• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Sociale media: de wrede vijand van het leesplezier, of toch een zegen?

21 oktober 2022 door Thijs Overpelt Reageer

Tot de derde klas van de middelbare school had ik nog nooit een roman aangeraakt. In 4 vwo stond Anne bij ons voor de klas: de leukste docente Nederlands ever. Haar enthousiasme voor boeken stak mij vrijwel meteen aan. Ze liet me zien dat literatuur helemaal niet iets ouds en stoffigs was, zoals ik doorgaans dacht. Boeken hoeven niet Reve-ish, Mulish-achtig, of Hermanserig te zijn, om van waarde te zijn: “Als je maar iets leest wat je aanspreekt en aansluit bij je eigen belevingswereld,” drukte ze ons regelmatig op het hart. Ondertussen zit ik in het eerste jaar van de bachelor Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, ben ik honderden romans verder en probeer ik, niet voor de klas, maar op sociale media, anderen aan te steken met het literaire-pleziervirus. 

Leesplezier en het internet

Sociale platformen worden vaak gezien als de wrede vijand van het leesplezier: jongeren besteden veel te veel tijd op het internet, de spanningsboog verslechtert, interesses verschuiven. En ja: tuurlijk is dat allemaal waar! Maar waarom zou je the world wide web niet juist in je voordeel gebruiken om de Nederlandse literatuur weer een nieuw leven in te blazen? Sociale media zijn platformen waar je met een aantal kliks een flink publiek kunt bereiken: een veel groter publiek dan de dertig pubers die in een klaslokaal zitten. Daarom besloot ik in maart 2021 een bookstagram te starten, een Instagram-account toegewijd aan literatuur, om andere jongeren te laten zien dat de literaire wereld duizendmaal spannender en bruisender is dan gedacht.  

10 maart 2021. De eerste post op mijn account, dat ik boekenjongen noemde. Een foto van mijn, toen nog redelijk schaars gevulde boekenkast. Erbij staat: ‘Instagram-debuut: superduper spannend. Ik ben 16 lentes jong, vwo-leerling in de vijfde klas en ik houd van boeken. Ook van veel andere dingen hoor, maar dit account gaat over boeken, zodat ik niet telkens mijn vrienden lastig hoef te vallen met mijn fanatisme.’ Een dag later volgde mijn eerste recensie. Ik gaf vijf sterren aan Wij zijn licht, Gerda Blees (ik sta hier nog steeds achter). In de vele posts die volgden recenseerde ik boeken die aansloten bij mijn dagelijks leven, en dus ook bij die van veel van mijn volgers. Boeken over jonge lhbtiqa+’ers, boeken over de impact van klimaatverandering op het dagelijks leven, boeken over racisme en discriminatie, over mentale problemen en, natuurlijk, over de liefde. Wat ik dus elke keer weer probeer duidelijk te maken aan de hand van mijn stukjes op Instagram: er is zoveel meer dan Het gouden ei, De aanslag en Nooit meer slapen! Literatuur kan nieuwe werelden openen, literatuur kan helen, inspireren, afleiden en hoop geven. 

Contact met andere jongeren

Al na een paar weken kreeg ik een aantal leuke dm’s (privéberichtjes via Instagram): leeftijdsgenootjes die door mijn posts wel eens wilden proberen een roman te lezen, en vroegen of ik nog een aanrader had. Ook sprak ik jongeren die worstelden met hun identiteit en seksualiteit. Ik kon hen helpen door mijn eigen ervaringen te delen, maar vooral door een aantal prachtige en sterke romans aan te raden. Hoewel ik al die boeken natuurlijk niet zelf schreef, voelt het geweldig om de prachtige verhalen en boodschappen van auteurs verder te kunnen verspreiden. Dit soort berichten ontroeren mij keer op keer. Ik heb iets gevonden wat ik onwijs leuk vind, waar ik gepassioneerd over kan praten en schrijven én waar ik anderen mee kan inspireren. Aanschouw: de kracht van sociale platformen voor de literatuur.  

Ik hoop dat ik nog een lange tijd mensen kan blijven inspireren met het schrijven over literatuur. Of dat over een aantal jaar, net als Anne, voor de klas is, als fanatieke bookstagrammer, als recensent of misschien wel als auteur, maakt niet uit. Het is goed zolang de boekenkast maar voller en voller wordt en de Nederlandstalige literatuur populairder en populairder. 

Thijs Overpelt studeert Nederlandse taal en cultuur aan de UvA

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Uitgelicht Tags: boekenjongen, bookstagram, instagram, letterkunde

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Het nieuws reisde snel, zoals dat soort nieuws doet.

De openingszin van Luister van Sascha Bronwasser weet in één klap de kern van het boek te vatten.

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Een beest van een constructie
Maar goed, een blog over maar goed
Noe he’j ’t schoap an’t driet’n
Dao heb ich mien naas te hoêg vur sjtaôn
Er hangt een schoer in de lucht
#letterkunde
Het nieuws reisde snel, zoals dat soort nieuws doet.
Deze kennismaking zal kort zijn.
Het poppenboek: een vergeten genre
Get ready with… Heile van Beersel
“De dag begint. Niets aan te doen. Niets, door niets en niemand niet.”
#recensie
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
De zestiende eeuw plus vierhonderd jaar in het ijs: een atypische ecoroman
#taalbeheersing
Maar goed, een blog over maar goed
Hoe werkt een hondenfluitje?
Geert Milders?
‘Poepelwoefie’
Schrijfwedstrijd ‘Neologisme’
#toekomstinterview
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
‘Mensen sturen berichten over kinderporno alsof ze flippo’s verzamelen’
‘Vertalen is de meest intensieve manier om met taal bezig te zijn’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d