de woordenschat van je leerlingen er echt niet van achteruit gaan.

Luca Lenstra is student Nederlandse Taal en Cultuur aan de Universiteit Leiden. Dit artikel is een bewerking van een paper dat zij schreef ter afsluiting van de eerstejaarscursus Taal & Media.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Neerlandistiek voor de klas, Uitgelicht Tags: jeugdliteratuur, letterkunde, woordenschat

Lees Interacties

Reacties

  1. Eveline van der Smit zegt

    3 juli 2025 om 08:47

    Een nuttig , nodig onderzoek.
    Het stelt gerust, het is minder erg dan mogelijk verwacht.
    Veel succes allen.

    Beantwoorden
  2. Riek Hazenbosch zegt

    4 juli 2025 om 07:38

    Is het ook niet zo, dat je voorleest waar je zelf blij van wordt. Je kent die boeken nog uit je eigen jeugd en je weet hoe geboeid je was. Dat gun je je leerlingen ook. Dus pak je een gouwe ouwe en succes is verzekerd, want de juf of meester staat enthousiast voor te lezen. De moderne boeken lees je niet met dezelfde onbevangenheid, dus daar kijk je wellicht wat kritischer naar en weg is je ongebreidelde enthousiasme voor het voorlees verhaal. Jammer, de kinderen minder geboeid en weg is het leermoment. Het zijn maar wat primaire reacties.

    Beantwoorden
  3. Jona Lendering zegt

    4 juli 2025 om 07:51

    Wat een fijn stukje om de dag mee te beginnen. Dank je wel.

    Beantwoorden
  4. Frans zegt

    4 juli 2025 om 10:47

    Zou het kunnen dat leerkrachten kiezen voor boeken die zelf hebben gelezen als kind?

    Beantwoorden
  5. Femke zegt

    7 juli 2025 om 13:48

    Wat een interessant onderzoek! Ik zag die uitslag niet aankomen, dus dat laat maar weer eens zien dat dit soort onderzoek van belang is. Misschien is Krekel van Annet Schaap ook een goeie ; )

    Beantwoorden
  6. Rick Verbeek zegt

    9 juli 2025 om 13:31

    Waardevol onderzoek! Met een geruststellende conclusie, mag ik wel zeggen. Als leerkracht in het primair onderwijs kies ik zelf ook voor een mix van klassiekers en meer recente boeken. Ik koppel ze aan ons periodethema. Zo las ik dit schooljaar ‘Atta’ van Jolien Janzing voor tijdens het thema rondom de Prehistorie. Ik lees de boeken altijd eerst zelf. Als je weet wat je kan verwachten bij het voorlezen, kan je er meer van jezelf in leggen. En welk boek het ook wordt, het gesprek erover met de kinderen – vooraf, tijdens en na het voorlezen – is waar waarde wordt toegevoegd!

    Beantwoorden
  7. Roos Panis zegt

    10 juli 2025 om 10:53

    Zeer gedegen en nuttig onderzoek! Leerkrachten hebben de neiging te blijven hangen in oud materiaal (inderdaad dat wat ze kennen) maar ik vind dat je ook in de huidige tijd moet leren te staan zodat je weet wat er leeft, zowel in de wereld van boeken als in die van kinderen. Anders loop, nee hol je achteruit in plaats van ook vooruit te wandelen.
    Dank en bravo Luca, ga er vooral scholen en bibliotheken mee langs (kan ook digitaal hè )

    Beantwoorden
  8. Coriene de Vet zegt

    11 juli 2025 om 09:17

    Zeer waardevol onderzoek waar elke leerkracht iets mee zou kunnen doen. Ik ga de podcast en het onderzoek zeker delen met onze taalcoördinator.
    Dankjewel voor het delen.

    Beantwoorden
  9. Corina Leegwater zegt

    12 juli 2025 om 21:03

    Wat fijn dat je dit onderzocht hebt. Leuk om klassiekers in ere te houden. Het zijn niet voor niets klassiekers. Maar vergeet de prachtige boeken van nu niet. Mooi, waardevol én in alle opzichten net zo verrijkend als de klassiekers. Je geeft een paar mooie titels als voorbeeld!

    Beantwoorden
  10. Silvia Linssen zegt

    15 juli 2025 om 12:07

    Wat een fantastisch initiatief.
    Wat ik me ook afvraag: leest een docent ook weleens alleen het inleidende deel(meestal wat minder boeiend, maar noodzakelijk) en vervolgens een paar stukjes uit het boek om steeds te stoppen als het spannend wordt? Ik noem het ‘t ‘recept’ van soaps en gebruikte het bij mijn eigen kinderen en in mijn werk. Het prikkelt om het zelf te willen lezen. Doe je dat met een serieboek dan is het verstandig om de bibliotheek te waarschuwen, want die zijn dan op slag uitgeleend. Dat bericht kreeg ik namelijk nadat ik op uitnodiging tijdens een voorleesontbijt mocht voorlezen in een groep 7.
    Een groep waarin meer dan de helft nooit uit zichzelf een boek las of naar de bibliotheek ging.

    Via het slim combineren van spelling met een boek naar keuze, bereik je zelfs twee vliegen in één klap.
    In ‘SpellingProf een passende spellingdidactiek voor iedereen’ wordt dit stap voor stap uitgelegd.
    Interesse als school als je overweegt om je spelling en leeslessen weer meer in eigen hand te krijgen in het kader van een passende, vraaggerichte benadering van elke leerling in je groep?
    Vraag een docent exemplaar aan op: https://www.accouitgeverij.nl/docentexemplaar

    Wie ik ben?
    Silvia Linssen, 45 jaar werkzaam geweest als logopedist/ dyslexiespecialist,
    Auteur van twee boeken waarin lezen en spelling centraal staan.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Coriene de VetReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d