• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Artikelen
  • Media
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

3 mei 2023 door Sandra van Heemskerk 8 Reacties

Enkele weken geleden besprak ik een aantal formuleringskwesties met mijn leerlingen in havo 4. Zo ook incongruentie. Ik legde uit wat het begrip betekende en dat persoonsvorm altijd bij het onderwerp moet passen. Onderwerp enkelvoud? Dan de persoonsvorm ook enkelvoud. Tot zover zag ik knikkende gezichten: Ja, dit snapten ze ook wel, duh.

Ik vervolgde mijn verhaal dat het toch ook fout gaat, terwijl we dat niet altijd door hebben. Bijvoorbeeld als de zin wat langer wordt en het onderwerp verder bij de persoonsvorm vandaan staat of als het meewerkend voorwerp onterecht als onderwerp wordt gezien en de persoonsvorm daaraan aangepast wordt. Ik zag wat vraagtekens opkomen en de eerste vinger melde zich. “Mevrouw, wat is ook alweer het meewerkend voorwerp?”

Twee jaar geleden heb ik een aantal van mijn huidige havo 4 leerlingen les gegeven in havo 2 en daar heb ik ze het redekundig ontleden uitgelegd. Het moet dus bekend zijn!

Ezelsbruggetje

Ik vroeg aan de andere leerlingen of er iemand het antwoord op de vraag kon vertellen. Eén leerling stak zijn vinger op en zei: “Dat is iets als je er ‘aan’ of ‘voor’ voor kunt zetten.” Aha, daar is het beruchte ezelsbruggetje waar veel leerlingen mee geconfronteerd worden in de onderbouw en op de basisschool. Er ging een tweede vinger omhoog: “Mevrouw, dat heeft toch iets met het werkwoord te maken? Je kunt aan het werkwoord toch zien of er een meewerkend voorwerp in de zin moet zitten?” Wauw! Die leerling had goed opgelet! Ik heb haar en enkele andere leerlingen inderdaad twee jaar geleden verteld dat je aan de valentie van een werkwoord kunt zien hoeveel typen zinsdelen je in de zin kunt verwachten. Ik besloot het lesje over de valentie kort te herhalen voordat ik verder zou gaan met incongruentie. Een aantal leerlingen heb ik nog niet eerder les gegeven in de onderbouw, zij hebben altijd van een collega les gehad.

Nadat ik de valentie van werkwoorden en de grammaticale rollen die werkwoorden dus met zich meebrengen had uitgelegd, was er voor een aantal leerlingen een wereld open gegaan. Zo hadden ze het nog niet eerder uitgelegd gekregen! Wat goed dat ze nu aan het werkwoord konden zien naar hoeveel rollen ze moesten zoeken. En vooral ook, bij wat voor soort werkwoorden er een meewerkend voorwerp in de zin moet staan en hoe ze die zonder ezelsbruggetje kunnen herkennen. Hoe logisch zit het eigenlijk in elkaar!

Wat is dat toch met het grammatica onderwijs dat gedoceerd wordt met ezelsbruggetjes? Al in het basisonderwijs begint dat en we stappen er maar slecht vanaf. De lerarenopleidingen leren alle docenten in spé aan om op deze andere wijze naar het grammaticaonderwijs te kijken. Toch vallen we binnen het onderwijs snel terug op de trucjes en ezelsbruggetjes. Vaak ingegeven door de traditie van de school en/of de methodeboeken. ln praktijk blijkt dat het veel duidelijker is welke rollen er in een zin moeten staan, als we leerlingen meer over onze taal leren, in dit geval over de valentie van onze werkwoorden. De leerlingen moeten het echt hebben van onze inventiviteit om grammaticaonderwijs op een zinvolle manier aangeleerd te krijgen. Herdidactisering van ons grammaticaonderwijs zet ik op de agenda bij het talenoverleg. Ook bij andere talen zullen leerlingen er baat bij hebben en vooral onze collega’s Duits zullen ons enorm dankbaar zijn.

Ik ben benieuwd, volgend jaar komt er weer een klas die ik eerder heb lesgegeven naar havo 4, zou de valentie weer een flinke bel doen rinkelen?

Sandra van Heemskerk doet de master Nederlands aan de Hogeschool Utrecht. 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Jong, Neerlandistiek voor de klas, Uitgelicht, Uitgelicht Jong Tags: Ezelsbruggetjes, grammaticaonderwijs, Jongneerlandistiek voor de klas, Neerlandistiek voor de klas, voordeklas

Lees Interacties

Reacties

  1. Rozemarijn zegt

    3 mei 2023 om 12:54

    Beste Sandra,

    Je blog roept herkenning op. Ook in mijn onderwijspraktijk loop ik tegen de ezelsbruggetjes aan. Daarnaast worden deze ezelsbruggetjes ook nog eens door elkaar gebruikt. Ik ben ook een voorstander van een andere aanpak van grammatica onderwijs. De methode Kern Nederlands doet hier al goed aan mee!
    Wellicht een methodetip voor jullie school.

    Groet, Rozemarijn Goossensen

    Beantwoorden
  2. Jan Uyttendaele zegt

    4 mei 2023 om 11:55

    Natuurlijk is het de bedoeling dat de leerlingen eerst nadenken over de valentie van het werkwoord, bv. ‘geven’: iemand geeft altijd iets aan iets of iemand. Maar in tweede instantie en ter controle moeten ze nagaan of je die ‘aan’ kunt weglaten. Anders gaan ze wellicht denken dat een werkwoord als ‘besteden’ ook een meewerkend voorwerp heeft. Je besteedt ook altijd iets aan iets of iemand, bv. ‘Hij besteedt aandacht aan zijn leerlingen’.

    Beantwoorden
  3. Arcimboldo zegt

    4 mei 2023 om 18:03

    Help mij! Ik ben maar een arme HBS-B’er… Wat is de “valentie” van een werkwoord?

    Beantwoorden
    • Frans zegt

      7 mei 2023 om 19:36

      Een woord voor hoeveel argumenten een werkwoord neemt, een beetje zoals valentie in scheikunde.

      Beantwoorden
  4. Anita zegt

    6 mei 2023 om 14:06

    Is het niet in spe?

    Beantwoorden
  5. Ben Salemans zegt

    10 mei 2023 om 18:34

    Hallo Sandra. Interessant artikel! Maar kun je in een uitgebreider artikel, in bijvoorbeeld neerlandistiek.nl, uiteenzetten hoe je zinsontleding (en woordbenoeming?) aanleren uitlegt met behulp van ‘valentie’. Ik denk dat meer docenten dat zeer op prijs zouden stellen. Groetjes van Ben Salemans.

    Beantwoorden
    • sandra van heemskerk zegt

      12 mei 2023 om 18:15

      Beste Ben, Leuk! Ik wil daar best een uitgebreider artikel aan wijden. Ik ga hier de komende weken eens op broeden.
      Groet, Sandra

      Beantwoorden
    • Jimmy van Rijt zegt

      21 mei 2023 om 17:30

      Dag Ben,
      Het zou leuk zijn als Sandra er nog eens een stuk over zou schrijven, maar over valentie in het grammaticaonderwijs is al tamelijk veel over geschreven, zie bijv. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1609 en https://didactieknederlands.nl/zo-kan-het-ook/grammatica/2020/09/grammatica-vanuit-valentie-als-basisconcept/. We weten ook dat het goed werkt in het grammaticaonderwijs: https://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/230214/230214.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

      Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Ben SalemansReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Openingszin van de week

Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.

De openingszin van deze week komt uit Dagen van glas (2023) van Eva Meijer. Het is een uitwerking van diens eerder verschenen novelle Haar vertrouwde gedaante (2021). Het boek vormt een collage van drie gezinsleden, moeder, vader en dochter, die zich alle drie niet echt thuis voelen. Hoewel de moeder de special van een filosofisch […]

➔ Lees meer
  • Facebook
  • YouTube

Thema's

#taalkunde
Ik zou dat niet pikken als ik jou was
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
“Taal kan iets doen met je moraal”
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Een koffietje doen
#letterkunde
Ik zag haar voor het eerst op een vroege decembermorgen.
Het besturen van een trekker is een daad van soevereiniteit.
Als schrijvers zichzelf voorlezen
Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween, stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel.
Het was oud en nieuw, een uur na middernacht toen ik, een volwassen vent met een vaste baan en in een zelfgemaakt varkenspak aan de rand van een industriegebied in een sloot viel.
#recensie
De letteren op de planken
In Het paradijs van slapen kleurt Joost Oomen de dood hoopvol
Yara’s Wedding: een voorstelling die je bijblijft.
Verlies, liefde en leegte: De mitsukoshi troostbaby company
Zee nu: Een dystopische roman over zeespiegelstijging
#taalbeheersing
De discussie over de vlees-/vega-/plantaardige burger/schijf/disk
De vervaagde grenzen van de neerlandistiek
Wie schrijft, schrijft gelijk: mannelijke en vrouwelijke auteurs
Taalverandering in Duckstad: van 1952 tot 2025
Maar goed, een blog over maar goed
#toekomstinterview
‘Wij willen mensen het donker laten beleven’
‘Voor kinderen is een kerk een magische plek’
‘Bekijk tijdens je studie al wat er allemaal mogelijk is, wacht niet tot iets moet.’
‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’
‘Geniet van wat het vak je brengt. De neerlandistiek kan je naar zoveel plaatsen brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.’
#wijzijnneerlandici
Kwaliteit boven kwantiteit?
Literatuur, natuur, insecticiden en het internet
Jong Neerlandistiek in gesprek: studenten over de grens
#wijzijnneerlandici: Jacques Klöters
“Aan het begin van de studie sprak ik nog geen Nederlands. Na drie jaar schreef ik een scriptie in het Nederlands.”
#voordeklas
24 paar ogen, een glimlach en een gereedschapskist
De vlucht naar Engelse literatuur, waardevol of schadelijk?
Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!
Literatuur voor alle leeftijden
De ezelsbruggetjes in ons grammaticaonderwijs; kunnen we zonder?

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d